Nej alltså jag har en älgbiff som är 3cm tjock kanske.
Skulle tippa på att den är uppe i 55-58 grader på säg 3h, men blir den bättre/mörare av att gå i 6 eller 12h eller är det bara bortkastad tid?
Älg är ju lite speciellt, lite torrt hårt och ibland segt...
När jag gör en stek så kör jag på ca 100grader i 6-8h och det blir riktigt bra
 
J Jonobe skrev:
med airfryade pommes
Funderar på om jag behöver en airfryer. Hur bra blir det? Om vi har en skala med ugnsrostade potatisklyftor på 1 och riktiga friterade pommes på 5, var hamnar airfryade?
 
J
M munge skrev:
Funderar på om jag behöver en airfryer. Hur bra blir det? Om vi har en skala med ugnsrostade potatisklyftor på 1 och riktiga friterade pommes på 5, var hamnar airfryade?
3-4 skulle jag säga. Men tänk dig airfryern mer som en mycket bättre varmluftsugn än en fritös. Jag tycker att den är extremt bra, använder den mer än ugnen. Hade gärna haft 2 om vi hade haft mer plats hemma.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Nej alltså jag har en älgbiff som är 3cm tjock kanske.
Skulle tippa på att den är uppe i 55-58 grader på säg 3h, men blir den bättre/mörare av att gå i 6 eller 12h eller är det bara bortkastad tid?
Älg är ju lite speciellt, lite torrt hårt och ibland segt...
När jag gör en stek så kör jag på ca 100grader i 6-8h och det blir riktigt bra
Vilt i sousvidde kan vara tveksamt. Jag har ingen stor erfarenhet av det men det sägs art man ska vara försiktig med att låta det gå längre tid när det nått måltemperaturen. Blir liksom mer pastej än mört.

Men i övrigt beror det på köttet. Fläsklägg, sidfläsk eller dylikt 18-36h blir jättebra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Stod max 2h på kitchen lab såg jag nu
Pastej är väl mer rådjur, har aldrig märkt av det på älg

Nu är ju strömmen så dyr så det är väl snart billigare att kasta köttet än tilllaga det :D
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Patrik440
Ett halvkilo nötfärs hamnade på grillen.
Fyra hamburgare grillas på glödande kol; en förväntansfull hund tittar på i bakgrunden nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra hamburgare med ost på grillen; varm, smältande, grillkväll, god matlagning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
M munge skrev:
Funderar på om jag behöver en airfryer. Hur bra blir det? Om vi har en skala med ugnsrostade potatisklyftor på 1 och riktiga friterade pommes på 5, var hamnar airfryade?
Jag har nog aldrig ätit trippelfriterade a la malmgren, men tycker man kan hamna på en 4 med bra pommes om man som du sätter riktigt friterade och färska pommes på 5.

Vi brukar köra på Aviko Premium Pommes och en matsked olja, kör 15 min skaka om och salta, kör 10-15 min till och servera :)

https://www.aviko.se/produkter/super-crunch-premium-fries/
 
Rått kött uppdelat, strött med kryddor, salt, peppar, förberett för matlagning på skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor stekpanna med gräddsås och svamp på en elektrisk spishäll. Matlagning, köksscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev visst ingen bild när det var färdig.
Entrecote rester blandat med kyckling lårfilé rester, stekt och sen halv liter grädde på det.
 
  • Gilla
Webern och 4 till
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Stod max 2h på kitchen lab såg jag nu
Pastej är väl mer rådjur, har aldrig märkt av det på älg

Nu är ju strömmen så dyr så det är väl snart billigare att kasta köttet än tilllaga det :D
Ja mest hjort och rådjur tror jag, men jag har lyckats få vildsvin pastejigt....

Jag funderade på vad ett dygnskok med sous vide egentligen drog, tur att internet finns :) var rädd att det skulle dra betydligt mer.

https://www.amazingfoodmadeeasy.com...-blog/more/how-much-energy-does-sous-vide-use
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har nog aldrig ätit trippelfriterade a la malmgren, men tycker man kan hamna på en 4 med bra pommes om man som du sätter riktigt friterade och färska pommes på 5.

Vi brukar köra på Aviko Premium Pommes och en matsked olja, kör 15 min skaka om och salta, kör 10-15 min till och servera :)

[länk]
Har testat trippel fritering med frysning etc mellan men tycker Aviko med lite salt och olja i ugnen är tämligen likvärt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Thomas59
Fick en air fryer att testa. Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Van att laga mat i restaurangköksmiljö så har ganska höga krav. I ett restaurangkök platsar den inte men hemma är den perfekt. Koka ägg - två knapptryck och 10 min senare - perfekta ägg. Knaperstekt bacon, kycklingvingar, klyftpotatis, hamburgare. Blir perfekt. Beef jerky, torkad frukt, friterad kyckling. Perfekt. Torkade precis lök till kryddblandningen ”Everything but the Bagel” (sjukt god kryddblandning).

Inte så att jag normalt använder den när jag lagar mat åt andra, men är jag ensam och vill sno ihop något snabbt så funkar den 100%. Klyftpotatis i air fryern och en köttbit i stekpannan tex. Till frukost kör jag i princip alltid ägg o bacon i air fryern. Så bra resultat och så smidigt. Får meddelande i appen då frukosten är klar. Att diska allt tar 30 sek.

Den jag testat är Xiaomi Mi Smart Air Fryer 3.5L. Kostar runt 800kr och har alla finesser man behöver. Lite liten dock om man ska laga till många. Annars funkar den kanon. Rekommenderas.

M munge skrev:
Funderar på om jag behöver en airfryer. Hur bra blir det? Om vi har en skala med ugnsrostade potatisklyftor på 1 och riktiga friterade pommes på 5, var hamnar airfryade?
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Igår fiskades det sill. I dag åts det sill:D[bild] [bild]
Ohhhh, så gott!
Stekt strömming/sill med potatismos är ju en riktig höjdare!
 
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
:)
En närbild på en stekt, gyllenbrun pannkaka i en vit stekpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det blev Phö till lunch igår. Mumsigt! En skål med nudelsoppa, grönsaker, kött, koriander, på ett träbord med vattenglas och såsflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ja mest hjort och rådjur tror jag, men jag har lyckats få vildsvin pastejigt....

Jag funderade på vad ett dygnskok med sous vide egentligen drog, tur att internet finns :) var rädd att det skulle dra betydligt mer.

[länk]

Körde min älgbiff sous vide igår, 57 grader i 2h plus uppvärmning.
Vaccade i torsdags, med lite kryddor och några klickar smör. Upptinad på tisdag.

Som vanligt var man ju hungrig så nån vila att tala om blev det tyvärr inte...

Var då absolut ingen fara med att det skulle blivit köttmos, ska köra minst 3h nästa gång.
Stekte på lite yta, en potatisgratäng och pepparsås från 56kilos recept var en helt ok måndagsmiddag :)
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.