T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gillar gäddqueneller
Historiskt har det varit fattigt och eländigt längs den Österbottniska kusten. Men aldrig har det varit så dåliga tider att människorna skulle ha behövt ty sig till skräpfisk som gädda och mört för att överleva.

Gädda fiskade man i ungdomen i gyttjiga grunda bäckar, s.k. bäcksgäddor, körde dom med mopeden orensade och i vårvärmen till närmsta ställe som uppköpare hade satt upp. Det fanns i bästa fall is i den oisolerade "boden". Vill minnas priset brukade ligga på 10-12 mark per kg, dvs. ca 2€ idagens valuta. Gäddorna levererades vidare som s.k. "delikatess" till Helsingfors, Stockholm och Tyskland... 🤣

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
T Turbo_Tail skrev:
Historiskt har det varit fattigt och eländigt längs den Österbottniska kusten. Men aldrig har det varit så dåliga tider att människorna skulle ha behövt ty sig till skräpfisk som gädda och mört för att överleva.

Gädda fiskade man i ungdomen i gyttjiga grunda bäckar, s.k. bäcksgäddor, körde dom med mopeden orensade och i vårvärmen till närmsta ställe som uppköpare hade satt upp. Det fanns i bästa fall is i den oisolerade "boden". Vill minnas priset brukade ligga på 10-12 mark per kg, dvs. ca 2€ idagens valuta. Gäddorna levererades vidare som s.k. "delikatess" till Helsingfors, Stockholm och Tyskland... 🤣
En annan anekdot som kanske sanningshalten inte är helt 100% i är s.k. "Perälä-sikar". Stora mörtar fiskades och såldes som sikar till "finnarna" på andra sidan kommungränsen. I Syd-Österbotten råkade den närmsta orten vara Peräla, därav namnet. Jag har hört om samma fenomen från de norra svenskspråkiga delarna av Österbotten och där har då ortnamnet varit ett annat - därav tvivlet på sanningshalten! 🙂

• Gilla
nino
  • Laddar…
Grillad biff med klyftisar och lite olika köpesåsar blev det här ikväll.
Livet återkommer. ❤️

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Dagens lunch.. Fiskbullar med dillsås och färskpotatis

[bild]

Är det någon annan i världen som äter fiskbullar?
Känner mig lite ensam hehe (de flesta rynkar på näsan..)
Jag åt i Tisdags med knäckemacka & ett stort glas iskall mjölk😀 …världens mest underskattade Måltid …enligt mig😉

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Liten AW efter dagens bestyr samt förvickning innan Grillningen👍
Ett glas öl, ölflaska, torkat renkött, kniv på skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ska nog utflykta åt Järna-hållet om några veckor, ska försöka komma ihåg tipset!
Swishar du bara förbi Södertälje men vill ha en god varm pizza i farten (pizzacontainer) så kan jag rekomendera SOT pizzeriorna. De är också Napolitansk pizza www.SOT.nu

Såhär såg gårdagens skörd ut 10min gamla. De finns vid Scania E4an/E20 + de har en restaurang på Polhemsgatan precis bredvid Sjukhuset. Foodtrucken är ute lite runtekring på helgerna, som Salem, Nykvarn och Trosa. Tror de har en Container i Uppsala också.

Tre olika pizzor i kartonger på bord: vegetarisk med ruccola, Margherita, och en med skinka.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Tokslut Tokslut skrev:
Swishar du bara förbi Södertälje men vill ha en god varm pizza i farten (pizzacontainer) så kan jag rekomendera SOT pizzeriorna. De är också Napolitansk pizza www.SOT.nu

Såhär såg gårdagens skörd ut 10min gamla. De finns vid Scania E4an/E20 + de har en restaurang på Polhemsgatan precis bredvid Sjukhuset. Foodtrucken är ute lite runtekring på helgerna, som Salem, Nykvarn och Trosa. Tror de har en Container i Uppsala också.

[bild]
Men mums! Vi har bott i både Södertälje och i Salem, senast jag snurrade runt i tokstan en stund efter att ha varit upp på Torekäll och fikat, så passerades pizzeria Penguin och det tyckte jag var lite skoj för där åt jag den första pan pizzan som jag tyckte var god (aldrig varit förtjust i Pizza Hut).

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

[bild]
Slut nu? :p

• Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Idag fixade jag röding, plugg och hollandaise, uppskattat enligt min bättre hälft!

Stekt laxfilé, kryddiga klyftpotatis, gräslöksås på tallrik, utomhusmåltid, duka med bestick och glas.
Skapa konto

/U

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Slut nu? :p
nejdå, finns till minst en kvällsmacka till 🥰

• Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:

[bild]

Sonen gillar modellen med hummersås om man piffar till den med grädde och lite cayennepeppar. Å ris till. Tips från boken nedan
Resten av familjen gillar naturella med stuvad spenat och ris. Finns inte i boken
En kock håller en produkt, bokomslag med texten "Erik Lallerstedt lagar fiskbullar. Gott, snabbt och billigt."
Skapa konto

Denna är väl kult vid detta laget? 😂

• Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

[bild]

Köper fiskbullar i buljong. Gör en sås på lök, morot, grädde och vitt vin. Använder inte buljongen. Vinsmaken passar väldigt bra till fiskbullarna tycker jag.

• Wow
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fiskbitar.. potatisstrimlor.. remouladsås och lite grönsaker!

Tallrik med nuggets, stekt potatis, tomat, rödlök och majs. Hemlagad måltid med dippsås.
Skapa konto

🤠

• Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Bästa försöket hittils 🙂

En pizza med skaldjur, möjligen räkor, med basilikablad på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 15 till
  • Laddar…
Grill med korv, utomhus, läsk, såser, bröd, gul cykel i bakgrunden, trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Utelunch 😜

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.