I fall 2 blåser man staten 2ggr.

I fall 1 betalar man (troligtvis) med skattade pengar. Vilket inte sker i fall 2.

Sedan krånglar väl rotavdraget till det, det beroende på vad man tar betalt svart/vitt så kan staten gå back på att folk jobbar vitt? Eller tänker jag fel?

M Mirkan skrev:
Sedan krånglar väl rotavdraget till det, det beroende på vad man tar betalt svart/vitt så kan staten gå back på att folk jobbar vitt? Eller tänker jag fel?
Om det är grönt avdrag på det hela skulle det nog vara mer förmånligt för hantverkarna att fakturera allting... Så fick de pension också. Med endast ROT tror jag inte det är värt det.

• Gilla
Salamander34 och 1 till
  • Laddar…
Den juridiska eller skattetekniska biten har vi koll på.
Moraliska biten kan vara svårare. Jag tror att om man börjar skrapa lite på ytan så har nog de flesta anlitat svart arbetskraft. Jag har gjort det. Jag gör det säkert igen.
Samtidigt är det inget jag gör rutinmässigt.
Jag skulle aldrig göra några större jobb svart. Jag tycker inte det är ballt och betala skatt. Men det finns många bra anledningar
Jag säger som robert Gustafsson, Jag har så mycket moral att det nästan blir dubbel moral.
Alltså jag säger emot mig själv.
Jag skäms inte för att jag fifflar lite med skatten.
Jag sover gott om natten och min plånbok också.
Jag fifflar för lite pengar andra för mycket mer. inget är rätt Mitt kan bli mycket om alla...Men i dubbelmoralens värld så är det värre att fiffla mer.
Ibland är den som tar emot svarta pengar korkad. Jag en kompis hon jobbade heltid i en blom affär. Hennes lön var svart. Inte bara en månad. Men att jobba svart så mycket förlorar man mycket på. Sen tycker t.om jag att det blir för mycket.
Man kan även fundera på hur bokföringen såg ut i den affären om man kan betala en heltidsanställd svart.

När det gäller dilemma nr 2. om två kompisar hjälper varandra så tycker jag det är okej. Om man bjuder på en öl eller en
middag så är det inget fel. Det är bara trevligt! Men är det vänner så ser jag att man hjälper varandra. Men det finns ingen millimeter rättvisa i min värld. Om jag bjuder dig på lyx krogen. Så vill jag att man bjuder tillbaka. Men det går bra med en korv från ikea. Det finns inget slutdatum.

Om man då har en jobbar kompis röris hjälper elis. Så tycker jag att det är helt okej. Även om man inte umgås privat. Men samtidigt så finns det ändå någon gräns. hjälper till lite med vvs i badrum och el i ett kök. Sen kan det nog börja närma sig för stort. Och vi börjar om igen.
Min moral i det här? Jag tycker det är omoraliskt att ta betalt av en kompis för ett mindre jobb.

Svart arbetskraft? Här har jag svårt med moralen. Det är min plånbok som drar mer min moral. Så jag skyller på den. Jag är oskyldig 😉

• Gilla
Byggaskevt och 5 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
I fall 2 blåser man staten 2ggr.

I fall 1 betalar man (troligtvis) med skattade pengar. Vilket inte sker i fall 2.

I fall nr 1 blåser du staten både på moms och löneskatt
Fall nr 2 beror på hur staten tycker man ska beskatta det.

Om någon jobbar vitt blir det en vinst. generellt sätt
Rotavdraget har den fördelen att en del svart arbetskraft har försvunnit.

• Gilla
Göran West
  • Laddar…
A
F Falckman skrev:
Bägge är juridiskt tveksamma, då det är olika typer av skattefiffel. I situation 1 har vi en person som helt enkelt hyr in arbetskraft svart och i situation 2 har vi två personer som jobbar svart åt varandra. I bägge fallen blir staten av med såväl inkomstskatt som arbetsgivaravgifter. Vilket brott som är värst antar jag (skatterätt och skattebrott är inte min starka sida) beror på hur mycket pengar som undanhållits staten. Men det går säkert att diskutera uppsåt etc. i vart fall i exempel 2, som kan påverka straffvärdet.

Moraliskt är det en helt annan fråga, eftersom vi först måste fastslås vilka moraliska premisser diskussionen ska ske efter. Är premissen att det är coolt att betala skatt torde den som blåser staten på mest pengar vara mest klandervärd. Är premissen däremot en annan kan slutsatsen landa någon helt annan stans. Om du exempelvis anser att skatt är stöld har ingen part agerat omoraliskt, snarare har alla agerat föredömligt, hedrat sina avtal mot tredje man och i övrigt endast vidtagit åtgärder för att hålla en klåfingrig tyrann på avstånd från personernas respektive plånböcker.
Kan inte alternativ 2 bara betraktas som en ren gåva? Om jag hjälper min kompis att koppla in hans hemmabio och han hjälper mig med min bokföring, båda utan betalning, har vi begått ett brott så?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Fall nr 2 beror på hur staten tycker man ska beskatta det
Nej, det beror inte på.
Staten är inte på nåt sätt otydlig eller menar det är öppet för tolkningar.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
A
Alternativ två är väl ungefär samma som att man tar tjänstledigt för att renovera sitt eget hus?

Staten förlorar intäkter då ingen lön betalas ut, och jag själv får renoveringen gjord på bekostnad av egen tid då jag annars kunde ha tjänat pengar (dvs fått lön).

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alternativ 2 anser jag är helt moraliskt och även om det juridiskt skulle vara fel så kommer det ofta tolereras.

Det blir rätt självklart om man funderar lite själv. T.ex. om jag är kock och bjuder min vän på middag ena veckan och han är konditor och bjuder på fika nästa vecka så ska vi skatta hit och dit. Det blir lätt löjligt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Kan inte alternativ 2 bara betraktas som en ren gåva? Om jag hjälper min kompis att koppla in hans hemmabio och han hjälper mig med min bokföring, båda utan betalning, har vi begått ett brott så?
Jo om omständigheterna är dom rätta, men som TS formulerade frågan är det ju uppenbart att det rör sig om tjänster som betalning för andra tjänster och inte diverse vänskapliga handtag. Tjänsteutbytet är oneröst (d.v.s. det finns en förväntan på en motprestation) och därför egentligen något som bör förmånsbeskattas (som jag förstått saken, jämför med att du t.ex. får väldigt bra förmåner på ditt jobb, men inte så mycket lön). Däremot är det ju ur ett bevisläge väldigt svårt för en åklagare ett bevisa den onerös naturen av tjänsteutbytet. Men frågan gällde inte hur lätt det var att komma undan, utan om agerande är förenligt med lagen. Det är t.ex. väldigt lätt att bryta mot flagglagen utan att åka fast, men icke desto mindre är det ett brott mot flagglagen att t.ex. flagga med stora eller lilla riksvapnet utan tillstånd från statschefen.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Alternativ 2 anser jag är helt moraliskt och även om det juridiskt skulle vara fel så kommer det ofta tolereras.

Det blir rätt självklart om man funderar lite själv. T.ex. om jag är kock och bjuder min vän på middag ena veckan och han är konditor och bjuder på fika nästa vecka så ska vi skatta hit och dit. Det blir lätt löjligt.
Hade det stått i exempel 2 att det var 2 vänner håller jag med att det finns stor slingringsmån moraliskt.

Men det står inte…

De 2 hantverkarna kunde lika väl mötts på en tjänsteutväxlings site, lr att den ene först gör ett jobb hos den andre p den andre kontrar med hjälp istf betalning.

Clarken37 skrev:
om ni är kompisar annars och inte resonerar explicit och uttryckligen "om du ordnar min bokföring så drar jag elen proffsigt till din hembio som motprestation" så är det helt lagligt.

Det är fortfarande lagligt om ni i efterhand resonerar kring att ni hjälpt varandra ungefär lika mycket.

Det är när bokföringen blir en betalning för elarbetet och sedan inte redovisas som det blir ett brott.

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på skattetrycket i Sverige och vad vi får för våra skattepengar så har jag inga moraliska betänkligheter med varken alternativ 1 eller 2

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men finns det nån beloppsgräns där du kan betala nån UTAN att det räknas som svart?
Här i Norge, där jag bor, kan man betala upp till 6000kr i året per person som hjälper dig.
Förutsatt att personen inte har detta som yrke…

Nåt liknande i Sverige?

Licens på att köpa trall härnäst!
Att få snickra åt sig själv medför tyvärr också att det saknas några vita stålar i statskassan ;)

Drog den lite långt, dock kul frågeställning

Z Zodde skrev:
Hade det stått i exempel 2 att det var 2 vänner håller jag med att det finns stor slingringsmån moraliskt.

Men det står inte…

De 2 hantverkarna kunde lika väl mötts på en tjänsteutväxlings site, lr att den ene först gör ett jobb hos den andre p den andre kontrar med hjälp istf betalning.
Det sistnämnde är ju också vanligt förekommande. Typ min kompis känner en lackerare som kan lacka om tanken på min hoj. Som tack så hjälper jag och min kompis hon att flytta.

Ser inga betänkligheter med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.