Ogräs från trädgården i kanske den mest lagade rätten i Sverige.
Röd gryta på spis med soppa, tallrik med gröna örter framför, köksinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Nu satte vädret in som sig bör
. Utomhusservering med tomma glas, pepparkvarn, servetthållare, tomt bord, parasoll, trädgårdsutsikt, soligt väder.
Skapa konto

Marina med båtar framför historisk byggnad, blå himmel med moln, solglans, reflekterande vatten, gatlyktor, gröna träd.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Maki är nice men jag gillar nog mest sashimi och nigiri
Är väl enkom för att dom små bitarna är betydligt dyrare 🤣😉

GoC GoC skrev:
Är väl enkom för att dom små bitarna är betydligt dyrare 🤣😉
Där smaken sitter gubben. Där smaken sitter

Lill72 Lill72 skrev:
Det är livsfarligt att klampa in och kritisera en kvinnas matlagning, väldigt känsligt ämne 😁
Eller är det jag som klampar in på männens grill-territorium? ❤️
Hörrududu, sist vi grillade blev jag beskylld för att ha "nearly killed it", jämfört med hur vi brukar ha, vi är rätt synkade när det kommer till grillgrad.

-Hade du ingen koll?
-Jo, 4x2min, som vanligt....?
-Hmmm...

Det som skiljde då var att köttet blivit framtaget och skuret när jag vanligtvis brukar börja stimma om det och inte efter att salladen mm, är klar. 😇
😉
Men jag skulle tro att jag hade kunnat kortat grilltiden med 4x30s.

Dina köttbitar ser underbara ut. 😍🥩

• Älska
Lill72
  • Laddar…
Storsockret
Blev en snabb bianco på färdiggräddad pizzabotten. Creme fraiche med vitlök, salt och peppar som bas. Mozzarella, vedrökt sidfläsk, ostronskivling, shiitake, rödlök och basilika på.

Nybakad pizza med bacon, lök, champinjoner och basilika på ett skärbräde.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Maki är nice men jag gillar nog mest sashimi och nigiri
Jag har inte lärt mig skillnaden utan går runt i tron om att jag gillar sushi. 🫣
Rullar, bitar, allt?! 😋

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Storsockret
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har inte lärt mig skillnaden utan går runt i tron om att jag gillar sushi. 🫣
Rullar, bitar, allt?! 😋
Maki är rullar, nigiri bitarna med fyllning på och sashimi är väl bara fisk/annat vattenlevande utan ris öht.

Föredrar också nigiri men gör det aldrig hemma, tycker rullarna är lättare :)

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Rullar, bitar, allt?! 😋
Testa sushi sho eller Minako. Sushi sho har Otoro, fetaste biten på tonfisk. Man dör.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Testa sushi sho eller Minako. Sushi sho har Otoro, fetaste biten på tonfisk. Man dör.
Tonfisk är nåt jag uppskattar i alla dess former, vissa bara jag och katterna här hemma. 😍😂

• Haha
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Blåfenad tonfisk (när det fanns att köpa) var enormt gott. Jag brukade laga en rätt med potatis brunsås och lingon. Jag får fortfarande kommentarer från folk om hur god den var, då de provar det som finns idag, som inte är samma sak. Det man köper i affär idag är inte alls samma sak och jag köper/lagar det aldrig.

S sblixten skrev:
Blåfenad tonfisk (när det fanns att köpa) var enormt gott. Jag brukade laga en rätt med potatis brunsås och lingon. Jag får fortfarande kommentarer från folk om hur god den var, då de provar det som finns idag, som inte är samma sak. Det man köper i affär idag är inte alls samma sak och jag köper/lagar det aldrig.
Grilla tonfisk då?

• Älska
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Och vet ni vad, det blev såväl maki, nigiri och (lite) sashimi, så kanske t.o.m. häxan surtant blir tyst…
Middagsbord med sushi, wasabi, ingefära, sojasås, vin, ljus och tomma tallrikar redo för måltid.
Skapa konto

nu dags att hugga in och njuta

/U

• Gilla
  • Älska
Gillar att bygga och 14 till
  • Laddar…
Det var en diskussion om san marzano tidigare i tråden och jag hade inte tänkt lägga mig i, men efter ett par öl innanför västen och två timmar i köket(lagar färdigrätter då de var slut i frysen) så känner jag mig modig :)
Någon sa att de var köttiga och smakrika, men det stämmer ej. De är produktiva, men duger inte till mycket. De är skräpet som enbart duger till pizzsås eller annan matlagning. Jaga har odlat över 50 olika sorter genom åren och har två plantor san marzano även i år, men det är varken för att det är köttiga eller smakrika, för där slår nog alla andra plantor jag har dem, men de är väldigt produktiva.

Edit: Och kanske jag odlar dem även för att kunna säga att pizzasåsen är gjord på san marzano ;-)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Och vet ni vad, det blev såväl maki, nigiri och (lite) sashimi, så kanske t.o.m. häxan surtant blir tyst…
[bild]
nu dags att hugga in och njuta

/U
Oj oj, ser mycket inbjudande ut, hoppas du och "surtant" får en god och trivsam middag. 😍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.