1 030 259 läst · 13 896 svar
1030k läst
13,9k svar
Vad blir det för mat?
Vad som är välsmakande är väl upp till den som äter maten och dennes preferenser.AndersMalmgren skrev:
Om då man via reklam och annan påverkar råkar få den ”medvetne” att tycka att den där extra dyra, lite ouppnåeliga, maten är det som är det ”fina”
tja, då har man lyckats med sitt uppsåt, att framhäva att denna extra dyre exklusiva anrättning smakar extra gott. Något för de utvalda att få äta. helt vanlig marknadsföring.
Nu är väl ändå inte den frusna köttbiten fyll av kärl. Däremot är den frusen och fyll av tjäle. Därav Tjälknöl. och Som du skriver, jäkligt gott. Betydligt godare än en halvrå köttbit.Krilleman skrev:Helt vanlig psykologi är ju att den man själv tror är bäst, är bäst, om du intalar dig det själv tillräckligt länge. Självklart tillkommer ju effekten att det var även "dyrt" och "välsmakande" bara för det var på en av dom kostsammare krogarna. Då ordagrant måste det ju med automatik vara bra, just i en marknadsekonomi.
Eller hur?! 🤔
Välkommen ut på landet där kärlknölen tillagas över natten och rostbiffen inmundigas med hemmagjord potatissallad och slungade tomater. Primörerna kommer självklart från egen odling och väldigt ofta kommer köttet från nästgårds.
Oslagbart, men har man bara kvarterskrogar att jämföra med så är det ju så.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Nu har jag bara köpt två burkar av de där extra ”fina” burktomaterna . Men de smakade lite mer, kanske för att jag slog bort tomatsåsen de låg i.S sblixten skrev:
håller mig annars till Lidls krossade tomater, dom duger gott både på Pizza och i en Bolognese. Eller i bland en burk Mutti till pizzan då den är mer finkrossad.
Jag går nästan aldrig på restaurang och om jag går blir det på stjärnkrogar och där finns det ej, så du har helt rätt i det.Jonatan79 skrev:
Däremot räknas smörgåstårta som festmat om det bjuds på hemma, vilket är det som jag utgår från.
Jag har många år haft ett matprojekt på semestern och för åtta år sedan var projektet att laga den billigaste festmaten. Smörgåstårta kom på andra plats efter kyckling.
SvenneRallarWook.
Förberedelser:
Skalat rötter. Grovdelat svamp. Klyftat rödlök. Skurit ett halvt äpple i halvcentimetersstavar.
Parallellt med grovhackandet smörstekt nypotatis i rundbottnad stekgryta. Ungefär ett halvhekto smör. Hög temperatur över öppna lågor. Rört om frekvent men inte kontinuerligt.
Lyft upp potatisen när den inte längre var al dente. Grytan såg lite torr ut så smälte en liten klick smör innan fortsättningen.
Själva wookmomentet...
Först hårda rötter.
Morot, palsternacka och stjälken från broccolin.
Sedan löken och svampen.
Kommen så långt har grönsakerna dragit åt sig allt fett. Med hög och jämn värme och ständig omrörning liknar det torrrostning.
Ingen tendens till vidbrännande. Enkelt att avgöra rätt tid att gå vidare.
Lägger i broccolin. Den har kort tillagningstid.
Sedan det riktiga Svennefusket. Stirfrysås av kolasås(sweet chili) och pilsner.
Därefter äpplet. Låt svetta någon minut under lock. Servera sedan omedelbart tillsammans med den smörstekta potatisen.
Målet är att allt i rätten utom potatisen har tuggmotstånd och att allt går att identifiera vid tuggandet.
Fem sorters peppar och salt är all kryddning. Avskyr natriumglutamat som får allt att smaka likadant. Därför aldrig färdiga stirfrysåser eller soja. Inget animaliskt i dag då gästen är vegetarian.
Erfarenheten så här långt av matlagning på hemgjord vedspis är god. Temperaturreglering kräver planering. Värmen är stark och mjuk på samma gång.
Det primitiva köket har potential...
Efterrätt nyplockade blåbär med vispgrädde.
Experimenten fortsätter.
Ang ett tidigare inlägg...
Ett rent slöseri då de ställen jag känner till går ännu längre genom att lägga köttet i frysen istället. Men regler är regler.
När kebaben hänger i grillen ör den genomfrusen. Det ör själva idén. Endast ytan grillas. Det är lite som att bara få stekyta om den skärs på rätt sätt. Motordriven kniv är som en hyvel. Den kan till och med jag använda. De kebabkockar som skär med kniv är värda respekt. Det är svårt på riktigt.
Klumpen skickar de ner i frysen direkt när de skurit klart. Som vanlig kund ser ni inte vad som händer och förstår inte hantverket eller det andra som ligger bakom.
Mvh Findus
Förberedelser:
Skalat rötter. Grovdelat svamp. Klyftat rödlök. Skurit ett halvt äpple i halvcentimetersstavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parallellt med grovhackandet smörstekt nypotatis i rundbottnad stekgryta. Ungefär ett halvhekto smör. Hög temperatur över öppna lågor. Rört om frekvent men inte kontinuerligt.
Logga in
Skapa konto
Lyft upp potatisen när den inte längre var al dente. Grytan såg lite torr ut så smälte en liten klick smör innan fortsättningen.
Själva wookmomentet...
Först hårda rötter.
Sedan löken och svampen.
Kommen så långt har grönsakerna dragit åt sig allt fett. Med hög och jämn värme och ständig omrörning liknar det torrrostning.
Logga in
Skapa konto
Därefter äpplet. Låt svetta någon minut under lock. Servera sedan omedelbart tillsammans med den smörstekta potatisen.
Målet är att allt i rätten utom potatisen har tuggmotstånd och att allt går att identifiera vid tuggandet.
Fem sorters peppar och salt är all kryddning. Avskyr natriumglutamat som får allt att smaka likadant. Därför aldrig färdiga stirfrysåser eller soja. Inget animaliskt i dag då gästen är vegetarian.
Logga in
Skapa konto
Erfarenheten så här långt av matlagning på hemgjord vedspis är god. Temperaturreglering kräver planering. Värmen är stark och mjuk på samma gång.
Logga in
Skapa konto
Experimenten fortsätter.
Antagandet att kebab är ohygieniskt beror på okunskap. Finns regler om hanteringen. Kebabställen måste enligt reglementet ha kylar med kompressorer på 2000W som kan hantera att en varm stock stoppas in direkt från grillen.P Pappa1986 skrev:
Ett rent slöseri då de ställen jag känner till går ännu längre genom att lägga köttet i frysen istället. Men regler är regler.
När kebaben hänger i grillen ör den genomfrusen. Det ör själva idén. Endast ytan grillas. Det är lite som att bara få stekyta om den skärs på rätt sätt. Motordriven kniv är som en hyvel. Den kan till och med jag använda. De kebabkockar som skär med kniv är värda respekt. Det är svårt på riktigt.
Klumpen skickar de ner i frysen direkt när de skurit klart. Som vanlig kund ser ni inte vad som händer och förstår inte hantverket eller det andra som ligger bakom.
Mvh Findus
Inte hygieniska skäl jag åberopade utan mer att den stocken med sammanpressat nötkött (halvfabrikat) är smakmässigt väldigt äckligtfindus42 skrev:SvenneRallarWook.
Förberedelser:
[bild]
[bild]
Själva wookmomentet...
Först hårda rötter.
Sedan löken och svampen.
[bild]
[bild]
[bild]
Experimenten fortsätter.
Antagandet att kebab är ohygieniskt beror på okunskap. Finns regler om hanteringen. Kebabställen måste enligt reglementet ha kylar med kompressorer på 2000W som kan hantera att en varm stock stoppas in direkt från grillen.
Mvh Findus
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 460 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 460 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ikväll åt jag en god och riklig sallad med rödbetor och chèvre, smörstekt bröd och karamelliserade valnötter.
Strandgatan i Trollhättan, platsen och maten på topp.
En Riesling i glaset +++++