Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 543 inlägg
Jag har bestämt mig för att min gamla bergvärmepump ska få gå i pension innan den säger upp sig själv. Det är alltså dags att börja begära in offerter. Det jag genast slås av är att effektavgiften på elen inte nämns någon stans. Med min nuvarande pump har jag regelbundna, höga, toppar på elkurvan, med effektavgiften vill man ju ha fler och lägre toppar, i alla fall dagtid. Är detta ett "ickeproblem" på alla moderna pumpar?
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏
Vad behöver jag mera tänka på, finns det fallgropar och hur vet jag att jag inte blir "påprackad" för stor pump eller saker som att jag inte vet att jag inte behöver?
Värmer 85 kvm boyta och 80 kvm biyta i källaren. Nuvarande pump är närmare 20 år gammal, så borrhålen är garanterat grunda.
Tacksam för alla tips, råd och kommentarer 🙏
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Vad är det för kraft på din nuvarande VP. Med det djupet så är den kanske i storlek 6 kW och det gör ca 35 watt per meter, som är på minimum vad som går att ha utan en massa elpatron inkopplad. Så det är inte helt enkelt det med att få en ny VP. I tanke på det med effekttaxa som kommer. Vet du vad du har för temp in/ut från hålet, när det är kallt och VP går konstant.
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Nej på alla frågor just nu ligger nedbäddad i covid och knappar mellan febertopparna. Det jag kan svara på sedan är det som går att få fram via specen på pumpen när jag pallar att gå ner i källaren. Pumpen satt i huset när jag köpte den. Det är en ivt greenline tror jag. När jag läst lite på tillverkarnas sidor så står det att man kan testa om man får den värme man behöver med de grunda hålen först. Problemet är att om det måste borras så kommer jag inte att ha råd att byta pump.J jonaserik skrev:Vad är det för kraft på din nuvarande VP. Med det djupet så är den kanske i storlek 6 kW och det gör ca 35 watt per meter, som är på minimum vad som går att ha utan en massa elpatron inkopplad. Så det är inte helt enkelt det med att få en ny VP. I tanke på det med effekttaxa som kommer. Vet du vad du har för temp in/ut från hålet, när det är kallt och VP går konstant.
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Det har jag fattat, men inte hur man räknar ut det. Det måste ju skilja från hus till hus och även hur varmt man vill ha det. Just nu kan jag bara säga att jag har en ivt greenline från 2003, får återkomma med spec.V Vector skrev:
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Här är vad jag hittat i menyerna hittills. Intressant dock att det inte finns någon lapp med specifikationer innanför fronten, jag vet alltså inte vilken effekt pumpen har. IVT Streemline från ca 2004 (hålet borrades 2003) , mera än så vet jag tyvärr inte.
Pumpen värmer 85 kvm boyta och 80 kvm källare i ett halvdragigt 50-talshus. Jag har 20-22 grader i boytan och då värmer den källaren till ca 15 grader. Har inte testat att värma mera. Reglerar värmen med Ngenic tune.
Pumpen värmer 85 kvm boyta och 80 kvm källare i ett halvdragigt 50-talshus. Jag har 20-22 grader i boytan och då värmer den källaren till ca 15 grader. Har inte testat att värma mera. Reglerar värmen med Ngenic tune.
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Det ser bra ut tycker jag. Om man antar att räknaren för kompressortimmar har varvat så har den gått ca 4200 timmar per år vilket är helt normalt.
Runt 500 timmar tillskott per år är också normalt för den tidens dimensionering.
Räkna med att en ny värmepump dimensionerad utifrån dagens standard kommer att belasta borrhålet med ytterligare ett par tusen kWh per år vilket kommer att ge några minusgrader på inkommande köldbärare i slutet av vintern.
Det är inte helt optimalt, men inte heller tillräckligt illa för att borra ytterligare hål på en gång.
Jag skulle ha nöjt mig med att byta värmepumpen. Det värsta som kan hända är att det går lite mer el när det är som kallast. Men man kan ju köpa lite mer el i ganska många år innan man har kommit upp i kostnaden för ytterligare ett borrhål...
Runt 500 timmar tillskott per år är också normalt för den tidens dimensionering.
Räkna med att en ny värmepump dimensionerad utifrån dagens standard kommer att belasta borrhålet med ytterligare ett par tusen kWh per år vilket kommer att ge några minusgrader på inkommande köldbärare i slutet av vintern.
Det är inte helt optimalt, men inte heller tillräckligt illa för att borra ytterligare hål på en gång.
Jag skulle ha nöjt mig med att byta värmepumpen. Det värsta som kan hända är att det går lite mer el när det är som kallast. Men man kan ju köpa lite mer el i ganska många år innan man har kommit upp i kostnaden för ytterligare ett borrhål...
Renoveringsnovis
· 543 inlägg
Ni får gärna komma med tips på vilka pumpar jag ska begära offert på. Har begärt från IVT och Nibe.
Värmepumpar från de större tillverkarna är ganska likvärdiga. Det är viktigare att hitta en seriös firma som vill göra en korrekt projektering och injustering av den nya värmepumpen. Offerter som kommer med vändande post utan hembesök kan du kasta direkt...Nancy Biäng skrev: