Blodsoppen
M MsTake skrev:
Är din Me/Cfs kopplad till intag av gluten eller är det bara allmänt att du mår bättre utan intag av?
Vet inte. Men många Me sjuka mår bättre utan gluten. Även om alla tester visar att man inte är gluten intolerant

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns på saluhallarna mycket bättre kvalitet än i butikerna dessutom
Nej du, julskinkan kommer från grisar. Dom matas med risgrynsgröt, sk. Grötgrisar. Från dom får man äkta julskinka, inte att förväxla med magra grisar som ätit gamla bildäck, från dom får man hjulskinka, en torr och seg lågprisprodukt. Vad man kan hitta på saluhallar borde vara salugrisar, sådana som vanligen säljer sig på gatan.

• Haha
  • Gilla
j.f.s och 5 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej du, julskinkan kommer från grisar. Dom matas med risgrynsgröt, sk. Grötgrisar. Från dom får man äkta julskinka, inte att förväxla med magra grisar som ätit gamla bildäck, från dom får man hjulskinka, en torr och seg lågprisprodukt. Vad man kan hitta på saluhallar borde vara salugrisar, sådana som vanligen säljer sig på gatan.
Är min herre från Göteborg månne? :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är min herre från Göteborg månne? :)
Nej du, en inföding från Värmland men har så klart dinerat några gånger i Huvudstaden och Göteborg på Michelin restauranger då jag var i konsultbranschen (om än för snart 20 år sedan) Men ser inte värdet i dyr mat i små portioner.
Åt denna vecka den godaste Pho Bo jag käkat, en liten sylta i Oslo 198kr.
Men apropå julskinka kan jag hålla med, jag brukade sjuda den med med massor av kryddpeppar, nejlikor, lök, lagerblad och ingefära. 67 grader innertemperatur om jag inte minns fel, men kan kanske missat något. Men inte så traditionell men god och saftig. Får väl försöka minnas receptet i år då skinkan blev jäkligt god, eller leta i nån gammal receptsamling.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Fick god macka hos flickvännen. Lax och avokado. Och glutenfritt bröd. Ett stycke rostat bröd med lax, avokado, gräddfil och sallad på vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Fyra råa lammkotletter på tallrik, träskärbräda i bakgrunden, köksmiljö, förberedelse för matlagning.
Skapa konto

de här gödkalvsracken ska strax på grillen och sedan ackompanjeras av potatisgratäng & rödvinssås är planen.
Första gången jag gör kalvracks, kul att testa :)

• Gilla
Surly och 6 till
  • Laddar…
På tal om glutenfritt, är det nån som vet om glutenfri pizzadeg från pop bakery är okej?
Ska servera bla. minipizza på en buffé framöver och en glutenallergiker kommer så tänkte ev. göra det enkelt och bara ha glutenfritt om degen är okej vill säga.

Lill72 Lill72 skrev:
På tal om glutenfritt, är det nån som vet om glutenfri pizzadeg från pop bakery är okej?
Ska servera bla. minipizza på en buffé framöver och en glutenallergiker kommer så tänkte ev. göra det enkelt och bara ha glutenfritt om degen är okej vill säga.
Ingen aning men ett tips är att göra pizzabotten av ägg och riven ost som förgräddas innan man lägger på fyllningen. Receptet nedan säger 20 min förgräddning men jag brukar nog inte köra mer än 10-15. Jag brukar frifräsa med större sats (5-6 ägg och 3-4 dl ost) och fylla en hel plåt. Det är inte så enkelt att göra runda fina pizzor med denna smet, då måste man nog ha en form.
https://www.ica.se/recept/aggpizza-725187/

• Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Ingen aning men ett tips är att göra pizzabotten av ägg och riven ost som förgräddas innan man lägger på fyllningen. Receptet nedan säger 20 min förgräddning men jag brukar nog inte köra mer än 10-15. Jag brukar frifräsa med större sats (5-6 ägg och 3-4 dl ost) och fylla en hel plåt. Det är inte så enkelt att göra runda fina pizzor med denna smet, då måste man nog ha en form.
[länk]
Det ska jag absolut testa en annan gång, tack för tipset (y) men den här gången tänkte jag mer traditionella pizzor.

• Gilla
Surly
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
frun är glutenintolerant och hon brukar köra på den degen om vi gör pizza så den ska funka (y)

den blir lite tråkigare eller vad man ska säga än vanlig deg, brukar försöka göra egen deg men den funkar absolut om man inte orkar/hinner det :D

H Hamre268 skrev:
frun är glutenintolerant och hon brukar köra på den degen om vi gör pizza så den ska funka (y)

den blir lite tråkigare eller vad man ska säga än vanlig deg, brukar försöka göra egen deg men den funkar absolut om man inte orkar/hinner det :D
Okej, tack då vet jag och får fundera eller så får jag köpa en och provbaka innan.
Vill ju inte att det ska smaka spånskiva ;)

Lill72 Lill72 skrev:
Okej, tack då vet jag och får fundera eller så får jag köpa en och provbaka själv.
Vill ju inte att det ska smaka spånskiva ;)
ja prova å kör en innan så du får en egen uppfattning, tycker absolut den funkar jag har inga problem och äta den men svårt å förklara men den känns lite platt och tråkig botten när den är klar

sist gjorde jag egen deg efter receptet på tasteline den blev riktigt god

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
J
Gårdagens mat blev sous viddad iberico secreto och chuck roll, med airfryade pommes.
Stekt biff skivad på träbräda, medium-rare, saftig, köksgrejer i bakgrunden.
Skapa konto
Grillad biff, kryddiga potatisklyftor, bearnaisesås, blandad grönsallad, cocktailtomater, vattenglas, vin, träskärbräda.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Någon som vet om det blir skillnad på köttet om man kör sous vide i 3 äh mot 6h i samma temperatur?

J
nino nino skrev:
Någon som vet om det blir skillnad på köttet om man kör sous vide i 3 äh mot 6h i samma temperatur?
Jag förstår inte helt frågan. Typ av kött, mörhet/marmorering, köttets storlek osv påverkar. Det finns gott om tabeller online om du enbart tänker på när kött blir säkert att äta utifrån temperatur över tid.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.