S Stefan1972 skrev:
Ketchup lär väl knappast bli gammalt? Är väl som senap typ obegränsad livslängd.
Ja jag chansade och märkte ingen skillnad i smak, förmodligen massa konserveringsmedel i.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ja jag chansade och märkte ingen skillnad i smak, förmodligen massa konserveringsmedel i.
Ja, socker salt och ättika. Seriöst - har aldrig ketchupen i kylen och vi är inga storkonsumenter så flaskan räcker säkert ett år eller mer, men blir inte dålig för det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Blodsoppen
Mannerströmming, (sill) potatismos, brynt smör med kapris och rödbetor. Så fantastiskt Panerade kycklingstrimlor på tallrik, redo att tillagas. Ströbröd. Matförberedelse. Hemlagat. Vertikal bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panerade schnitzlar steks i panna på spis, gyllenbruna, fräser i olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panerad fisk, potatismos med rödbetor och kapris på en beige tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kretikos och 13 till
  • Laddar…
Jäkla gottegris @Blodsoppen (y)

Här blev det kålpudding
Middagstallrik med kött, sås, potatisar, gelé, rårörda lingon och pressgurka på ett vitt mönstrat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jäkla gottegris @Blodsoppen (y)

Här blev det kålpudding
[bild]
Kålpudding! en sån höjdare, är ju nästan bara kåldolmar som slår det! Men kåldolmar är ju betydligt joxigare att laga tyvärr...
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Båda rätterna här ovan ser inte tokiga ut. :ok:
Här vankas spagetti och köttfärssås, men jag tror jag benämner det pasta bolognese och tar ett glas rött till, river över lite Parmigiano ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Båda rätterna här ovan ser inte tokiga ut. :ok:
Här vankas spagetti och köttfärssås, men jag tror jag benämner det pasta bolognese och tar ett glas rött till, river över lite Parmigiano ;)
Kolla in recept från Mario Batali, kungen på Ragu
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
P Pappa1986 skrev:
Jäkla gottegris @Blodsoppen (y)

Här blev det kålpudding
[bild]
Det är gott. Får bli en dag. Tack för tipset
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
H hapazard skrev:
har aldrig ketchupen i kylen och vi är inga storkonsumenter så flaskan räcker säkert ett år eller mer, men blir inte dålig för det.
Och vi är så konstiga så att vi alltid har ketchup i kylen samtidigt som vi glatt använder ketchup förvarade i solen på en uteservering utomlands. :thinking::oops: Logik får andra ägna sig åt... :rofl:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Blev två glas idag, får man alltid ångra...

Vin i glas framför fönster med utsikt över snötäckt gata, omkastad text på fönstret visar restaurangnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och vi är så konstiga så att vi alltid har ketchup i kylen samtidigt som vi glatt använder ketchup förvarade i solen på en uteservering utomlands. :thinking::oops: Logik får andra ägna sig åt... :rofl:
Bakterier jobbar långsammare i kyla så det finns en poäng. Sedan finns det ingen poäng med ketchup men det är en annan fråga
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Rotfruktsgratäng med fläskmedaljong
Stekt kött, krämig potatisgratäng och sallad med dressing på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Potatis formad som ett hjärta lutad mot en kaklad vägg, bredvid en svart potatisskalare på ett träskärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Potatis skuren i hjärtform, skalrester runtom på skärbräda, kreativ köksaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svenska köttbullar, potatis, lingonsylt och gräddsås serverat på genomskinligt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev Hybridmat idag:)…halvfabrikat med uppiffad Karl-Johan sås.
 
  • Gilla
  • Älska
tobben87 och 15 till
  • Laddar…
Igår blev det skinkfrestelse.

Var också till slaktaren och köpte 1.2kg sidfläsk med extra mycket fett (orimmat, du kan inte ens köpa rimmat i Finland). Jag tänker rimma/salta det själv, tänker vakuumsalta det istället för att lägga i saltlag. Poängen att göra eget bacon.

Fördelen med vakuum är att du kan exakt kontrollera salthalten mot köttets vikt. Det blir mera som torrsaltning men tack vare allt är i en vakuumpåse så blir det inget spill och allt salt åker in i köttet. Du behöver inte lägga köttet i vatten sen heller för att laka ur det, vilket ju är svårt att få till rätt.

Jag har tänkt köra på 3% salt enligt vikt + 0,25% nitritsalt (cure 1) + svartpeppar, sen får det stå i två veckor i kylen. Jag tänkte faktiskt kapa biten i två och göra ett experiment, den ena köttbiten ska saltas, torkas och kallrökas. Den andra biten ska saltas med liquid smoke och sen bara torkas, inget rökande.

Så ska vi se skillnaden i smak mellan de två.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Igår blev det skinkfrestelse.

Var också till slaktaren och köpte 1.2kg sidfläsk med extra mycket fett (orimmat, du kan inte ens köpa rimmat i Finland). Jag tänker rimma/salta det själv, tänker vakuumsalta det istället för att lägga i saltlag. Poängen att göra eget bacon.

Fördelen med vakuum är att du kan exakt kontrollera salthalten mot köttets vikt. Det blir mera som torrsaltning men tack vare allt är i en vakuumpåse så blir det inget spill och allt salt åker in i köttet. Du behöver inte lägga köttet i vatten sen heller för att laka ur det, vilket ju är svårt att få till rätt.

Jag har tänkt köra på 3% salt enligt vikt + 0,25% nitritsalt (cure 1) + svartpeppar, sen får det stå i två veckor i kylen. Jag tänkte faktiskt kapa biten i två och göra ett experiment, den ena köttbiten ska saltas, torkas och kallrökas. Den andra biten ska saltas med liquid smoke och sen bara torkas, inget rökande.

Så ska vi se skillnaden i smak mellan de två.
Det låter gott. Att lägga i saltlake tycker jag är det bästa för att få jämn salthalt. Det kan ju aldrig bli saltare än vad saltlaken är. När jag saltar fisk inför rökning brukar jag ligga på 8-10%. Lägger i lake över natten, blir alltid jämn och fin saltsmak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.