Z Zodde skrev:
Dum fråga kanske, men finns det nån beloppsgräns där du kan betala nån UTAN att det räknas som svart?
Här i Norge, där jag bor, kan man betala upp till 6000kr i året per person som hjälper dig.
Förutsatt att personen inte har detta som yrke…

Nåt liknande i Sverige?
Du har ju grundavdraget, det är väl tänkt att fungera lite på samma sätt. Om din inkomst inte överstiger (cirka) 24 000 kronor per år är det skattefritt, men det gynnar ju i princip mest ungdomar och studenter.

F Falckman skrev:
Du har ju grundavdraget, det är väl tänkt att fungera lite på samma sätt. Om din inkomst inte överstiger (cirka) 24 000 kronor per år är det skattefritt, men det gynnar ju i princip mest ungdomar och studenter.
Så du kan som uppdragsgivare betala 24kkr per pers utan att riskera åka dit för att betala nån svart?

Låter jättehögt imho…?🤔🤔

Z Zodde skrev:
Så du kan som uppdragsgivare betala 24kkr per pers utan att riskera åka dit för att betala nån svart?

Låter jättehögt imho…?🤔🤔
Kanske uttryckte mig klumpigt, en person får ha en förvärvsinkomst på cirka 24 000 per år utan att behöva betala skatt. Se här under rubriken skattefritt belopp.
Det finns alltså en möjlighet för folk att tjäna vissa inkomster utan ett behöva skatta för dessa. Det är inte som situationen i Norge du beskrev, men det drar lite åt det hållet iaf.

nimhed nimhed skrev:
Jag kanske var otydlig i frågeställningen. Men jag menar att i alternativ 2 utför båda hantverkarna uppgifter hos den andra privat.
Privat skall inte kunna dras i företaget. Dvs om du faktureras som privatperson skall det betalas privat

F Falckman skrev:
Kanske uttryckte mig klumpigt, en person får ha en förvärvsinkomst på cirka 24 000 per år utan att behöva betala skatt. Se här under rubriken skattefritt belopp.
Det finns alltså en möjlighet för folk att tjäna vissa inkomster utan ett behöva skatta för dessa. Det är inte som situationen i Norge du beskrev, men det drar lite åt det hållet iaf.
Ok men det är 2 olika saker.
Det jag frågade om (och som i Norge är 6000kr/pers/år) är HUR mycket kan du betala nån för en tjänst utan du riskerar att åka dit för att ha anlitat svart arbetskraft.
Måste ju finnas en beloppsgräns å det är denna jag söker.
I Norge kan du för övrigt tjäna nästan 70000 innan du blir skattepliktig

Det här är ett klassiskt logiskt tankefel. "Man kan inte betala arbetsgivaravgifter samt skatt på 0 kr." Allt arbete som utförs oavsett har ett skattetekniskt värde. Så som många konstaterat så förlorar staten intäkter och personerna förlorar pension när dom inte tar ut lön.
När det gäller den moraliska frågan. I vissa fall så är min rättspatos och moraliska värderingar väldigt höga. Jag skulle aldrig kunna lura en vän, företag jag gör affärer med etc. När det kommer till gruppen som myntade uttrycket, "det är häftigt att betala skatt", då är jag totalt skrupelfri och gör allt för att ta det jag anser vara mitt.

De skattefria 24000 vissa pratar om gäller väl i princip enbart hobbyverksamhet. Tipset då är att spara samtliga kvitton på utgifter kopplade till den verksamheten. Det kan bli jätteskoj när Skatteverket vill göra sina utredningar.

• Gilla
Kåre66 och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT: för många år sedan ansåg en politiker att det var kriminellt (alt skatteflykt) att hjälpa vänner (underförstått att den som blir hjälpt annars skulle anlita hantverkare eller motsvarande).
Politikern var förstås Socialdemokrat. Kommer inte ihåg namnet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
4774
nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Det finns väl ingen lag mot att byta tjänster istället för att ta in annan hantverkare mot betalning. Bytt är bytt och inga pengar har bytt ägare så hur det skulle vara att smita från skatt förstår jag inte då båda betalar skatt till fullo för sina respektive arbeten ändå.

Det är som att få hjälp av vännerna för att flytta och man "betalar" med pizza och öl. Pizzan är beskattad och det är även ölen. Smiter jag då från skatt iom att jag kunde ha anlitat en firma istället?

Jag kan ha totalt fel men att ge hjälp och få genhjälp är knappast något jag behöver betala skatt för så länge inga pengar byter ägare vill säga.

Krångligare än så kan behöver det väl inte vara.

• Gilla
Skymag och 2 till
  • Laddar…
H
nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Var går gränsen? Jag hjälper en vän till en flytt, vännen hjälper mig när jag ska flytta. En hantverkare hjälper en vän med att spika upp bräder, den hjälpte fixar något hemma hos hantverkaren. Ska man inte kunna hjälpa familjen, vänner utan betalning?

• Gilla
Skymag och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok men det är 2 olika saker.
Det jag frågade om (och som i Norge är 6000kr/pers/år) är HUR mycket kan du betala nån för en tjänst utan du riskerar att åka dit för att ha anlitat svart arbetskraft.
Måste ju finnas en beloppsgräns å det är denna jag söker.
I Norge kan du för övrigt tjäna nästan 70000 innan du blir skattepliktig
Mig veterligen finns det inget schabloniserat friskrivningsbelopp på det sättet. Annat än de jag nämnt då, anställda har ett skattefrihet upp till cirka 24 000 kronor samt att alla får göra ett grundavdrag som i praktiken är tänkt att ge låginkomsttagare ett lägre skattetryck. I förlängningen innebär ju det att du kan köpa tjänster skattefritt upp till en viss summa.

F Falckman skrev:
Mig veterligen finns det inget schabloniserat friskrivningsbelopp på det sättet. Annat än de jag nämnt då, anställda har ett skattefrihet upp till cirka 24 000 kronor samt att alla får göra ett grundavdrag som i praktiken är tänkt att ge låginkomsttagare ett lägre skattetryck. I förlängningen innebär ju det att du kan köpa tjänster skattefritt upp till en viss summa.
Viss summa? Vilken?

Självklart finns det völ en beloppsgräns?

Du betalar en springpojke 5kr, 50kr, 500kr, 5000kr 50000kr,,,

Nånstans finns väl en gräns?

Z Zodde skrev:
Viss summa? Vilken?
24 000 som skattefri inkomst, d.v.s. om du anställer en person som inte tjänar mer än 24 000 per år kan du köpa tjänster av denne (inkomst)skattefritt.

Vad gäller grundavdragen beror det på inkomst etc. Det finns en massa tabeller, se här.
Z Zodde skrev:
Självklart finns det völ en beloppsgräns?

Du betalar en springpojke 5kr, 50kr, 500kr, 5000kr 50000kr,,,

Nånstans finns väl en gräns?
Nej, inte mig veterligen i alla fall.

H HEM2121 skrev:
Var går gränsen? Jag hjälper en vän till en flytt, vännen hjälper mig när jag ska flytta. En hantverkare hjälper en vän med att spika upp bräder, den hjälpte fixar något hemma hos hantverkaren. Ska man inte kunna hjälpa familjen, vänner utan betalning?
Som skrevs tidigare. Det får inte vara krav på en motprestation. Om ni skriver ett eget papper på att A hjälpte B i 10 timmar så B är skyldig A 10 timmar. Då är det svartjobb...

Om jag bjuder A på middag hemma hos sig och B en vecka senare bjuder mig på middag är det inte svartjobb även om vi båda är kockar, om det inte även där är ett krav på motprestation.

Om vi turas om att köra varannan dag till jobbet är det inte svarttaxi. Om jag hyr in någon som varje dag kör mig till jobbet för pengar eller annan ersättning är det det...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:

För enkelhetens skull borde man betala skatt när man jobbar på din egen bostad också. Då blir det lättare för "läkaren" att låta rätt person göra snickeri och ägna sig åt det han kan bäst - hjälpa människor

nimhed nimhed skrev:

Är bara intresserad av 2. 1 är ju rent fusk/brott.

två personer med olika kunskap, auktorisationer mm hjälper varandra med t.ex el resp VA-jobb i privata bostäder/stugor och det sker på fritid dvs de avstår inga uppdrag hos firma eller arbetsgivare. - De är typ grannar eller släktingar - iaf har de en etablerad relation.

Är det verkligen rimligt att detta ska redovisas och beskattas? Jag antar att ansvarsförjållanden samt liv- och olycksfallsförsäkringar är vars o ens ansvar och att det är just fritidssysselsättning?

Finns säkert aspekter och invändningar men jag undrar hur långt vi ska gå med målet att formalisera Svensson-livet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.