Maria T
nino nino skrev:
[(Fruns 6000bitars puzzel som underlägg)
Inga husdjur? Brukar sluta på 999 då, eller värre, 997.

Pappa lagar mat, kallar jag den här rätten.
Barnen fick ketchup men ingen långburk.
:oops:
Korv med bröd, räksallad, senap. Ölglas och burk. Nordiskt tema. Matuppläggning på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
quattro1 och 9 till
  • Laddar…
Vart carnitas idag.
Tyvärr ingen bild, allt vart inhalerat i första andetaget

• Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Den kära semlan verkar vara en vattendelare. Jag (tror) mig minnas när de dök upp med mandelmassan mixad med grädden...90-talsvibbar.
Sen har det fyllts på med vaniljsemlan, chokladditon, Karlsbadersemla, semmelwrap, semmelrulltårta m fl. (utesluter vegansemlan och glutenfria dito för de fyller ändå i mitt tycke en funktion).

Mandelmassa har jag alltid gillat sen jag upptäckte de där "korvarna" som min pappa köpt för att göra julgodis av, de blev inte långlivade kan jag säga och väldigt lite konfekt tillverkat det året. Efter det sparade jag veckopeng och köpte egen mandelmassa.

I mitt tycke ska en semmelbulle vara fluffig och innehålla mycket kardemumma, den ska vara generöst urgröpt och fylld med fin mandelmassa, gärna där mandeln rostats men inte nödvändigt. Spritsad grädde och ett fint klippt lock. Kan ätas med varm mjölk, utan mjölk till kaffe eller enbart som den är. För mig beror det lite på dagsform. Florsockret på locket kan jag ha eller vara utan.

I söndags var det strålande vackert väder i min lilla förort, klarblå himmel och det värmde trots blåsten. Min promenadkompis sa "jag har med fika" så jag tog med sittunderlag, vi fann en bra plats med utsikt över sjö - fler som skrinnade - och med solen i ryggen satt vi på stenen och åt egentillverkade semlor. Bulle från ICA som var helt ok, mycket mandelmassa och lösvispad grädde. De höll sig fina i hennes ryggsäck trots en dryg timmes promenad och vilken vinst det var. Platsen, vädret och sällskapet gjorde det till den bästa semlan på många år.
Rostade mandlar är gott, men jag vill inte ha dem som utanpåliggande semmelgarnityr.

Från en som under många år reste, om inte land och rike runt, men Stockholmsområdet runt för att finna den bästa semlan, delvis efter vad lokaltidningarna skrev och annat från rekommendation. Bagerier tenderar att ändra sig från ett år till nästa så det jag tyckte var bäst för några år sen kanske inte ens finns med idag.

Redigerat:
  • Gilla
Dan1891 och 7 till
  • Laddar…
Till och med något så enkelt som en semla skall komplicerad och drabbas av matsnobberi.
En vetebulle som klyvs på mitten, en 1cm tjock skiva mandelmassa från en ”rulle från Coop” och sedan lite grädde på det och på med locket. Voilà semlan är klar.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Alltid så spännande att lägga pussel. Kommer pusslet verkligen bli som på bilden?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Patrik440
Det köptes in hundra semlor till jobbet idag och det satt gott med en till förmiddagskaffet.
Semit med grädde på tallrik, blå kopp, bakgrund suddig, närbild, fika, träbord.
Skapa konto

Kanske blir en till morgonkaffet vid 05:30 i morgon om nattskiftet lämnat några. :p

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
T
Kan ni vänligen sluta med den här jäkla semmel-äcklet och hålla er till tråden och posta inlägg om mat istället. 17-isch inlägg om det skall vara mandelmassa eller sylt i en f-cking kanelbulle i en tråd som borde handla om mat och ingen moderator ingriper...

• Haha
  • Gilla
Oskick och 6 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Kan ni vänligen sluta med den här jäkla semmel-äcklet och hålla er till tråden och posta inlägg om mat istället. 17-isch inlägg om det skall vara mandelmassa eller sylt i en f-cking kanelbulle i en tråd som borde handla om mat och ingen moderator ingriper...
Kardemummabulle. Och du vill ha sylt i din. Sjukt!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Patrik440
T Turbo_Tail skrev:
Gå å ät lite surströmming du

• Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Är i semmellösa landet Österrike
Här firades alternativt med Lumumba
Varm choklad med mörk rom och vispgrädde på toppen
En vit mugg på ett träbord, toppad med rikligt med grädde.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är i semmellösa landet Österrike
Här firades alternativt med Lumumba
Varm choklad med mörk rom och vispgrädde på toppen
[bild]
Lite intressant är att "Semmel" finns i Österrike men det är då en fralla. :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen
Lunch köttbullsmacka och rödbetssallad Två smörgåsar med rött kål och skivor av falukorv på skärbräda.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Germknödel med vallmofrön och vaniljsås, vinflaska, utomhus, solsken, måltid, dessert, bestick, glas.
Skapa konto

Germknödel

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Maria T
M Mortsken skrev:
[bild]
Germknödel
Har varje gång jag ätit en sån, undrat hur något så fult kan vara så gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.