K kortis skrev:
Du förstå exakt vad jag menar och vart jag vill komma.
Ja. Jag är bara djupt oenig om kausaliteten.

Jag tror liksom inte att för höga skatter som tvingar fram svartarbete gör människan moraliskt korrupt så att hon sen gör vad som helst.

I det scenariot tror jag helt enkelt inte att slutledet är den stora statens fel, utan det finns ett personligt ansvar.

Men visst, fallet Kuba och flera liknande talar förstås för att du har rätt i extremfallen. När nöden blir tillräckligt stor trängs moralen ut.

Vad den stora staten har med saken att göra? Förmodligen en hel del, men du kan få konstruera exempel där den inte börjar påverka individen negativt om du vill. Oavsett tror jag att de flesta av oss har rätt bra moraliska spärrar ganska långt in i dåliga situationer.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Nr. 2 är samma sak som att göra jobbet själv i sin egen bostad.
K kortis skrev:
???
Man har använt sin tid med motsvarande värde.

Ser det som ett knytkalas.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att du mycket väl förstår vad jag menar. sjukvården hjälper dig även om du skattefifflar eller inte.
Nja, upplevelsen är snarare att den inte lyckats hjälpa mig trots hög skatt. På det oerhörda väntetider, konstant nya läkare som man måste dra historien för igen, ordinerad samma sjukgymnastik som jag kört i snart 10år om och om igen. Men deras taktik fungerar, man tröttnar och lever med ont istället. Och sjunkande skattemoral...
Om du tror att polisen är ett mindre brott. Då har det gått alldeles för långt.
Hänger inte med vad du menar, menar du att det ska vara fripass på småbrott bara för att polisen inte hinner med utöver de stora brotten?
Men känns de inte bättre att .de jagar storvilt och inte oss små som jobbar svart en helg?
Mja, reglerna kring hur dessa ska beskattas verkar högst oklara eftersom det krävs åratal av utredningar och olika domslut i olika instanser. Vad har detta egentligen kostat skattebetalarna kan man fundera på...

Sedan får man se det från andra sidan. Om skattetrycket blir för högt eller krångligt flyttar dessa riskkapitalister utomlands (vilket de har uppgett att de kikar på) och Sverige går minste om både arbetstillfällen och samtliga skatteinkomster från dem.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja. Jag är bara djupt oenig om kausaliteten.

Jag tror liksom inte att för höga skatter som tvingar fram svartarbete gör människan moraliskt korrupt så att hon sen gör vad som helst.

I det scenariot tror jag helt enkelt inte att slutledet är den stora statens fel, utan det finns ett personligt ansvar.

Men visst, fallet Kuba och flera liknande talar förstås för att du har rätt i extremfallen. När nöden blir tillräckligt stor trängs moralen ut.

Vad den stora staten har med saken att göra? Förmodligen en hel del, men du kan få konstruera exempel där den inte börjar påverka individen negativt om du vill. Oavsett tror jag att de flesta av oss har rätt bra moraliska spärrar ganska långt in i dåliga situationer.
Brottsligheten drivs endast av efterfrågan. Alltså det vi svenskar köper av brottslingarna, tillgång och efterfrågan.
Det är inga regeringars fel el politikers fel att det finns brottslighet utan endast de som efterfrågar svartsprit och ex kvinnliga slavar.
Och den moraliska kompassen ja den är ju individuell för just det jag gör det är ju ok men det grannarna gör är inte ok.
Du tycker kanske att några pavor whiskey el några limpor cigg är ok men, faktiskt kommer det från samma organiserade brottslighet som mördar och skjuter

• Haha
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Brottsligheten drivs endast av efterfrågan. Alltså det vi svenskar köper av brottslingarna, tillgång och efterfrågan.
Det är inga regeringars fel el politikers fel att det finns brottslighet utan endast de som efterfrågar svartsprit och ex kvinnliga slavar.
Och den moraliska kompassen ja den är ju individuell för just det jag gör det är ju ok men det grannarna gör är inte ok.
Du tycker kanske att några pavor whiskey el några limpor cigg är ok men, faktiskt kommer det från samma organiserade brottslighet som mördar och skjuter
Nu vet jag inte hur det är med dig. men kvinnliga slavar klarar jag mig.
Men om jag köper sprit från grannen som smugglat från Tyskland. Stödjer jag fortfarande mördare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
några pavor whiskey el några limpor cigg är ok men, faktiskt kommer det från samma organiserade brottslighet som mördar och skjuter
Jag har fört in både mer cigg och mer sprit än vad som är tillåten tullfri ranson men jag är väldigt oorganiserad, mördar inte och skjuter mest på ölburkar och liknande. Hur hänger det ihop?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har fört in både mer cigg och mer sprit än vad som är tillåten tullfri ranson men jag är väldigt oorganiserad, mördar inte och skjuter mest på ölburkar och liknande. Hur hänger det ihop?
Ja men du har ju bara fört in varorna. Först när jag sedan köper spriten och ciggen av dig är då du börjar mörda, spränga och köpa icke-binära slavar ;) Jag misstänker att du hunnit röka och dricka upp allt innan någon betalat dig...

• Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jag misstänker att du hunnit röka och dricka upp allt innan någon betalat dig...
Inte då. Jag brukar använda varorna för att ”smörja” kontakten med diverse hantverkare. 😎Och därmed var cirkeln sluten… 😂

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, upplevelsen är snarare att den inte lyckats hjälpa mig trots hög skatt. På det oerhörda väntetider, konstant nya läkare som man måste dra historien för igen, ordinerad samma sjukgymnastik som jag kört i snart 10år om och om igen. Men deras taktik fungerar, man tröttnar och lever med ont istället. Och sjunkande skattemoral...

Hänger inte med vad du menar, menar du att det ska vara fripass på småbrott bara för att polisen inte hinner med utöver de stora brotten?

Mja, reglerna kring hur dessa ska beskattas verkar högst oklara eftersom det krävs åratal av utredningar och olika domslut i olika instanser. Vad har detta egentligen kostat skattebetalarna kan man fundera på...

Sedan får man se det från andra sidan. Om skattetrycket blir för högt eller krångligt flyttar dessa riskkapitalister utomlands (vilket de har uppgett att de kikar på) och Sverige går minste om både arbetstillfällen och samtliga skatteinkomster från dem.
Sjukvården är väldigt bra, när du kommit in där. Visst finns det många exempel på tillfällen när vården i inte fungerar. Men om det händer en allvarlig olycka. Då får du du vård, Då är du glad för sjukvården.
Jag förstår att du tappar förtroendet för sjukvården

De var du som tog upp att polisen inte gör något åt små brott. Så vänd inte på det.

Jag har lite svårt att hänga med i ditt resonemang. Ska de inte jaga skatte fifflare bara för att det krävs lite jobb.?
Rättegångar? Det är så klart en självklarhet
Inte låter man skatteverket ta ens pengar utan bråk

K kortis skrev:
???
Det var en jämförelse med politiker och resursfördelningen i samhället.

lunnabo lunnabo skrev:
Tror inte ett dugg på Dig.
Är helt säker på att Du INTE har koll på vare sig juridiska eller "skattetekniska biten".
Jag skrev vi... Det bruka oftast innebära flera. I det här fallet syftade jag på de inlägg före mig. Att det var just dessa kan naturligtvis vara otydligt. Att VI betyder flera får däremot anses vara tydligt.
Inlägget har inte haft några större intentioner att diskutera juridik. Utan mer moralen.
Jag antar att du läste fel på vi och jag.
Jag är helt säker på att jag inte har koll på om du kan juridiska biten eller inte. Det är för att jag helt enkelt inte har koll på det du skrivit o den här tråden.

Jag sålde smuggelcigg Den första gången staten chockhöjde priserna på tobak.
Nu är jag ute och skjuter.
Det är inte ofta som svensson smugglar cigg efter resan till Mallis(de va fortfarande mallis som gälde) Det måste vara då antalet kvinnliga slavar ökade lavinartat. Eftersom det första man köper är just det....

K kortis skrev:
Jag är genuint rädd för den typen av tankar du torgför. För den moralism de bygger på, för det rättfärdigande av staten som en allsmäktig makt som kan tillåta och beskatta, förbjuda och subventionera och tro att populasen ska göra som makten dikterar eller acceptera att bli fördömd.

Det är den typen av megalomana tankar som även driver de av våra politiker som tror sig kunna omforma människor, men i verkligheten sprider död och desperation runt sig när de som inte når deras ideal faller igenom.

Det är den godhjärtade ondskan, den med människor som vill väl men sprider död.

Många narkomaner har exempelvis psykiska problem redan från början, stöts ut som knarkare och dör en för tidig död i ett redan hårt liv. Samma sak med storkonsumenter av svartsprit.

Så att tro att man bara kan förbjuda något och att det då skulle upphöra om bara Svensson gjorde som han blev tillsagd – det är så enfaldigt så att klockorna stannar.

Den typen av moralism, intolerans och förakt för svaghet som ligger bakom sådan politik skulle alla må bra av om vi hade mindre av.

• Gilla
  • Älska
Anders_Nilsson och 5 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Du hann precis före på denna,
Det var samma för mig, hur går det ens till om man skulle försöka betala in moms och arbetsgivaravgift? Går det utan att ha F-skatt?
Arbetsgivaravgift kan man betala i vart fall. Intressant nog är att om man som privatperson anställer någon för att göra ett arbete som ger ROT/RUT får man själv nyttja detta, fast så tillvida att man "slipper" betala sociala avgifter.

Nu vet jag inte hur det är med dig. men kvinnliga slavar klarar jag mig.
Men om jag köper sprit från grannen som smugglat från Tyskland. Stödjer jag fortfarande mördare?
Hur vet du vem som smugglat spriten?
Jo jag gjorde oxå det men sedan kröp det fram att det var inte grannen utan kompis.
Vilken det var det ville grannen inte säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.