Nu är jag inte marxist (kanske jag hade varit det om jag levde på 1800 talet) men Marx hade en imho en mycket fin tanke.
”Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov”

I praktiken funkar det dåligt för i alla strukturer finns parasiter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
en mycket fin tanke.
”Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov”
Fina tankar ignorerar imho inte fundamenta. Det han sa var barnsligt trams. Att så många väljer att inte se det är bedrövligt.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
måste jag rånmörda någon
H heimlaga skrev:
Enkel ekonomisk matematik som verkar vara helt obegriplig för de rika.
Ja lyckligtvis!
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fina tankar ignorerar imho inte fundamenta. Det han sa var barnsligt trams. Att så många väljer att inte se det är bedrövligt.
Han sa det på 1800 talet. Du må förstå den tidens verklighet.

Som jag sa, tanken är fin (varför barnslig?) men funkar aldrig i verkligheten.

Som du verkar se det är målet om peace on earth barnsligt för att det mest sannolikt aldrig kommer ske…???🤔🤔
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Han sa det på 1800 talet. Du må förstå den tidens verklighet.
Hård, kall och bister? Det är möjligt att det gav visst utrymme för svärmerier, men sannolikt mer för jordnära människor. Jag tror ärligt talat att än färre då än nu trodde att något sådant skulle funka av sig självt (eller alls).
Z Zodde skrev:
Som jag sa, tanken är fin (varför barnslig?) men funkar aldrig i verkligheten.
Jag delar som sagt inte åsikten att en orealiserbar tanke är fin. Hos en femåring tycker jag att den kan vara det, men inte hos en vuxen människa med både livserfarenhet och förmåga till logiskt tänkande i flera steg.
Z Zodde skrev:
Som du verkar se det är målet om peace on earth barnsligt för att det mest sannolikt aldrig kommer ske…???🤔🤔
Nej då, målet är inte barnsligt, men man måste arbeta mot det med rationella medel, som vetskapen om att alla inte vill en väl.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ärligt talat att än färre då än nu trodde att något sådant skulle funka sv sig självt (eller alls).
Det var ett mål att jobba mot för arbetarklassen. Att kalla ett fint, men sannolikt omöjligt mål för barnsligt är i sig infantilt.

Jag har läst Marx, i tillägg även Adam Smith, John Stuart Mill och John Maynard Keynes.

Man må förstå, utan att förlöjliga, att de skrev sina alster under en helt annan verklighet än dagens. Det är absolut en del jag inte är enig med ovanstående ekonomer/filosofer om men att sänka sig så lågt (och sätta sig själv så högt) som att kalla deras tankar/teser/teorier som barnsliga skulle jag aldrig göra.

Där sjönk DU, som jag ändå sett på som en av de vettigare på BH, ett hack…🤔
 
  • Gilla
Geografica och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I slutändan blir väl alla pengar skatt 🤣😭 bara en fråga om hur många led man följer dem igenom
Det kan man lätt tro, men så blir det inte. Företag betalar inte skatt på sin inkomst (försäljning) utan på sin vinst. Allt betalas så småningom av konsumenten. Om det är många led i kedjan kan det bli mer skatt, men inte mer procentuellt utan pga att produkten blir dyrare.

Förr i tiden fanns dock oms, omsättningsskatt och då blev det mer skatt för varje extra led även om fler led inte ledde till en totalt ökad vinst för de inblandade företagen. En helt orimlig modell som sedan ersattes med mervärdesskatt, men man behöll förkortningen och lade till ett M. Antagligen pga att man skämdes så himla mycket. MOMS är alltså förkortningen på mervärdesskatt trots att det inte finns två M och inget O i ordet.
 
C
H heimlaga skrev:
Skall alla betala samma skatt skall alla också ha samma lön.
Annars blir det att gå ut med yxan och röva så man har att betala med. Slå ihjäl någon rik knös och plundra huset.
Vi pratar väl dock om skatt som andel av inkomsten här, och inte kronor och ören?
Ingen är väl så korkad så att man tror att en låginkomsttagare kan betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare(?)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
I slutändan blir väl alla pengar skatt 🤣😭 bara en fråga om hur många led man följer dem igenom
Ja, och det säger väl något om skattesystemet?
 
P
H heimlaga skrev:
Skall jag betala samma skatt som en finansmiljonär så måste jag rånmörda någon av hans kompisar för att frigöra kapital som jag kan betala med.
Varför?
 
P
Z Zodde skrev:
Nu är jag inte marxist (kanske jag hade varit det om jag levde på 1800 talet) men Marx hade en imho en mycket fin tanke.
”Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov”
En del hävdar att det är en kristen tanke.
Z Zodde skrev:
I praktiken funkar det dåligt för i alla strukturer finns parasiter.
Det är nog därför det inte fungerar i kristendomen heller.
 
Redigerat:
P
Z Zodde skrev:
Som jag sa, tanken är fin (varför barnslig?) men funkar aldrig i verkligheten.
Man måste ha ett barns tankevärld för att tro att det går att avgöra vad som är var och ens förmåga och vad som är var och ens behov, när det gäller andra än en själv. Om barnet får bestämma så går det förstås att avgöra, men då går det ju som det går, har vi sett.
 
P pmd skrev:
En del hävdar att det är en krisen tanke.
Det är nog därför det inte fungerar i kristendomen heller.
Varför blanda in inbillning om att magi existerar?
 
P
C cpalm skrev:
Vi pratar väl dock om skatt som andel av inkomsten här, och inte kronor och ören?
Ingen är väl så korkad så att man tror att en låginkomsttagare kan betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare(?)
Jag tror inte att jag är mer än genomsnittligt korkad, men varför kan inte en låginkomsttagare betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare?

Den som inte har någon inkomst alls kan förstås inte betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare, men annars går det väl?
 
  • Haha
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror inte att jag är mer än genomsnittligt korkad, men varför kan inte en låginkomsttagare betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare?

Den som inte har någon inkomst alls kan förstås inte betala lika många kronor i skatt som en höginkomsttagare, men annars går det väl?
Man behöver inte ha någon inkomst för att vara tvungen att betala till överheten men då kallas det numera avgift....public service... fastighets...begravnings...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.