Så San Marzano är en tomatsort!?
Det har jag inte fattat innan. :)
Själv brukar jag sätta några plantor Gardener's Delight
varje säsong, dom tomaterna tycker jag är väldigt goda.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så San Marzano är en tomatsort!?
Det har jag inte fattat innan. :)
Själv brukar jag sätta några plantor Gardener's Delight
varje säsong, dom tomaterna tycker jag är väldigt goda.
Dem har jag inte provat, sätter upp de på listan för nästa säsong :)

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Där smaken sitter gubben. Där smaken sitter
Har förstått det, menyns priser avgör allt.
Hade en kund som alltid ville ha det dyraste på menyn då det var fråga om representation, helt det dyraste vinet 😉
Men det blev nej, hellre två flaskor av billigare. Och han var enig i valet.
Matsnobberi har jag inte begripit, men är väl för obildad eller bor i en håla där det över huvud taget inte finns på kartan att ägna sig åt det.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Och vet ni vad, det blev såväl maki, nigiri och (lite) sashimi, så kanske t.o.m. häxan surtant blir tyst…
[bild]
nu dags att hugga in och njuta

/U
Jädras vad gott det ser ut! Är ni två som delar på 70 plus bitar?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Krilleman
GoC GoC skrev:
Matsnobberi har jag inte begripit, men är väl för obildad eller bor i en håla där det över huvud taget inte finns på kartan att ägna sig åt det.
Kallas med ett annat ord för sunt förnuft.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har förstått det, menyns priser avgör allt.
Hade en kund som alltid ville ha det dyraste på menyn då det var fråga om representation, helt det dyraste vinet 😉
Men det blev nej, hellre två flaskor av billigare. Och han var enig i valet.
Det är ju så att i en marknadsekonomi kommer den mest välsmakande maten bli dyr.

M MsTake skrev:
Jag tänkte att du höftade, men inser att du verkligen räknat dem :cool:

• Gilla
  • Haha
MsTake och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig :)
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.

Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)
Men har du provat att lägga in dom i burk?
Det är ju en konserverad matlagningstomat och skall jämföras med övriga konserverade tomater. Att äta färska så finns så klart betydligt godare tomater.

Det är ju så att i en marknadsekonomi kommer den mest välsmakande maten bli dyr.
Nja, det är delvis sant. För att ta ett exempel så kostar råvaror till en smörgåstårta inte så mycket men anses som festmat/välsmakande.

GoC GoC skrev:
Men har du provat att lägga in dom i burk?
Det är ju en konserverad matlagningstomat och skall jämföras med övriga konserverade tomater. Att äta färska så finns så klart betydligt godare tomater.
Blir ingen större skillnad. Det är inte så det fungerar.
(Jag har provat)
Det är enabrt hypen/hipster-trenden som får de att framstå på det viset.

C
S sblixten skrev:
Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig :)
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.

Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)
Jag tycker även att dom lättare drabbas av pistillröta med

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Nja, det är delvis sant. För att ta ett exempel så kostar råvaror till en smörgåstårta inte så mycket men anses som festmat/välsmakande.
Var hittar du en smörgåstårta på en välrenommerad restaurang?

Krilleman
Helt vanlig psykologi är ju att den man själv tror är bäst, är bäst, om du intalar dig det själv tillräckligt länge. Självklart tillkommer ju effekten att det var även "dyrt" och "välsmakande" bara för det var på en av dom kostsammare krogarna. Då ordagrant måste det ju med automatik vara bra, just i en marknadsekonomi.

Eller hur?! 🤔

Välkommen ut på landet där tjälknölen tillagas över natten och rostbiffen inmundigas med hemmagjord potatissallad och slungade tomater. Primörerna kommer självklart från egen odling och väldigt ofta kommer köttet från nästgårds.

Oslagbart, men har man bara kvarterskrogar att jämföra med så är det ju så.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ullberg
M MsTake skrev:
Ja, två men det blev ett tiotal över, får väl bli en lunchlåda till imorgon…

/U

• Gilla
  • Wow
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grilla tonfisk då?
Är kanongott att grilla👍

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.