1 038 953 läst · 13 978 svar
1039k läst
14,0k svar
Vad blir det för mat?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Du har gjort raggmunk enligt alla konstens regler som @Dan1891 skriver fast kanske rivit potatisen lite för fint.Storsockret skrev:Blev också sugen på raggmunk men fick inte till det riktigt. Rev nog för fint. Aldrig gjort förr. Blev samma stuk som mamma gjorde när jag var liten dock, så inget fel med det heller. Då kallade hon det rårakor, men Google säger att det egentligen är något annat.
(Ja utan fläsk, hädelse inte sant?)
[bild]
Min mamma gjorde också "raggmunk" men kallade det för rårakor (potatis och lök, inget mer) - hon var född strax utanför Kalmar så kanske det är så att smålänningar kallar det så?
Båda rätterna är goda - jag gör oftast råraka/rösti och lägger lite ost ovanpå som får smälta ned. Fläsk eller bacon till är ett måste, gärna också sylt.
Det som mamma kallade rårakor var precis det jag gjorde idag, ingen lök. Bara riven potatis i pannkakssmeten. Vi är från värmland ursprungligen. Jag har alltid trott att det var samma sak så jag har sagt rårakor till raggmunk större delen av mitt vuxna liv också.Maria T skrev:Du har gjort raggmunk enligt alla konstens regler som @Dan1891 skriver fast kanske rivit potatisen lite för fint.
Min mamma gjorde också "raggmunk" men kallade det för rårakor (potatis och lök, inget mer) - hon var född strax utanför Kalmar så kanske det är så att smålänningar kallar det så?
Båda rätterna är goda - jag gör oftast råraka/rösti och lägger lite ost ovanpå som får smälta ned. Fläsk eller bacon till är ett måste, gärna också sylt.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Aha, trodde enligt tidigare inlägg att det också var i en pannkakssmet. Nåväl, råriven potatis med eller utan lök, med eller utan smet, är förbenad gott!Storsockret skrev:
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Ja, herrejisses, här blir det fel på fel. Råraka är visst bara råriven potatis, saltad givetvis, stekt i smör. Om en blandar i lök - vad bli det då? Jag kallar det råraka, ibland rösti.
Kärt barn har många namn så även dessa älskade "potatisplättar" (ej att förväxla med såna som görs av överblivet mos, då är vi inne på nåt helt annat).
Jag pudlar om namnet, tror det kan vara lite lokalt beroende på var en är uppvuxen, skyller allt på mamma
Kärt barn har många namn så även dessa älskade "potatisplättar" (ej att förväxla med såna som görs av överblivet mos, då är vi inne på nåt helt annat).
Jag pudlar om namnet, tror det kan vara lite lokalt beroende på var en är uppvuxen, skyller allt på mamma
Blandar du ost och lök i en råraka, så skulle jag kalla det rösti precis som du säger!Maria T skrev:Ja, herrejisses, här blir det fel på fel. Råraka är visst bara råriven potatis, saltad givetvis, stekt i smör. Om en blandar i lök - vad bli det då? Jag kallar det råraka, ibland rösti.
(men om ska vara petig så ska rösti med ost i egentligen vara baserad på kokt potatis, bara för att förvilla lite mer )
Redigerat:
Yngsta sonen fyller 12 och önskade sig, inte kebab, pizza, Pinchos eller Basta, utan oxfilépasta.
Frun freestylade lite och födelsedagsbarnet och vi andra åt och tyckte det var gott.
Till det öppnades en flaska rött som legat till sig sedan i våras, gott enades jag och frun om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frun freestylade lite och födelsedagsbarnet och vi andra åt och tyckte det var gott.
Till det öppnades en flaska rött som legat till sig sedan i våras, gott enades jag och frun om.
Logga in
Skapa konto
inte en dag för tidigt för vinFredrikR skrev:
Såg väldigt gott ut!
Med vänlig hälsning, fremax
Renoverare
· Stockholm
· 18 543 inlägg
Idag blir det grillad clubstek (biff på ben) med:
hemgjord bea
smashed potatoes med parmesan
en slatt överbliven rödvinsås
grillade grönsaker
Brynt smör med vitlök och timjan att pensla köttet med under grillning samt hälla på potatisen innan den åker in i ugnen.
hemgjord bea
smashed potatoes med parmesan
en slatt överbliven rödvinsås
grillade grönsaker
Brynt smör med vitlök och timjan att pensla köttet med under grillning samt hälla på potatisen innan den åker in i ugnen.
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 218 inlägg