TheImprovisor
Följande står att läsa hos min elleverantör:

"Du har ett rörligt avtal med månadspris. Det innebär att ditt elpris baseras på hur mycket el vi köpt respektive sålt till kunder i ditt elområde under föregående månad. Med hjälp av dessa värden beräknar vi ett "volymvägt månadsmedelpris" och som visas i detaljerna nedan under "Rörligt elpris".

Detta är alltså inget avtal där du betalar Nord Pools timpris plus påslag utan ett pris som beräknas i efterhand."

Vad betyder det egentligen?
Om vi antar att snittpriset på el under en månad är 1:-/kWh, är det då 1:- x min förbrukning jag betalar för den månaden, oavsett om jag förbrukar elen när den kostar 0,5 öre eller 3 kronor på marknaden? Det påverkar alltså i så fall inte min elräkning om jag kör tvättmaskin mitt i natten när spotpriset är nära 0:- eller om jag kör den när spotpriset är som högst?

Det är inte det "raka" medelvärdet av alla timpriser på Nordpool. Det är snittpriset som elbolaget har köpt in el för till alla sina kunder med samma avtal.
Dvs, Om dom måste köpa mycket el (för att kunderna förbrukar mer) när den är dyr så blir medelvärdet högre.
Så visst påverkas priset av hur du sprider ut din förbrukning, men det smetas ut över elbolagets hela inköpta volym till månadspriskunderna.

• Gilla
Daniel 109 och 7 till
  • Laddar…
TheImprovisor
useless useless skrev:
Det är inte det "raka" medelvärdet av alla timpriser på Nordpool. Det är snittpriset som elbolaget har köpt in el för till alla sina kunder med samma avtal.
Dvs, Om dom måste köpa mycket el (för att kunderna förbrukar mer) när den är dyr så blir medelvärdet högre.
Så visst påverkas priset av hur du sprider ut din förbrukning, men det smetas ut över elbolagets hela inköpta volym till månadspriskunderna.
Okej, så väldigt enkelt uttryckt, om Andersson och Pettersson och Lundström, men inte jag, laddar elbilen när elen är dyr, så påverkar (höjer) deras laddning (förbrukning) allas pris, förutsatt att vi har samma avtalsform? Och om jag laddar elbil när spotpriset är lågt, så påverkar (sänker) det allas pris?

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jo det påverkar men inte direkt.

Den smetas ut på hur alla andra kunder hos samma leverantör i samma elområde konsumerar sin el, enligt elleverantörens prognos om hur dom tror kunderna kommer att konsumera.

Så om alla kunder använder el när den är billig kommer det med tiden göra att prognoserna ändras och kunderna får lägre kostnad, men så är det inte ännu.

Du och jag får under tiden förhålla till dagsmedelpris och välja dagar när elen är billigare för elintensiva saker.

Jag har förgäves försökt få Skellefte kraft att tala om hur kundbeteende kan påverka men dom slingrar sig som en politiker och vägrar svara på direkta frågor om tänkta scenarion.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
D Dilato skrev:
Du och jag får under tiden förhålla till dagsmedelpris och välja dagar när elen är billigare för elintensiva saker.
Men om inte alla andra också gör det så påverkar det ju, som jag då förstår det, min elräkning marginellt.

Är så för*****t trött på elmarknaden.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Skaffa timpris istället så är det bara du som påverkar ditt pris.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
useless useless skrev:
Skaffa timpris istället så är det bara du som påverkar ditt pris.
Som det ser ut just nu skulle jag inte spara många kronor på det. De stora kostnaderna ligger ju ändå på fakturan från nätägaren.

Jag var mest nyfiken eftersom jag inte förstod riktigt hur priset räknades ut.

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Som det ser ut just nu skulle jag inte spara många kronor på det.
Har du räknat ut det på riktigt? Hur i så fall?

Jag försökte det häromdagen men det är svårt att få all information man behöver för att kunna göra en korrekt jämförelse.

Timmspottpriset för de senaste 12 månaderna kan man ladda ner. Jag kan även ladda ner min förbrukning för varje timme under de senaste 12 månaderna.

Månadsspottpriset (aller vad man nu vill kalla det) står på de senaste 12 fakturorna. Det står "rörligt inköpspris". Januari 2024 var det 92,82 öre.

Elkostnadsrapport för januari 2024, med specifikationer över rörligt inköpspris, avgifter, momssats och solcellsbidrag, totalbelopp exklusive moms.

Men sedan kan jag även ladda ner en fil men min "årsavläsning" där ett spottpris anges för varje månad. Problemet är bara att det inte är samma pris som på fakturan. 80 öre i mitt fall.
Tabell över elkonsumtion i kWh, koldioxidutsläpp i gram, kostnad i kronor och spotpris i öre för månaderna januari till maj 2024.

Jag frågade elhandelsbolaget vad mellanskillnaden mellan dess två uppgifter är och varför den varierar kraftigt under året, men jag fick inget tydligt svar så att jag fick ställa följdfrågor. Vi får se om det blir tydligare.

I dagsläget kan jag räkna ut hur mycket det hade kostat om jag hade betalt timspottpriset jämfört med
A) det jag faktiskt betalat (dvs det som står under "rörligt inköpspris" på fakturan)
B) det jag hade betalt om det var månadsspottpriset (?) som står i årsavläsningen.

I scenario A är det ca. 500 kr billigare med timmpris, men det betyder ingenting eftersom elhandelsbolagets påslag inte ingår i Nordpools timspottpris medan det gör det (tror jag) i det "rörliga inköpspriset".

I scenario B är kostnaderna nästan samma för timpris och månadspottpris (60 kr skillnad över hela året). Men eftersom det inte är det månadsspotpriset som jag faktiskt betalt, går det inta att säga vad denna jämförelsen betyder.

Oavsett är det nog i dagsläget så att man inte kan spara stora pengar på timpris (eftersom själva elpriset utgör en så liten del av hela elkostnaden), förutom, kanske, om man har el som värmekälla. Men om man har det, så kan man inte riktigt styra förbrukningen heller. - Elbil då? Jo, kanske där kan det spela roll. Men om man har elbil och eluppvärmning?

Det där med timpris tjänar nog mest marknadsideologin som vill att vi i varenda timme av vårt liv ska tänka och bete oss som ekonomiska subjekt.

• Gilla
  • Älska
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Men om inte alla andra också gör det så påverkar det ju, som jag då förstår det, min elräkning marginellt.

Är så för*****t trött på elmarknaden.
Hur trodde du det fungerade då? Och hur vill du att det ska fungera?

useless useless skrev:
Om du laddar ner en fil från din leverantör så kan du ladda upp den här för att se vad det hade kostat med timdebitering: [länk]
I mitt fall behövdes inte ens det eftersom elnätsbolaget skickar med nordpools timmpris i filen. Problemet är att du inte debiteras Nordpools timpris utan Nordpools timpris plus X och det är ofta inte lätt att ta reda på vad X är. Och när du väl fått den information är nästa utmaning att jämföra den summan med rätt summa på månadsprissidan, dvs. en summa där samma påslag/skatter/avgifter ingår som i timmprissumnan.

Jag skulle nog påstå att den kalkylatorn som du hänvisar till är vilseledande eftersom folk som laddar upp sina förbrukningsdata lätt kommer få intrycket att det hade varit billigare med timpris. Men i de flesta fallen beror det intrycket på att man inte räknat med allt som ingick i den faktiska fakturan.

Jag håller med TS: elmarknaden är ett @#%*a @&$*%#.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tophee skrev:
Problemet är att du inte debiteras Nordpools timpris utan Nordpools timpris plus X och det är ofta inte lätt att ta reda på vad X är.
Det låter väldigt konstigt? Alla timprisavtal jag har kollat på har ett fast påslag som man ser innan avtalet ingås. T ex ser det ut så här för mig:

Avtalsspecifikation för timpris med elcertifikat 1,75 öre/kWh och påslag 8,75 öre/kWh inklusive moms.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla timprisavtal jag har kollat på har ett fast påslag som man ser innan avtalet ingås
Det är ju bra om ditt elhandelsbolag är tydligt med detta. Men även i din skärmbild anges ju inte själva timpris utan du hänvisas till dina fakturor. Framgår det någonstans om det timpriset som står på fakturan är exakt Nordpools timspotpris (för det är nog det priset som är enklast att komma åt när man inte har timprisavtal)?

Men även om man alltså har all information om timpris och påslag så behöver du ju även jämförbara siffror för månadsprisavtal. Det finns två vägar ditt:
  1. antigen drar du av alla ytterligare kostnader som finns med på fakturan (om du har månadsprisavtal, såklart) så att du har kvar den elpriset + påslag + moms,
  2. eller du lägger till alla extrakostnader som fakturerats som inte var med på timmprissidan.
Låter enkelt, och kanske det är det hos vissa elhandelsbolag, men utmaningen kan vara att få tydlighet kring vad som egenligen ingår i det som kallas "påslag" eller "inköpskostnader" eller vad det nu kan vara. Och om det är olika elhandelsbolag är inblandade som använder olike termer (eller samma termer med olika betydelse), så blir det en kalabalik i kvadrat.

Även om det sedan visar sig att företagen använda samma ord för samma sak hjälper inte det eftersom du ändå är tvungen att lägga energi på att komma fram till det.

Mitt intryck är att elhandelsbolagen inte har något intresse av att förenkla jämförelsen genom att skapa större tydlighet.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
T tophee skrev:
Det är ju bra om ditt elhandelsbolag är tydligt med detta. Men även i din skärmbild anges ju inte själva timpris utan du hänvisas till dina fakturor. Framgår det någonstans om det timpriset som står på fakturan är exakt Nordpools timspotpris (för det är nog det priset som är enklast att komma åt när man inte har timprisavtal)?
Ja, det är NordPools pris som gäller (plus de fasta påslagen).

Har du något exempel på elhandelsbolag som har annat underlag för sitt timpris? Jag har bara kollat några av de stora bolagen, men det finns säkert mindre, nischade bolag som låter kunderna vara med och dela på risken genom att erbjuda terminshandel (med nåt påslag såklart)? Men det normala är NordPools pris, även om det i realiteten inte är det som elhandelsbolaget köper in elen för just på grund av terminshandel, diverse försäkringar, etc...

13c. Elpris:
Slutligt elpris per timme/kvart fastställs
månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av
det tim-/kvartsvisa spotpriset på Nord Pool för aktuellt
elområde

https://www.vattenfall.se/media/kundservice/privat/avtalsvillkor/vattenfalls-avtalsvillkor-el.pdf

Redigerat:
T tophee skrev:
Mitt intryck är att elhandelsbolagen inte har något intresse av att förenkla jämförelsen genom att skapa större tydlighet.
Men om du tänker efter, vilket företag gör det? Igår när jag handlade på ICA så stod det inte köttfärs, 99kr/kg (ICA's inköpspris 79kr/kg). Sedan när jag tankade stod det inte Cirkle K, 17kr/liter, (vårt inköpspris 16kr/l). Eller när jag drack en öl på baren, öl 89kr (inköpspris 11kr).

Egentligen är elmarknaden mer transparent än andra, men ändå är vi inte nöjda, för innerst inne tycker och tänker många att el är en nödvändighet och borde vara (nära) gratis. 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.