47 441 läst · 717 svar
47k läst
717 svar
Vad är värst? Juridiskt och moraliskt
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag tror att du mycket väl förstår vad jag menar. sjukvården hjälper dig även om du skattefifflar eller inte. Om du tror att polisen är ett mindre brott. Då har det gått alldeles för långt. Men känns de inte bättre att .de jagar storvilt och inte oss små som jobbar svart en helg?S Styrman_jansson skrev:Nej det är inte alls min upplevelse vid mildare åkommor. De vill mest bli av med en så fort som möjligt. Har försökt få vettig hjälp med ett knä i 15år snart.
Nej och de bryr sig inte om småbrott heller. Har blivit bestulen åtskilliga gånger utan att de bryr sig(nerlagt), fått skickat parkeringsböter på min kärra( där de skrivit att det är en Toyota) i Stockholm utan att jag varit där ( måste betalas in och överklagas) samt ljugit i en polisrapport.
Väl värt mina skattepengar, eller hur?
Småfiffel är nog inte mer intressant än om det skulle komma fram vid en slumpmässig granskning. Däremot har de ju drivit en närmast patologisk kamp på ett antal riskkapitalister på sistone.
Men de har fått in ett ganska stort antal miljoner.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du förstår vad jag menar.wildeside skrev:
Sjukvården ifrågasätter jag lite med alla köer till behandling, brist på vårdplatser och katastrofal hantering på vårdcentralen m.m.
Dom senaste besöken för min del har varit via akuten, några gånger pga att inte vårdcentralen tyck att det va så bråttom så dom skulle återkomma med tid till läkaren.
Diskutera vårdcentralens förehavande med en läkare på sjukhuset och till och med han sa att många av sjukhuspersonalen gick direkt till akuten för att få behandling och remiss till rätt avdelning även fast det inte va så värst akut.
Vill du diskutera hur sjukvården fungerar så gör ett eget inlägg om .det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 637 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag syftade att sjukvården hjälper dig även om du skattefifflar. Eller räddar livet på dig trots att du är massmördare. Sen finns det många exempel när sjukvården inte fungerar. Men när du väl kommer in. Då brukar det fungera väldigt bra..wildeside skrev:
Ett stort fel med svensk sjukvård stavas vårdcentralen. Du anställer massa.läkare som ingen annan.vill ha sen har en massa at läkare som ingen bryr sig om Vissa läkare är så odugliga på svenska att de inte förstår vad det själva säger..
Jag gjorde misstaget att besöka akuten på vc. Den läkaren avskydde sitt jobb. Han ansåg alla simulerade.
Då var det kul och se att en viss förändring när sänkan var hög. Då var han nästan men bara nästan trevlig
En stor inkomstkälla för organiserad brottslighet är bla svart arbetskraft inte minst i byggbranschen om du tror att de pengarna inte används till bla kvinnliga slavar får du nog tänka om.Nötegårdsgubben skrev:
Och nej herr elektriker som arbetar svart runt om i bygden köper enbart småfralla och mjölk. Jo tjena
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 637 inlägg
Du hittar på ett helt annat case än det alla andra pratar om. Och inte ens då är du direkt övertygande om kausaliteten svartjobb—>slavhandel.K kortis skrev:
Naturligtvis generaliserar jag pengar som intjänas genom brR Rejäl skrev:
Du förstå exakt vad jag menar och vart jag vill komma.Nötegårdsgubben skrev:
Lite skattefusk det är väl inte så farligt.
Grannen frågar om jag inte ska köpa några flaskor whiskey som hans kompis har över.
Eller lite majja till helgen.
Eller några borrmaskiner
Eller hundra brytare.
Hoppsan jag hade några tiotusen från några jobb i lådan, det passar ju bra.
Och kvinnor som säljs fram p tillbaka av organiserad brottslighet från olika länder.
Du vet då är de ju per definition slavar
I fall ett ska ingen moms betalas.Bananskalare skrev:
Villaägaren ska betala skatter för personen han avlönar.
Hantverkaren tar emot en nettolön.
Villaägaren ska betala alla skatter och avgifter.
Tror inte ett dugg på Dig.Bananskalare skrev:
Den juridiska eller skattetekniska biten har vi koll på.
Moraliska biten kan vara svårare. Jag tror att om man börjar skrapa lite på ytan så har nog de flesta anlitat svart arbetskraft. Jag har gjort det. Jag gör det säkert igen.
Samtidigt är det inget jag gör rutinmässigt.
Jag skulle aldrig göra några större jobb svart. Jag tycker inte det är ballt och betala skatt. Men det finns många bra anledningar
Jag säger som robert Gustafsson, Jag har så mycket moral att det nästan blir dubbel moral.
Alltså jag säger emot mig själv.
Jag skäms inte för att jag fifflar lite med skatten.
Jag sover gott om natten och min plånbok också.
Jag fifflar för lite pengar andra för mycket mer. inget är rätt Mitt kan bli mycket om alla...Men i dubbelmoralens värld så är det värre att fiffla mer.
Ibland är den som tar emot svarta pengar korkad. Jag en kompis hon jobbade heltid i en blom affär. Hennes lön var svart. Inte bara en månad. Men att jobba svart så mycket förlorar man mycket på. Sen tycker t.om jag att det blir för mycket.
Man kan även fundera på hur bokföringen såg ut i den affären om man kan betala en heltidsanställd svart.
När det gäller dilemma nr 2. om två kompisar hjälper varandra så tycker jag det är okej. Om man bjuder på en öl eller en
middag så är det inget fel. Det är bara trevligt! Men är det vänner så ser jag att man hjälper varandra. Men det finns ingen millimeter rättvisa i min värld. Om jag bjuder dig på lyx krogen. Så vill jag att man bjuder tillbaka. Men det går bra med en korv från ikea. Det finns inget slutdatum.
Om man då har en jobbar kompis röris hjälper elis. Så tycker jag att det är helt okej. Även om man inte umgås privat. Men samtidigt så finns det ändå någon gräns. hjälper till lite med vvs i badrum och el i ett kök. Sen kan det nog börja närma sig för stort. Och vi börjar om igen.
Min moral i det här? Jag tycker det är omoraliskt att ta betalt av en kompis för ett mindre jobb.
Svart arbetskraft? Här har jag svårt med moralen. Det är min plånbok som drar mer min moral. Så jag skyller på den. Jag är oskyldig 😉
Är helt säker på att Du INTE har koll på vare sig juridiska eller "skattetekniska biten".