H
J JohanLun skrev:
Som skrevs tidigare. Det får inte vara krav på en motprestation. Om ni skriver ett eget papper på att A hjälpte B i 10 timmar så B är skyldig A 10 timmar. Då är det svartjobb...

Om jag bjuder A på middag hemma hos sig och B en vecka senare bjuder mig på middag är det inte svartjobb även om vi båda är kockar, om det inte även där är ett krav på motprestation.

Om vi turas om att köra varannan dag till jobbet är det inte svarttaxi. Om jag hyr in någon som varje dag kör mig till jobbet för pengar eller annan ersättning är det det...
Ja, då blir det annat om det krävs en yrkesmässig motprestation.

C
redarn redarn skrev:
Om det kommer upp i grovt skattebrott finns stämpling och då kan konsumenten hamna i finkan.
Ja, men som du skriver är det tveksamt om likgiltighet/passivitet kan utgöra stämplingsbrott. Det lär krävas att det kan visas att "kunden" aktivt förmått näringsidkaren att begå brottet. Det lär finnas en del rättspraxis kan man tänka sig(?) Vore intressant att utveckla det närmare.

C cpalm skrev:
Ja, men som du skriver är det tveksamt om likgiltighet/passivitet kan utgöra stämplingsbrott. Det lär krävas att det kan visas att "kunden" aktivt förmått näringsidkaren att begå brottet. Det lär finnas en del rättspraxis kan man tänka sig(?) Vore intressant att utveckla det närmare.
Ville bara påpeka att det är där risken för privatpersonen inträder.

Likgiltighetsuppsåt vid stämpling till brott låter som en intressant sökning någon annan dag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stenolof skrev:
Är bara intresserad av 2. 1 är ju rent fusk/brott.
Så om två personer kan saker och kan byta jämt är det ok, annars brottsligt? Om de jobbar lite skevt då, så att den ene får dubbelt så mycket hjälp och slänger in några tusenlappar i ekvationen. Är det fortfarande mer ok än i fall 1? Och var går annars gränsen? Reda pengar? En flaska whiskey?
S stenolof skrev:
två personer med olika kunskap, auktorisationer mm hjälper varandra med t.ex el resp VA-jobb i privata bostäder/stugor och det sker på fritid dvs de avstår inga uppdrag hos firma eller arbetsgivare. - De är typ grannar eller släktingar - iaf har de en etablerad relation.

Är det verkligen rimligt att detta ska redovisas och beskattas?
Inte mer eller mindre rimligt än annan tjänstebeskattning. Jag menar, varför ska de med goda kontaktnät kunna slippa skatt som andra måste betala?
S stenolof skrev:
jag undrar hur långt vi ska gå med målet att formalisera Svensson-livet?
En rimlig fråga, men ju större det statligt styrda samhället är, desto mindre utrymme för särlösningar bara för att att man vill slippa det som staten pådyvlar alla andra.

• Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
S stenolof skrev:
två personer med olika kunskap, auktorisationer mm hjälper varandra med t.ex el resp VA-jobb i privata bostäder/stugor och det sker på fritid dvs de avstår inga uppdrag hos firma eller arbetsgivare. - De är typ grannar eller släktingar - iaf har de en etablerad relation.
Om de som kompisar hjälper varandra lite om vartannat MEN UTAN KRAV PÅ MOTPRESTATION så är det ok.
Så fort de börjar räkna tid och "kvitta" så rasar det. Och jag skulle säga att är det ett par timmar så är det ok. Är det ett projekt som pågår veckovis så är det mer tveksamt.

Men säg så här. Två bröder köper vardere delen av ett parhus, en elektriker och en VVSare. De hjälps åt under ett år att renovera husen. Här kan man på något sätt säga att det är en motprestation iblandad, men eftersom vi kan anta att de just hjälps åt lite med ena, lite med andra huset... Så bör det vara helt OK. Om de gör allt detta på sin fritid.
S stenolof skrev:
Är det verkligen rimligt att detta ska redovisas och beskattas? Jag antar att ansvarsförjållanden samt liv- och olycksfallsförsäkringar är vars o ens ansvar och att det är just fritidssysselsättning?
Det är en skattefråga i första hand. Inte en försäkringsfråga. Men visst. Om det sätts i system skulle säkert även försäkringsbolag ha någon synpunkt.

C
J JohanLun skrev:
Det är en skattefråga i första hand. Inte en försäkringsfråga.
Mja, ansvarsfrågan om t.ex. elektrikern får sig en borre och avlider när han "hjälper" sin snickarkompis är så klart också relevant. Då det, liksom skattefrågan, handlar om att avgöra om det finns ett anställningsförhållande, om det är ren fritidssysselsättning eller ett uppdragsförhållande.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, det beror inte på.
Staten är inte på nåt sätt otydlig eller menar det är öppet för tolkningar.
Jag var otydlig för att jag inte hade koll på reglerna. Du har fullständigt rätt. När.det gäller dessa regler så finns det klara regler med underlag från olika domar. Här ät det inte öppet för tolkningar. Bra att du var tydlig!

Har inte hunnit läsa övriga svar. Men enligt mig, måste fall 2 vara "värre". I första fallet blåser man skatteverket/staten på skatt från en hantverkares arbete. I det andra fallet är det två hantverkares arbete, vars skatt uteblir.

C cpalm skrev:
Mja, ansvarsfrågan om t.ex. elektrikern får sig en borre och avlider när han "hjälper" sin snickarkompis är så klart också relevant. Då det, liksom skattefrågan, handlar om att avgöra om det finns ett anställningsförhållande, om det är ren fritidssysselsättning eller ett uppdragsförhållande.
Sjukvården står redo och hjälper dig om det hänt något Hur mycket du än fifflar mes skatten. Om någon dör så kommer polisen.
Polisen bryr sig inte om skatten.
Sen kan man fundera på hur mycket skatteverket bryr sig skattefusket
Sen tror jag att skattefusk är det.minsta problem och oro

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Alternativ 2 blir lite +-0 i bokföring o skatter/inkomster även om dom fakturerar varandra.

Inkomstarbete 100kr
Ingående moms 25 kr

Kostnad hyrd arbetskraft 100kr
Utgående moms 25 kr

Inkomst kvitteras mot utgift 100kr-100kr=0kr
Ingående moms kvitteras mot utgående moms 25kr-25kr=0kr
Missade du delen där de som privatpersoner betalar den andres företag och staten till slut får momsen?
För det är väl inte ditt företag som skall betala för din privata renovering?

nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Vad är lite jobb vid sidan om?
Om hantverkarna utför arbete någon gång men dock sällan så är det tvivelaktigt men jag kan leva med det men då talar vi om någon helg el timmar.
Men stöld är det lika fullt, hantverken kan ju inte gnälla för att någon stjäl hans verktyg och samtidigt själv arbeta svart.
Att byta arbete på fritiden gör väl väldigt många fast det kallas att hjälpa varandra.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sjukvården står redo och hjälper dig om det hänt något Hur mycket du än fifflar mes skatten. Om någon dör så kommer polisen.
Polisen bryr sig inte om skatten.
Sen kan man fundera på hur mycket skatteverket bryr sig skattefusket
Sen tror jag att skattefusk är det.minsta problem och oro
Det är helt fel.
Det är inte skattefusk det är stöld om vi nu talar i allmänna termer.
Att stjäla våra allmänna tillgångar förminskas gärna av någon konstig anledning.
Svarta pengar används till att köpa svartsprit, knark, stöldgods och kvinnliga slavar.
Det går ju liksom inte att handla mat för pengarna.
Och nej jag har inte större moral än någon annan men på sjuttiotalet när jag köpte just svartsprit så förklarade en arbetskamrat hur det hängde ihop och ja då var det ju självklart

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Om man inte kan byta mindre mängder arbete mot arbete så slutar samhället fungera och det enda lagliga sättet att leva blir att bo i förort och leva på socialbidrag. Det går helt enkelt inte att värdera allt och betala det.

Däremot försöker jag undvika svarta pengar så långt som jag någonsin kan. Eftersom det är stöld från sjukvården och skolorna och försvaret och polisen.

• Gilla
Anders_Nilsson och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Varför gör det inte det? 🤔

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Svarta pengar används till att köpa svartsprit, knark, stöldgods och kvinnliga slavar.
Eh, va!?
K kortis skrev:
Jo.

Jag är rätt säker på att du inte driver med oss, så förklara gärna varför svarta pengar bara skulle gå att använda till annan kriminell verksamhet och inte till att köpa snus eller falukorv.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.