1 096 614 läst · 14 390 svar
1097k läst
14,4k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 688 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 936 inlägg
Vi provade någon gång, men inget för oss då vi gör lite mer storkok.
Däremot prenumererar vi på en fruktlåda där vi även köper en del annat frukt och grönt extra (Mossagården)
Samt att vi beställer maten online, skönt att kunna i lugn och ro planera maten efter barnen somnat och bara svänga in om mataffären och hämta allt färdigplockat.
Vi uppskattar att slippa gå runt och handla i butiken, oftast gör man det hungrig efter jobbet eller så släpar man med sig barnen som tröttnar. Att beställa maten gör att när vi väl går i butiken är det en kul upplevelse =)
Däremot prenumererar vi på en fruktlåda där vi även köper en del annat frukt och grönt extra (Mossagården)
Samt att vi beställer maten online, skönt att kunna i lugn och ro planera maten efter barnen somnat och bara svänga in om mataffären och hämta allt färdigplockat.
Vi uppskattar att slippa gå runt och handla i butiken, oftast gör man det hungrig efter jobbet eller så släpar man med sig barnen som tröttnar. Att beställa maten gör att när vi väl går i butiken är det en kul upplevelse =)
Samma här började shoppa online (mat) när corona kom, sen fastnade vi. Är man på humör, kan man alltid svänga förbi affären nån gång och bara gå runt och titta om det finns några dealer eller nya saker.13th Marine skrev:
Vi provade någon gång, men inget för oss då vi gör lite mer storkok.
Men oftast vet vi vad vi ska ha och beställer en gång i veckan för avhämtning (OM det nu skulle vara något intressant på Lidls sida, så brukar maken hoppa in där när han åker från jobbet).
Sedan köper vi en del av en ko/kalv av grannen ibland
- - -
Matkassen låter dock kul på det viset att man kan som sagt få lite nya idéer och kanske möjligheten att testa något man inte skulle ha testat annars.. (men nu verkar man ha större valmöjligheter på matkassen, så den blir ju lite mindre äventysinriktad hehe)
Sedan känns det ju som om man ändå måste kompletteringshandlar, typ lunch och frukost (och toapapper/shampo osv). Då det blir lite dubbel handling ändå..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 936 inlägg
Vi började faktiskt innan Corona, i samband med att vi fick barn, så när alla helt plötsligt skulle beställa mat så fick vi gå i affären, vi var vana vid att beställa kvällen innan, från en vecka tills nästa blev det 2v väntetid.Snigla skrev:
Samma här började shoppa online (mat) när corona kom, sen fastnade vi. Är man på humör, kan man alltid svänga förbi affären nån gång och bara gå runt och titta om det finns några dealer eller nya saker.
Men oftast vet vi vad vi ska ha och beställer en gång i veckan för avhämtning (OM det nu skulle vara något intressant på Lidls sida, så brukar maken hoppa in där när han åker från jobbet).
Sedan köper vi en del av en ko/kalv av grannen ibland
- - -
Matkassen låter dock kul på det viset att man kan som sagt få lite nya idéer och kanske möjligheten att testa något man inte skulle ha testat annars.. (men nu verkar man ha större valmöjligheter på matkassen, så den blir ju lite mindre äventysinriktad hehe)
Sedan känns det ju som om man ändå måste kompletteringshandlar, typ lunch och frukost (och toapapper/shampo osv). Då det blir lite dubbel handling ändå..![]()
Kött köpte jag förra sommaren, 1/2 gris och 1/8 ko, båda frigående naturbetes här i skåne (Angelicas gård samt Idas köttlåda), så nu köper vi endast bacon och korv.
Ja, det missade jag om matkassen, man får en massa kul recept att prova. Vi kör förvisso med att gå in på handlarnas receptsidor samt att vi prenumererar på tidningen Vego.
Om ni läser Bodil Jönssons bok "Tio tankar om mat" förstår ni nog lite bättre.
Mathållning handlar om de fem stegen:
- hitta på maten
- köpa in maten
- bereda råvarorna
- laga maten
- ta hand om disken.
Det är aldrig rimligt för en och samma person i hushållet att ta alla fem stegen.
Två eller tre steg kan funka för en person, blir det fler får man hjälpas åt.
Med matkasse slipper du de första två stegen. Jätteskönt!
Denna vecka har vi ingen matkasse så dottern och jag ordnade köttbullar och stuvade makaroner efter ridskolan. Härligt när dottern tar kommandot över stuvningen, då har man lyckats som förälder
Ber om ursäkt för att bilden är uppochner
- hitta på maten
- köpa in maten
- bereda råvarorna
- laga maten
- ta hand om disken.
Det är aldrig rimligt för en och samma person i hushållet att ta alla fem stegen.
Denna vecka har vi ingen matkasse så dottern och jag ordnade köttbullar och stuvade makaroner efter ridskolan. Härligt när dottern tar kommandot över stuvningen, då har man lyckats som förälder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt för att bilden är uppochner
Undrar vad min mamma lyckades med då hon ”fuskar” - kokar makaronerna först .. gör red/stuvar sen...Åsa Lund skrev:
Om ni läser Bodil Jönssons bok "Tio tankar om mat" förstår ni nog lite bättre.
- hitta på maten
- köpa in maten
- bereda råvarorna
- laga maten
- ta hand om disken.
[bild]
Ber om ursäkt för att bilden är uppochner![]()
Jag spenderade dock mer tid hos mormor när jag var riktigt liten!
Hon serverade alltid köttbullar till
Stuvade makaroner är mums (båda varianterna)
.. och lyxigt och kul när barnen både intresserar sig för mat.. och faktiskt oxå väljer att laga maten åt fam!
I så fall fuskar vi oxå. Hela matlagningen tar typ en kvart med färdiga köttbullar från frysenSnigla skrev:
Undrar vad min mamma lyckades med då hon ”fuskar” - kokar makaronerna först .. gör red/stuvar sen...- medan jag kokar mina i mjölk från början.. i 20-25 min som jag lärt mig.. (och vaktar kastrullen som en hök och får skura den i två dagar sen iaf)
Jag spenderade dock mer tid hos mormor när jag var riktigt liten!
Hon serverade alltid köttbullar till
Stuvade makaroner är mums (båda varianterna)
.. och lyxigt och kul när barnen både intresserar sig för mat.. och faktiskt oxå väljer att laga maten åt fam!
Be Proud!
Renoverare
· Stockholm
· 18 688 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 688 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 688 inlägg
Just kalsonger får man ju inte ens prova så pungen ligger rätt.Alfredo skrev:
Men kläder i övrigt måste jag köpa på plats. Man måste alltid lägga upp osv för att det ska bli korrekt längd. Värsta som finns är jacka, skjorta, kavaj med för långa armar