985 118 läst · 13 377 svar
985k läst
13,4k svar
Vad blir det för mat?
T
Turbo_Tail
Medlem
· Österbotten
· 594 inlägg
Turbo_Tail
Medlem
- Österbotten
- 594 inlägg
Historiskt har det varit fattigt och eländigt längs den Österbottniska kusten. Men aldrig har det varit så dåliga tider att människorna skulle ha behövt ty sig till skräpfisk som gädda och mört för att överleva.AndersMalmgren skrev:
Gädda fiskade man i ungdomen i gyttjiga grunda bäckar, s.k. bäcksgäddor, körde dom med mopeden orensade och i vårvärmen till närmsta ställe som uppköpare hade satt upp. Det fanns i bästa fall is i den oisolerade "boden". Vill minnas priset brukade ligga på 10-12 mark per kg, dvs. ca 2€ idagens valuta. Gäddorna levererades vidare som s.k. "delikatess" till Helsingfors, Stockholm och Tyskland... 🤣
T
Turbo_Tail
Medlem
· Österbotten
· 594 inlägg
Turbo_Tail
Medlem
- Österbotten
- 594 inlägg
En annan anekdot som kanske sanningshalten inte är helt 100% i är s.k. "Perälä-sikar". Stora mörtar fiskades och såldes som sikar till "finnarna" på andra sidan kommungränsen. I Syd-Österbotten råkade den närmsta orten vara Peräla, därav namnet. Jag har hört om samma fenomen från de norra svenskspråkiga delarna av Österbotten och där har då ortnamnet varit ett annat - därav tvivlet på sanningshalten! 🙂T Turbo_Tail skrev:Historiskt har det varit fattigt och eländigt längs den Österbottniska kusten. Men aldrig har det varit så dåliga tider att människorna skulle ha behövt ty sig till skräpfisk som gädda och mört för att överleva.
Gädda fiskade man i ungdomen i gyttjiga grunda bäckar, s.k. bäcksgäddor, körde dom med mopeden orensade och i vårvärmen till närmsta ställe som uppköpare hade satt upp. Det fanns i bästa fall is i den oisolerade "boden". Vill minnas priset brukade ligga på 10-12 mark per kg, dvs. ca 2€ idagens valuta. Gäddorna levererades vidare som s.k. "delikatess" till Helsingfors, Stockholm och Tyskland... 🤣
Swishar du bara förbi Södertälje men vill ha en god varm pizza i farten (pizzacontainer) så kan jag rekomendera SOT pizzeriorna. De är också Napolitansk pizza www.SOT.nuMaria T skrev:
Såhär såg gårdagens skörd ut 10min gamla. De finns vid Scania E4an/E20 + de har en restaurang på Polhemsgatan precis bredvid Sjukhuset. Foodtrucken är ute lite runtekring på helgerna, som Salem, Nykvarn och Trosa. Tror de har en Container i Uppsala också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 295 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 295 inlägg
Men mums! Vi har bott i både Södertälje och i Salem, senast jag snurrade runt i tokstan en stund efter att ha varit upp på Torekäll och fikat, så passerades pizzeria Penguin och det tyckte jag var lite skoj för där åt jag den första pan pizzan som jag tyckte var god (aldrig varit förtjust i Pizza Hut).Tokslut skrev:Swishar du bara förbi Södertälje men vill ha en god varm pizza i farten (pizzacontainer) så kan jag rekomendera SOT pizzeriorna. De är också Napolitansk pizza www.SOT.nu
Såhär såg gårdagens skörd ut 10min gamla. De finns vid Scania E4an/E20 + de har en restaurang på Polhemsgatan precis bredvid Sjukhuset. Foodtrucken är ute lite runtekring på helgerna, som Salem, Nykvarn och Trosa. Tror de har en Container i Uppsala också.
[bild]
Slut nu?Tokslut skrev:Swishar du bara förbi Södertälje men vill ha en god varm pizza i farten (pizzacontainer) så kan jag rekomendera SOT pizzeriorna. De är också Napolitansk pizza www.SOT.nu
[bild]
Sonen gillar modellen med hummersås om man piffar till den med grädde och lite cayennepeppar. Å ris till. Tips från boken nedanSnigla skrev:
Resten av familjen gillar naturella med stuvad spenat och ris. Finns inte i boken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna är väl kult vid detta laget? 😂
Köper fiskbullar i buljong. Gör en sås på lök, morot, grädde och vitt vin. Använder inte buljongen. Vinsmaken passar väldigt bra till fiskbullarna tycker jag.Snigla skrev: