1 029 926 läst · 13 894 svar
1030k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
Har förstått det, menyns priser avgör allt.AndersMalmgren skrev:
Hade en kund som alltid ville ha det dyraste på menyn då det var fråga om representation, helt det dyraste vinet 😉
Men det blev nej, hellre två flaskor av billigare. Och han var enig i valet.
Matsnobberi har jag inte begripit, men är väl för obildad eller bor i en håla där det över huvud taget inte finns på kartan att ägna sig åt det.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 652 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 652 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 418 inlägg
Det är ju så att i en marknadsekonomi kommer den mest välsmakande maten bli dyr.GoC skrev:Har förstått det, menyns priser avgör allt.
Hade en kund som alltid ville ha det dyraste på menyn då det var fråga om representation, helt det dyraste vinet 😉
Men det blev nej, hellre två flaskor av billigare. Och han var enig i valet.
Matsnobberi har jag inte begripit, men är väl för obildad eller bor i en håla där det över huvud taget inte finns på kartan att ägna sig åt det.
Men har du provat att lägga in dom i burk?S sblixten skrev:Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.
Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)
Det är ju en konserverad matlagningstomat och skall jämföras med övriga konserverade tomater. Att äta färska så finns så klart betydligt godare tomater.
Blir ingen större skillnad. Det är inte så det fungerar.GoC skrev:
(Jag har provat)
Det är enabrt hypen/hipster-trenden som får de att framstå på det viset.
Jag tycker även att dom lättare drabbas av pistillröta medS sblixten skrev:Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.
Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 652 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 652 inlägg
Helt vanlig psykologi är ju att den man själv tror är bäst, är bäst, om du intalar dig det själv tillräckligt länge. Självklart tillkommer ju effekten att det var även "dyrt" och "välsmakande" bara för det var på en av dom kostsammare krogarna. Då ordagrant måste det ju med automatik vara bra, just i en marknadsekonomi.AndersMalmgren skrev:
Eller hur?! 🤔
Välkommen ut på landet där tjälknölen tillagas över natten och rostbiffen inmundigas med hemmagjord potatissallad och slungade tomater. Primörerna kommer självklart från egen odling och väldigt ofta kommer köttet från nästgårds.
Oslagbart, men har man bara kvarterskrogar att jämföra med så är det ju så.
Redigerat: