S sblixten skrev:
Man får inte skölja svampen....nu kommer svamppolisen och tar dig 😄😄
Meen det regnar ju på svampen. 😀😀😀

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Man får inte skölja svampen....nu kommer svamppolisen och tar dig 😄😄
Jag är också uppvuxen med den regeln men jag förstår inte varför faktiskt (om den inte ska torkas så klart). Enda nackdelen som jag ser är att det blir mer vatten att koka bort initialt, men fryser jag svamp gör jag det alltid inkokt, och lite vatten är bra att tillsätta i början av tillagningen ändå så suger den inte lika mycket fett.

H hapazard skrev:
Jag är också uppvuxen med den regeln men jag förstår inte varför faktiskt (om den inte ska torkas så klart). Enda nackdelen som jag ser är att det blir mer vatten att koka bort initialt, men fryser jag svamp gör jag det alltid inkokt, och lite vatten är bra att tillsätta i början av tillagningen ändå så suger den inte lika mycket fett.
Det jag hört är att man sköljer bort en del av smaken. Om det gäller alla svampar eller bara vissa sorter har jag ingen aning om. Går ju alltid att kompensera med lite extra svamp 😀

S sblixten skrev:
Det jag hört är att man sköljer bort en del av smaken. Om det gäller alla svampar eller bara vissa sorter har jag ingen aning om. Går ju alltid att kompensera med lite extra svamp 😀
Nä det sköljer inte bort ngn smak. Då vore svampen smaklös efter regnandet.😉

john68 john68 skrev:
Nä det sköljer inte bort ngn smak. Då vore svampen smaklös efter regnandet.😉
Sporerna sitter i regel på undersidan och skyddas av hatten från regn.
Jag gissar att det är dessa som sköljs bort.

Storsockret
vet inte om smaken sköljs bort men undersidan kan väl säkert lösas upp till viss del och få skum konsistens om man lägger i blöt.

nino nino skrev:
Inget vin till lunchen?
Tyvärr inte gångbart här. 🤷

• Haha
nino
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gissa.. 🫣
[bild]
Ahh jag vet, jag vet.. det är ju våfflor med vispgrädde, sylt och .... hmmm wasabi? 🤔😳😃

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fisk till lunch idag…blev lite westcoast meets Asia😉
En tallrik mat: pasta, panerad fisk, gröna ärtor, bröd med smör, såser, mjölk. Rutig duk. Hemlagad måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Här delade vi på en fryst "ica-pizza" till lunch.. med mozzarella och pesto typ :) och laddar hårt inför en av mina all-time-favoriter till kvällen.. fisk med äggsås :D

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C
S sblixten skrev:
Sporerna sitter i regel på undersidan och skyddas av hatten från regn.
Jag gissar att det är dessa som sköljs bort.
Så sant, undersidan ska inte sköljas

Kycklinggryta med tagliatelle.
Selleri, lök, paprika, svamp, basilika, vitlök. Slurp 😁

• Pasta med kyckling, grönsaker och sås. Öl bredvid. Matservering på vit tallrik. Måltid med dryck.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H
Blev inget kort på slutresultatet utan endast när stekt ris var på g. Gött att stå under tak idag och göra mat ☔Jösses vad det vräker ned!

Matlagning utomhus på en stor, rund grill: kyckling, broccoli, paprika och lök. Person vänder grönsaker med spatel.
Skapa konto

Finns det någon som har något gott Karl Johansvamp recept? Vi har så sjukt mycket av den i år så skulle vara skoj att testa något lite mera spännande nu när man hittar den hela tiden. Det enda som vi gjort innan är att vi torkat den och gjort svampstuvning.

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Blev inget kort på slutresultatet utan endast när stekt ris var på g. Gött att stå under tak idag och göra mat ☔Jösses vad det vräker ned!

[bild]
Finns det någon som har något gott Karl Johansvamp recept? Vi har så sjukt mycket av den i år så skulle vara skoj att testa något lite mera spännande nu när man hittar den hela tiden. Det enda som vi gjort innan är att vi torkat den och gjort svampstuvning.
Svampbuljung till en ramen och stekt som toppingen, krämig mixad soppa toppad med stekt, råhyvlad som carpaccio till förrätt, stekt i en pasta med mkt olivolja vitlök och persilja mm mm :)

• Älska
  • Gilla
MsTake och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
”Thaisallad med kålrabbi, vegofärs, mynta och jordnötter”

Tallrik med matrester: ris, kött, morötter, koriander. Halväten måltid på vitt mönstrat porslin.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.