46 317 läst · 717 svar
46k läst
717 svar
Vad är värst? Juridiskt och moraliskt
Skrev jag någon stans nått om vad det skulle stå på verifikatet?????P Peter787 skrev:Din ekvation för hantverkarnas bokföring är inte korrekt:
Varken säljande eller köpande företag kan bokföra arbetet utan att ange objektet och att då ange köparens bostad som objekt och företaget som betalare borde få vilken sömnig revisor som helst att vakna.
Visst man kan ljuga om objektet också..😴
Har du något belägg för att man måste ange objekt?
Sömniga och/eller revisorer som ser mellan fingrarna finns det gott om, så det är inget svårt att lösa en kreativ bokföring tillsammans med rätt eller kanske fel revisor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 010 inlägg
Det är trådens grundpremiss, att man f på r en tjänst utförd för sin privata nytta.
Sjukvården ifrågasätter jag lite med alla köer till behandling, brist på vårdplatser och katastrofal hantering på vårdcentralen m.m.Bananskalare skrev:
Dom senaste besöken för min del har varit via akuten, några gånger pga att inte vårdcentralen tyck att det va så bråttom så dom skulle återkomma med tid till läkaren.
Diskutera vårdcentralens förehavande med en läkare på sjukhuset och till och med han sa att många av sjukhuspersonalen gick direkt till akuten för att få behandling och remiss till rätt avdelning även fast det inte va så värst akut.
Svar ja, en klåfingrig tyrann blir inte mindre klåfingrig för att den delar med sig till andra av sitt stöldgods. Om premissen är att skatt är stöld blir inte agerande mindre klandervärt beroende på vad skattemedlet används till.T Tthz skrev:
Du kan ju börja med att läsa vad Skatteverket anser att en faktura ska innehålla här :wildeside skrev:
https://www.skatteverket.se/foretag...fakturering.4.58d555751259e4d66168000403.html
Så nu har jag läst det igen och vart står det att man måste uppge objekt?P Peter787 skrev:
Vad jag kan tyda så säger 8-6 inget om objekt eller plats.
Du kan väl forska lite själv innan du hänvisar till något!
Fakturans innehåll
8 § Fakturor som utfärdas i enlighet med 1 eller 7 § ska, om inte annat följer av 8 a eller 9 §, innehålla följande uppgifter:1. datum för utfärdandet,
2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan,
3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts,
4. kundens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket han förvärvat varorna eller tjänsterna, om han är skattskyldig för förvärvet av varorna eller tjänsterna eller det är fråga om en unionsintern varuförsäljning enligt 3 kap. 30 a eller 30 b §,
5. säljarens och köparens namn och adress,
6. de omsatta varornas mängd och art eller de omsatta tjänsternas omfattning och art,
7. datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avses i 3 § erlagts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för fakturans utfärdande,
8. beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive skatt enligt denna lag, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset,
9. tillämpad mervärdesskattesats, 10. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift,
11. när faktura utfärdas av köparen enligt 4 §, uppgiften självfakturering,
12. vid undantag från skatteplikt, en hänvisning till
a) den relevanta bestämmelsen i denna lag,
b) den relevanta bestämmelsen i rådets direktiv 2006/112/EG, eller
c) en annan uppgift om att omsättningen är undantagen från skatteplikt,
13. när köparen är skyldig att betala mervärdesskatten, uppgiften omvänd betalningsskyldighet,
14. vid leverans av ett nytt transportmedel till ett annat EU- land, de uppgifter i 1 kap. 13 a § som avgör att varan ska hänföras till ett sådant transportmedel,
15. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 b kap., uppgiften vinstmarginalbeskattning för resebyråer,
16. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 a kap., den eller de av följande uppgifter som är relevanta:
a) vinstmarginalbeskattning för begagnade varor,
b) vinstmarginalbeskattning för konstverk, eller
c) vinstmarginalbeskattning för samlarföremål och antikviteter. Lag (2012:342).
H heimlaga skrev:Om man inte kan byta mindre mängder arbete mot arbete så slutar samhället fungera och det enda lagliga sättet att leva blir att bo i förort och leva på socialbidrag. Det går helt enkelt inte att värdera allt och betala det.
Däremot försöker jag undvika svarta pengar så långt som jag någonsin kan. Eftersom det är stöld från sjukvården och skolorna och försvaret och polisen.
Sorry borde ha stått för alla penga. Det blir ju för mycket när det är frekvent förekommande.Alfredo skrev:
Ditt inlägg var svar på "nimheds" fråga om privatpersoner som anlitar svart arbetskraft alternativt hantverkare som utför tjänster åt varandra utan fakturering.wildeside skrev:
Du jämförde frågan med effekter i företagets bokföring.
Det leder mina tankar till inblandning av företagets ekonomi i hantverkarens privatekonomi.
Om det är så lite att det är till snus o korv är det väl inte några problem.Nötegårdsgubben skrev:
Men när svartarbete sker mer organiserat blir det för mycket pengar. Det går helt enkelt inte att göra av med på lagligt sätt,
Om det är så lite att det är till snus o korv är det väl inte några problem.Nötegårdsgubben skrev:
Men när svartarbete sker mer organiserat blir det för mycket pengar. Det går helt enkelt inte att göra av med på lagligt sätt,
partier gör inget med skattepengar det gör heller varken regeringen eller riksdagT tmjreviews skrev:
Riksdagen talar bara om vad pengar ska användas till. Sedan är det myndigheter osv som använder pengarna
Orka!!!!!!!!!B Bernt Ö97 skrev:Ditt inlägg var svar på "nimheds" fråga om privatpersoner som anlitar svart arbetskraft alternativt hantverkare som utför tjänster åt varandra utan fakturering.
Du jämförde frågan med effekter i företagets bokföring.
Det leder mina tankar till inblandning av företagets ekonomi i hantverkarens privatekonomi.
Kan bara som vanligt bara sucka och gå vidare i livet.
Ett litet råd är att ge f**n i att tolka mina svar till TS i framtiden.....
Vet faan ingen hantverkare som bokför sina privata svart arbeten.
Det var ditt inlägg med jämförelser av effekter i bokföring som ledde mina tankar till inblandning av privatekonomi i företagets ekonomi.wildeside skrev:
Det var inte du som skrev detta! Din hjärna skickar signaler till din arm, hand och fingrar, så att de kan knappa in dessa ord via telefonen eller datorn!K kortis skrev:Om det är så lite att det är till snus o korv är det väl inte några problem.
partier gör inget med skattepengar det gör heller varken regeringen eller riksdag
Riksdagen talar bara om vad pengar ska användas till. Sedan är det myndigheter osv som använder pengarna