2 457 läst · 73 svar
2k läst
73 svar
Vad betyder detta i realiteten?
Kolla t.ex. här: https://etcel.se/villkor-privatperson/useless skrev:Ja, det är NordPools pris som gäller (plus de fasta påslagen).
Har du något exempel på elhandelsbolag som har annat underlag för sitt timpris? Jag har bara kollat några av de stora bolagen, men det finns säkert mindre, nischade bolag som låter kunderna vara med och dela på risken genom att erbjuda terminshandel (med nåt påslag såklart)?
13c. Elpris:
Slutligt elpris per timme/kvart fastställs
månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av
det tim-/kvartsvisa spotpriset på Nord Pool för aktuellt
elområde
[länk]
Det börjar med att det står "Inköpspriset baseras på spotpriset". I min läsning betyder "baseras" inte samma sak som "är" utan der kan tillkomma något mer. Och det gör det ju som man kan läsa i nästa mening. Men det betyder alltså att "inköpspris" hos detta bolag inte är samma som spotpriset.
Sedan finns det "Rörligt pris", vilket "baseras på förra månadens genomsnittliga spotpris på elbörsen Nord Pool i aktuellt elområde." Det låter som att det var ett genomsnittspris sin fastställs på elbörsen, men som jag förstått är så inte fallet, utan det fastställs av varje elhandelsbolaget utifrån sitt respektive kundunderlag, dvs. hur mycket el kunderna (med månadspris) har förbrukat och när.
Men även det rörliga priset "baseras" på det där genomsnittspriset (kan man kalla det för det genomsnittliga inköpspriset givet ett visst kundunderlag?) och det tillkommer ytterligare kostnader (kostnad för elhandel, elcertifikat, ursprungsgarantier och avgifter till Nord Pool och Svenska Kraftnät) plus "ett påslag per kilowattimme". Hur mycket handlar det om? Om vi kikar på fakturan ovan så återfinns "Rörligt inköpspris", men på fakturan verkar inte de där ytterligare kostnader ingå i det rörliga elpriset, eftersom åtminstone vissa av dessa redovisas separat. Men bolagets eget påslag visas inte och det är oklart om det ändå ingår i det som kallas för "rörligt inköpspris" eller om det ingår i "inköpskostnader".
Min första gissning var att det ingår i "rörligt inköpspris" (trots att det ju i så fall inte riktigt vore deras inköpspris utan inköpspris plus påslag). Det skulle kunna förklara skillnaden mellan "rörligt inköpspris" och "Spot price" på årsavläsningen (se inlägg #8), men i så fall skulle påslaget variera stort från månad till månad.
Hoppas att jag skapat med tydlighet kring hur otydligt det kan vara.
Det är fel analogi. När du handlar på ICA går det ju utmärkt att jämföra inte bara olika sorters köttfärs i samma butik utan även mellan olika butiker. Detta fungerar eftersom mataffärer är tvungna att ange jämförpriser. Ibland kan de ställa till det lite genom att välja olika referensenheter (t.ex. antal tvätt vs. gram, eller antal portioner/blad/styck vs. vikt), men för det mesta fungerar det bra.Hemingway skrev:
Något sådant jämförelsepris finns inte på elmarknaden (av olika anledningar) utan för att kunna jämföra elpriser måste man komma fram till en referensenhet som går att jämföra, och det är där som inköpspriset kan bli relevant som en del av ekvationen.
Om man är osäker så kan man ju alltid fråga...T tophee skrev:
"Hej!
Det är nordpools exakta timpris som du blir fakturerad för och sedan tillkommer våra rörliga påslag.
Med vänliga hälsningar, ETC EL Kundtjänst."
Tack för tippset. Jag redan gjort det (flera varv), och det är ju min poäng: det kräver en hel del arbete att da reda på all information som man behöver för att göre en jämförelse.useless skrev:
Av det svaret som du fick framgår ju fortfarande inte hur nordpools timpris och de olika påslagen förhåller sig till elhandelsbolagets månadspris och påslagen därpå, vilket är en förutsättning för att kunna jämföra.
Svaret som du fick är ju egentligen trivialt: såklart faktureras man det exakta timpriset, det är ju det enda man vet från början oavsett vilket bolag man tittar på. Någonstans i det man betalar finns nordpols spotpris med. Det vi behöver veta är dock just vad som tillkommer och hur det möjligtvis skiljer sig mellan månadspris och timpris, samt vad som motsvarar vad på fakturan och/eller årsavläsning, för om man inte vet vad siffrorna innebär, så kan man inte använda dem på korrekt sätt i sina retrospektiva beräkningar.
Elhandelsbolagen köper el från Nordpool. Varje timme har ett unikt pris.
1) Om du betraktar medelpris på Nordpool över en månad så får du medelpriset på vad elen kostat
2) Men elbolagens kunder använder inte el jämt fördelat över varje timme, de använder mer vissa timmar och mindre andra. Rent generellt använder de mer dyra timmar och mindre billiga timmar (det är också varför de de är dyra respektive billiga, priserna påverkas av efterfrågan). Elhandelsbolagen behöver köpa el motsvarande till hur kunderna använder elen.
3) Varje elbolag får därför ett unikt medelpris beroende på hur deras kunder använt el eftersom medelvärdet beräknas på medel över de timmar el används, med hänsyn till hur mycket som används. Detta blir sedan månadspriset för elhandelsbolaget och med olika form av påslag för kostnader och vinst så debiteras detta kunderna som valt den prismodellen.
1) Om du betraktar medelpris på Nordpool över en månad så får du medelpriset på vad elen kostat
2) Men elbolagens kunder använder inte el jämt fördelat över varje timme, de använder mer vissa timmar och mindre andra. Rent generellt använder de mer dyra timmar och mindre billiga timmar (det är också varför de de är dyra respektive billiga, priserna påverkas av efterfrågan). Elhandelsbolagen behöver köpa el motsvarande till hur kunderna använder elen.
3) Varje elbolag får därför ett unikt medelpris beroende på hur deras kunder använt el eftersom medelvärdet beräknas på medel över de timmar el används, med hänsyn till hur mycket som används. Detta blir sedan månadspriset för elhandelsbolaget och med olika form av påslag för kostnader och vinst så debiteras detta kunderna som valt den prismodellen.
Ja, du har rätt att det inte är lika enkelt att köpa el som köttfärs, men analogin var att företag inte presenterar sina inköpspris inom de flesta branscher. Så du kan ändå inte jämföra om Ica köper köttfärs för 79kr och har 20kr vinst och omkostnader eller om en annan butik köper den för 49kr och har 50kr i vinst och omkostnader.T tophee skrev:Det är fel analogi. När du handlar på ICA går det ju utmärkt att jämföra inte bara olika sorters köttfärs i samma butik utan även mellan olika butiker. Detta fungerar eftersom mataffärer är tvungna att ange jämförpriser. Ibland kan de ställa till det lite genom att välja olika referensenheter (t.ex. antal tvätt vs. gram, eller antal portioner/blad/styck vs. vikt), men för det mesta fungerar det bra.
Något sådant jämförelsepris finns inte på elmarknaden (av olika anledningar) utan för att kunna jämföra elpriser måste man komma fram till en referensenhet som går att jämföra, och det är där som inköpspriset kan bli relevant som en del av ekvationen.
Du kan däremot jämföra vad du betalar och det kan du också göra med elbolag i en excelfil.
Jag tror du kan utgå ifrån att timpris hos alla någorlunda stora elhandelsbolag betyder NordPools pris plus ett känt påslag. Att du börjar lägga in konstiga tolkningar av formuleringarna i villkoren gör ingen skillnad.T tophee skrev:Tack för tippset. Jag redan gjort det (flera varv), och det är ju min poäng: det kräver en hel del arbete att da reda på all information som man behöver för att göre en jämförelse.
Av det svaret som du fick framgår ju fortfarande inte hur nordpools timpris och de olika påslagen förhåller sig till elhandelsbolagets månadspris och påslagen därpå, vilket är en förutsättning för att kunna jämföra.
Svaret som du fick är ju egentligen trivialt: såklart faktureras man det exakta timpriset, det är ju det enda man vet från början oavsett vilket bolag man tittar på. Någonstans i det man betalar finns nordpols spotpris med. Det vi behöver veta är dock just vad som tillkommer och hur det möjligtvis skiljer sig mellan månadspris och timpris, samt vad som motsvarar vad på fakturan och/eller årsavläsning, för om man inte vet vad siffrorna innebär, så kan man inte använda dem på korrekt sätt i sina retrospektiva beräkningar.
Om du menar att all relevant information för att jämföra kostnaderna med timpris med kostnaderna med månadspris så får du gärna göra den beräkningen och bevisa att det är möjligt.useless skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Jag gick in och kollade på hur Eon redovisar sitt timpris:
Samt hur mitt elbolag, GodEl, visar
Vissa är mer utförliga än andra.
Men det borde väl bara vara att jämföra olika leverantörer under samma månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt hur mitt elbolag, GodEl, visar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa är mer utförliga än andra.
Men det borde väl bara vara att jämföra olika leverantörer under samma månad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Skillnaden mellan rörligt pris och timpris är främst profilkostnaden.
På rörligt är det profilen för alla som har rörligt, på timpriset är det din egen profil.
På rörligt är det profilen för alla som har rörligt, på timpriset är det din egen profil.
Detta stämmer. Fördelen med rörligt pris är att du inte behöver ta hänsyn till när elen är dyr/billig, eftersom ditt elpris är samma över hela månaden.TheImprovisor skrev:Okej, så väldigt enkelt uttryckt, om Andersson och Pettersson och Lundström, men inte jag, laddar elbilen när elen är dyr, så påverkar (höjer) deras laddning (förbrukning) allas pris, förutsatt att vi har samma avtalsform? Och om jag laddar elbil när spotpriset är lågt, så påverkar (sänker) det allas pris?
Självklart blir det dyrare om alla med rörligt använder el när den är dyr, men din egen förbrukningsprofil påverkar inte ditt pris (märkbart).