Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker ni om vanlig lever då? Jag tycker det är utmärkt och god husmanskost men har förstått att min uppfattning inte delas av alla.

Och nu pratar jag om en välgjord rätt och inte något segt och äckligt som ibland serverades i min barndoms skolbespisningar...
Kalvlever Anglais med bacon och kapris är supergott om bara levern inte är för hårt stekt. Den ska vara rosa inuti. Mums!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lever och fisk är något som jag inte kan med, jag vill påstå att skolmaten på 70- och 80-talet starkt har bidragit till detta.
Undantaget är inlagd sill.

• Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Lever verkar vara en riktig vattendelare, en del älskar det mest av allt, men själv kan jag inte ens känna lukten av eländet, och äta det funkar inte alls för mig.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C
S sblixten skrev:
Får du tag på en lever från en gödkalv och tillagar den rare, så är det helt fantastiskt.
Bland det bästa som finns och ingen leversmak överhuvudtaget.
Enligt mig bör den inte serveras med de klassiska tillbehören (för att dölja smaken).
Det är ju synd om levern inte har leversmak

Köpte denna lever på flygplatsen i Paris. Den ska bli trevlig.

Förpackning av Rougié foie gras, röd, ligger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Det är ju synd om levern inte har leversmak
Absolut inte. Vill man ha leversmaken så väljer man en annan typ av lever eller tillagar den well done.
Framförallt skulle det vara bra för vår miljö om vi åt inälvsmat mer istället för att den får gå till export.

Nu ska jag testa det som Mikael_L tipsade om: brända kryddor/kött.

Rått köttstycke på papper, högen trimmad kött, skärtång på stenbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Pizza med zucchini och granatäpple. Öl i glas, flaska märkt "BINK". Bord på terrass. Blomkrukor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Hans släckte min sears burner, så jag fick flytta in i köket.
Körde 3Kw ca 1min/sida. Känns som en variant på sotat, men jag får se.....ska bli spännande och nu är det mat 😀
Stekt köttstycke i het panna, ryker kraftigt, kryddat, matlagning.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Tartar med riven ost, kapris, inlagd lök, krispig sallad på en gröntonad tallrik.
Skapa konto
En tallrik med räksmörgås, kokt ägg, citron, majonnäs, dill, salladsblad och tomat. Fräsch och färgglad presentation.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Skolans lever var igen höjdare, gick åt väldigt mycket sås och lingon... 😇
Provade leverbiff nyligen i vuxen ålder men det känns som minnena från gjorde sig påminda. 😐

Ska se om chansen till kalvlever dyker upp på restaurang, och prova. 👌
Prova en liten bit innan du beställer det till middag. Som ett tips från en som aldrig nånsin fixat att svälja en bit lever, men gillar leverpastej.
Min partner tycker lever är gott men kan inte äta lax ö h t. Jag älskar lax i alla former jag träffat på men kan inte svälja en bit lever (Klastorpsskolan 1973 kan intyga det) så finns inget egenvärde i att "kunna" äta det ena eller det andra.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Prova en liten bit innan du beställer det till middag. Som ett tips från en som aldrig nånsin fixat att svälja en bit lever, men gillar leverpastej.
Min partner tycker lever är gott men kan inte äta lax ö h t. Jag älskar lax i alla former jag träffat på men kan inte svälja en bit lever (Klastorpsskolan 1973 kan intyga det) så finns inget egenvärde i att "kunna" äta det ena eller det andra.
Leverpastej har alltid varit en favorit här med. 👌

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Lever verkar vara en riktig vattendelare, en del älskar det mest av allt, men själv kan jag inte ens känna lukten av eländet, och äta det funkar inte alls för mig.
När man fick se hur de tvångsmatar djuren för att de skulle få så mycket och fet lever som möjligt blev man lite illamående.

• Gilla
MsTake och 2 till
  • Laddar…
C
raveper raveper skrev:
När man fick se hur de tvångsmatar djuren för att de skulle få så mycket och fet lever som möjligt blev man lite illamående.
Nu tänker du nog på gåslever. Är mest Anders M här som äter det tror jag.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Gardener's Delight brukar vara med på listor över "världens godaste tomat", men det kan man ju ta med en nypa salt. Men riktigt goda är dom tycker jag!
Jag tar gärna mina tomater med en nypa salt, och lite svartpeppar.

• Gilla
  • Haha
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.