46 317 läst · 717 svar
46k läst
717 svar
Vad är värst? Juridiskt och moraliskt
Ang "Krav på motprestation" - socialt sett är det (nästan) alltid så.J JohanLun skrev:Som skrevs tidigare. Det får inte vara krav på en motprestation. Om ni skriver ett eget papper på att A hjälpte B i 10 timmar så B är skyldig A 10 timmar. Då är det svartjobb...
Om jag bjuder A på middag hemma hos sig och B en vecka senare bjuder mig på middag är det inte svartjobb även om vi båda är kockar, om det inte även där är ett krav på motprestation.
Om vi turas om att köra varannan dag till jobbet är det inte svarttaxi. Om jag hyr in någon som varje dag kör mig till jobbet för pengar eller annan ersättning är det det...
Ja, när man dammsuger eller lagar mat till sig själv borde man också skatta. Och barnen borde betala moms för maten! Och om föräldrarna ger dem pengar skulle man återinföra gåvoskatten...D Daniel Hedberg1 skrev:
Precis, och därför var faktiskt sossen du nämnde i tidigare inlägg något på spåren (givet att man gillar nuvarande skattesystem)TRJBerg skrev:
Nej det gäller för alla anställda, i praktiken är det ungdomar som sommarjobbar eller studenter som har lite extrajobb som träffas, se tidigare länk om jämkning i mitt inlägg #33.W WFD skrev:
Redigerat:
Hm. Gällande att tex hjälpa någon att masta på båten eller bjuda på käk skulle jag säga... näe... jag förväntar mig inte att få en motprestation för just det arbetet.TRJBerg skrev:
Däremot, den vän som aldrig bjuder igen eller aldrig har tid den dag jag frågar om hjälp att flytta pianot eller vad det kan vara... Kanske man inte bjuder eller hjälper nästa gång... Är man vänner håller man inte räkningen på tjänster.
Hantverkarna som jobbar åt varandra, jag antar det inte är frågan om ett par timmar en kväll utan kanske veckovis arbete med en stor renovering. Då är det faktiskt inte OK. Speciellt om man är mer kollegor eller ytligt bekanta än "riktiga vänner". För få lägger flera veckor utan någon förväntan om motprestation. Om det nu ändå är så, då har man en otroligt fin vän!
Moderator
· Stockholm
· 52 851 inlägg
Det beror aom sagt på omständigheterna.4774 skrev:
OM det är ett rent tjänsteutbyte. Ingen koppling till släktskap, kompisar etc. Då är det solklart något som skall beskattas. Exakt hur, får man studera lite (ingen lär deklarera det, så det är lite okänd mark).
Men handlar det om att någon hjälper sin svåger med lite elinstallation, och sedan själv får lite hjälp med att bygga ett trädäck, så tror jag det skall väldigt mycket till innan skatteverket driver frågan.
OM man för att utföra det bytta jobbet på något som helst sätt blandar in sin firma, ex. köper material via firman så ökar risken kraftigt att det kan bli problem med skatteverket.
Inser att min "moraliska kompass" är defekt när jag ser sånt här..
Jag förespråkar alltid tjänster och gentjänster.. oavsett privat el ej. Inte för att försöka lura någon.. utan för att jag tycker att så funkar det.. och har funkat historiskt.. jag odlar tomater och grannen gurka.. och så delar vi på dem.. (istället för att odla båda sakerna själv.. då man behöver köpa in fröer, annan näring/jord.. större krukor osv.. varje person kan ist fokusera på sin sak och ha utrustning som passar den)
För ska man vara helt korrekt.. kan man ju inte vara barnvakt åt sina barnbarn utan att göra fel.. eller hjälpa sin granne att städa/skotta när de är äldre..
Det är ju alltid någon som blir "lidande" när man hjälper andra / jobbar hos (åt) andra... även om man gör dessa saker gratis, så förlorar någon inkomster (och skattepengar/moms) på att jag gör det (även om jag inte tjänar några pengar på det!)
Jag tjänade ofta pengar "svart" när jag var yngre och hjälpte folk i trädgårdarna... eller var barnvakt. Det är inte bättre (mer rätt) det heller.. (åldern är inte relevant..)
Ska det vara helt rätt, ska man inte ge varken barn eller vuxna pengar/mat/tjänster osv.. i motvikt till deras hjälp..
ag har tom bjudit nån granne på öl.. som hjälpt mig med typ stopp i avloppet! Det går väl eg som muta.. men ändå så är det en rörmokare nånstans därute som förlorade inkomster på den saken.. och det i sin tur.. gjorde att staten förlorade lite moms o skatter..
Man kan ju trots allt inte "fuska lite"... antingen fuskar man eller inte! (ingen gråzon där inte..)
Jag förespråkar alltid tjänster och gentjänster.. oavsett privat el ej. Inte för att försöka lura någon.. utan för att jag tycker att så funkar det.. och har funkat historiskt.. jag odlar tomater och grannen gurka.. och så delar vi på dem.. (istället för att odla båda sakerna själv.. då man behöver köpa in fröer, annan näring/jord.. större krukor osv.. varje person kan ist fokusera på sin sak och ha utrustning som passar den)
För ska man vara helt korrekt.. kan man ju inte vara barnvakt åt sina barnbarn utan att göra fel.. eller hjälpa sin granne att städa/skotta när de är äldre..
Det är ju alltid någon som blir "lidande" när man hjälper andra / jobbar hos (åt) andra... även om man gör dessa saker gratis, så förlorar någon inkomster (och skattepengar/moms) på att jag gör det (även om jag inte tjänar några pengar på det!)
Jag tjänade ofta pengar "svart" när jag var yngre och hjälpte folk i trädgårdarna... eller var barnvakt. Det är inte bättre (mer rätt) det heller.. (åldern är inte relevant..)
Ska det vara helt rätt, ska man inte ge varken barn eller vuxna pengar/mat/tjänster osv.. i motvikt till deras hjälp..
ag har tom bjudit nån granne på öl.. som hjälpt mig med typ stopp i avloppet! Det går väl eg som muta.. men ändå så är det en rörmokare nånstans därute som förlorade inkomster på den saken.. och det i sin tur.. gjorde att staten förlorade lite moms o skatter..
Man kan ju trots allt inte "fuska lite"... antingen fuskar man eller inte! (ingen gråzon där inte..)
Det är precis det jag menar med " att inga pengar har bytt ägare". Alltså person 1 köper själv de saker person 2 ska hjälpa till med och vice versa.H hempularen skrev:Det beror aom sagt på omständigheterna.
OM det är ett rent tjänsteutbyte. Ingen koppling till släktskap, kompisar etc. Då är det solklart något som skall beskattas. Exakt hur, får man studera lite (ingen lär deklarera det, så det är lite okänd mark).
Men handlar det om att någon hjälper sin svåger med lite elinstallation, och sedan själv får lite hjälp med att bygga ett trädäck, så tror jag det skall väldigt mycket till innan skatteverket driver frågan.
OM man för att utföra det bytta jobbet på något som helst sätt blandar in sin firma, ex. köper material via firman så ökar risken kraftigt att det kan bli problem med skatteverket.
Om någon skulle bli hjälpt med att masta på båten och inte hjälper tillbaka blir den personen socialt rökt (oftast).J JohanLun skrev:Hm. Gällande att tex hjälpa någon att masta på båten eller bjuda på käk skulle jag säga... näe... jag förväntar mig inte att få en motprestation för just det arbetet.
Däremot, den vän som aldrig bjuder igen eller aldrig har tid den dag jag frågar om hjälp att flytta pianot eller vad det kan vara... Kanske man inte bjuder eller hjälper nästa gång... Är man vänner håller man inte räkningen på tjänster.
Hantverkarna som jobbar åt varandra, jag antar det inte är frågan om ett par timmar en kväll utan kanske veckovis arbete med en stor renovering. Då är det faktiskt inte OK. Speciellt om man är mer kollegor eller ytligt bekanta än "riktiga vänner". För få lägger flera veckor utan någon förväntan om motprestation. Om det nu ändå är så, då har man en otroligt fin vän!
Du hann precis före på denna,Snigla skrev:
Det var samma för mig, hur går det ens till om man skulle försöka betala in moms och arbetsgivaravgift? Går det utan att ha F-skatt?
Det är vad jag menar med att "krångligare än så ska det inte vara". Medmänsklighet är inte beskattningsbart och vi måste väl ändå få leva normala liv utan en massa juridiskt jiddrande om rätt och fel. De flesta av oss håller oss inom moralens grunder och det eventuella svinn mot statskassan ger vi tillbaka genom att få leva och hjälpa utan statens inblandning så som goda människor gör för varandra.Snigla skrev:Inser att min "moraliska kompass" är defekt när jag ser sånt här..
Hehe, jag tror du måste förstå att moral och juridik inte är samma sak, det är ofta varandras motsatser. Men svaret är alltså nej, lagstiftarens avsikt är precis den motsatta mot vad du skriver.4774 skrev:Det är vad jag menar med att "krångligare än så ska det inte vara". Medmänsklighet är inte beskattningsbart och vi måste väl ändå få leva normala liv utan en massa juridiskt jiddrande om rätt och fel. De flesta av oss håller oss inom moralens grunder och det eventuella svinn mot statskassan ger vi tillbaka genom att få leva och hjälpa utan statens inblandning så som goda människor gör för varandra.
Moralens grunder är för övrigt ett tämligen flytande begrepp, frågan är ju vad som ryms inom dessa grunder. Jag gör ingen skillnad på när en miljonär skattefuskar eller när en knegare gör det, bägge är brottslingar som i mina ögon ska hyllas som vardagshjältar
Exakt. Förutsatt att näringsidkaren är godkänd för F-skatt skulle jag vilja påstå att det är näringsidkaren som (ensam) bär det juridiska ansvaret. Det är ju själva poängen med F-skatt att det inte skall råda några tveksamheter kring vem som ansvarar för att redovisa och betala skatter och avgifter.redarn skrev:
Om det kommer upp i grovt skattebrott finns stämpling och då kan konsumenten hamna i finkan.C cpalm skrev:Exakt. Förutsatt att näringsidkaren är godkänd för F-skatt skulle jag vilja påstå att det är näringsidkaren som (ensam) bär det juridiska ansvaret. Det är ju själva poängen med F-skatt att det inte skall råda några tveksamheter kring vem som ansvarar för att redovisa och betala skatter och avgifter.
Gränsen går ungefär vid tio prisbasbelopp i undanhållen skatt, drygt en halvmiljon.