Hemingway Hemingway skrev:
Ja, att kollektivtrafiken påverkades i en stad (iofs den största) var ju det du märkte. Att Forsmark 1 och 2 blev utan utmatning märktes inte för konsumenterna, alla hade el. Kollektivtrafiken stannade ju för att frekvensen droppade och det tog tid att återstarta. Men kan det ha varit ens 1% av befolkningen?

Men i det stora hela tyder det på ett väldigt robust system att 2 reaktorer kan droppa av och ändå märker de flesta svenskar inte av det. Tror även många stockholmare missade det den dagen, ex. alla som åker bil, cyklar, går, eller tar bussen till jobbet.😀
Jo men nu var det nog bara tur att det inte blev en större nätstörning.

Officiella rapporten
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2023/rapport-driftstorning-2023-04-26_slutversion.pdf

Helt sant och det stora problemet är väl inte att man inte kan förutse priset (tex genom att under lång tid binda det) utan att om man har bundet pris kanske man kan få det billigare av någon annan. 😉

TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Hemortens Energi AB är då både elhandelsbolag och elnätsbolag.
Ja, även om de juridiskt sett är uppdelade i olika bolag. Men att de flesta inte ser någon skillnad är jag tveksam till. Det har ju varit separerat i +25 år och väldigt många har bytt elhandelsbolag under den tiden.

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
Om Hemortens Energi AB är det elnätsbolag du är hänvisad till, eftersom du bor i Hemortens kommun, och du samtidigt köper din el från dem så är det så. Hemortens Energi AB är då både elhandelsbolag och elnätsbolag.
Små bolag som har färre än 50 000 kunder har undantag från reglerna som säger att elhandelsbolag och elnätsbolag måste vara separata bolag. Hur många kunder har ditt fiktiva bolag? 😉

Men de 10 största elhandelsbolagen har runt 4 miljoner kunder så det är fler konsumenter som har bolag med fler än 50 000 kunder (den gränsen går ungefär när man är utanför de 20 största) och då är det uppdelat såhär E.ON Elhandel och E.ON Elnät, även om det är en faktura från E.ON.

Så OFTA kan det inte vara som kunderna har samma elnätsbolag som elhandelsbolag som är så små, för även många av de små bolagen har en uppdelning i ett elnätsbolag och ett elhandelsbolag, dvs 2 AB, det ser man om man läser det finstilta.

Javisst kan man det, men du har ingen aning om huruvida det är en god affär eller inte.
Men att man tycker något är dyrt är inte samma sak som att det är trasigt. Jag tycker Mercedes E klass är en dyr bil, men inte är det en trasig bil för att den kostar mer än jag vill betala?

P paralun skrev:
Jo men nu var det nog bara tur att det inte blev en större nätstörning.

Officiella rapporten
[länk]
Jo, men till skillnad från kollektivtrafiken i sthlm som strular varje vecka så är det väl ändå bra med något som strular så sällan att vi bara hittat ett exempel än och konsekvenserna blev ändå väldigt hanterbara? Frekvensen och effekten sköts generellt väldigt bra. Däremot så är det ju de luftburna lokalnäten i glesbygd som man kan diskutera som mer struliga, de påverkas ju årligen av olika väderfenomen.

TheImprovisor
Men att man tycker något är dyrt är inte samma sak som att det är trasigt. Jag tycker Mercedes E klass är en dyr bil, men inte är det en trasig bil för att den kostar mer än jag vill betala?
Nu har du gått från köttfärs till bilar i dina analogier. Båda fungerar lika dåligt.

Jo, men till skillnad från kollektivtrafiken i sthlm som strular varje vecka så är det väl ändå bra med något som strular så sällan att vi bara hittat ett exempel än och konsekvenserna blev ändå väldigt hanterbara? Frekvensen och effekten sköts generellt väldigt bra. Däremot så är det ju de luftburna lokalnäten i glesbygd som man kan diskutera som mer struliga, de påverkas ju årligen av olika väderfenomen.
Ok, går inte djupare in på nätstörningen men det skrevs mycket i initierade teknikmedia.
SvK´s rapport duger för att se allvaret.

Sen visst sköts frekvensen bra men vi får allt mindre marginal för att riskera en stor nätstörning.

Landsbygden och luftledningar är ett dyrbart kapitel och elnätsbolagen har ju svårt att finansiera alla behov.
Sen förefaller det vara mycket liten förståelse för att man höjer avgifter.

Nu har du gått från köttfärs till bilar i dina analogier. Båda fungerar lika dåligt.
Provar med lite olika och har försökt med köttfärs och bilar, för elmarknaden verkar ju inte vara din grej.

• Haha
TheImprovisor
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, går inte djupare in på nätstörningen men det skrevs mycket i initierade teknikmedia.
SvK´s rapport duger för att se allvaret.

Sen visst sköts frekvensen bra men vi får allt mindre marginal för att riskera en stor nätstörning.

Landsbygden och luftledningar är ett dyrbart kapitel och elnätsbolagen har ju svårt att finansiera alla behov.
Sen förefaller det vara mycket liten förståelse för att man höjer avgifter.
Jag vill påpeka att det var jag som tog fram det exemplet, så det är inte obekant för mig. Det var en allvarlig situation men det visade också att grundtanken som systemet är designat för håller, dvs det ska klara en allvarlig händelse utan att släcka landet.

Jag vill påpeka att det var jag som tog fram det exemplet, så det är inte obekant för mig. Det var en allvarlig situation men det visade också att grundtanken som systemet är designat för håller, dvs det ska klara en allvarlig händelse utan att släcka landet.
Jo backar vi tiden så gjorde vi det galant men inte nu med en massa slumpkraft i systemet.

Det skulle nästan vara önskvärt med en större elstörning för att visa dagens bräckliga elsystem men på Södermalm har man ju "två hål i väggen".....

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Javisst kan man det, men du har ingen aning om huruvida det är en god affär eller inte.
Om ett stabilt elpris är det man önskar så faller det ut som en strikt logisk konsekvens att det är en god affär att ha bundet elpris.

Att klaga över ett variabelt timpris (nr man har möjligheten att binda) är som att gå och vara arg för att man vet att grannen målat sitt badrum brunt. Det är inget man har med att göra.

För övrig skulle timpriset variera mycket mindre om marknaden var friare. Då skulle aktörer ägna sig åt prisarbitrage. Dvs köpa och lagra när elpriset är lågt, och sälja när elpriset är högt. Vilket skulle få elpriset att variera betydligt mindre.

Bufferering är den systemprincip som man använder för att jämna ut variationer.
Tyvärr ägnar sig överheten (som är vald av folket och därmed blir detta folkets önskan) åt regleringar och böter som hindrar bufferering och därmed utjämnade priser.
De stora prisvariationerna är därmed folkets önskan.

D daVinci skrev:
För övrig skulle timpriset variera mycket mindre om marknaden var friare. Då skulle aktörer ägna sig åt prisarbitrage. Dvs köpa och lagra när elpriset är lågt, och sälja när elpriset är högt. Vilket skulle få elpriset att variera betydligt mindre.

Bufferering är den systemprincip som man använder för att jämna ut variationer.
Tyvärr ägnar sig överheten (som är vald av folket och därmed blir detta folkets önskan) åt regleringar och böter som hindrar bufferering och därmed utjämnade priser.
De stora prisvariationerna är därmed folkets önskan.
Vad menar du? Vem hindrar någon aktör från att köpa när det är billigt och sälja när det är högt? Det är ju grundprincipen för all vattenkraft och kraftvärmeproduktion i Sverige. Den går alltid på lägre effekt när det är låga priser och maxar ur sig när det är höga.

Vad menar du? Vem hindrar någon aktör från att köpa när det är billigt och sälja när det är högt?
Om jag köper när det är billigt, lagrar i batteri och säljer när det är dyrt så kommer staten förande och bötfäller mig med ca 60 öre/kWh för det tilltaget.
Att försöka platta ut priskurvan ses som något brottsligt.

Så det finns hinder av ekonomisk natur.

Ett annat exempel är en vindkraftspark som tänkte producera vätgas när elpriset är lågt. Och då göra det vidriga brottet att dra en kabel från sitt vindkraftverk till elektrolysören som stod intill. Men det säger då staten blankt nej till.

Så det finns regulatoriska hinder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.