• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bör inte kr vara mer relevant är %?
Visst du kan argumenterara för att alla ska betala lika många kronor i skatt, men det blir svårt för staten att få ekonomin att gå ihop då.
Straffläger för de som inte kan betala sin andel?
Vad skulle andelen vara i kronor?
När skulle man behöva börja betala?

Det skulle iochförsig leda till många unga i arbetsläger och rika gamla.

Cpalm refererade till att "sin andel" och jag menar att de 80% betalar "sin andel"

Men du kanske eftersträvar någon libertiansk dröm om att alla är ansvariga för sig själv utan skatt.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Visst du kan argumenterara för att alla ska betala lika många kronor i skatt, men det blir svårt för staten att få ekonomin att gå ihop då.
Straffläger för de som inte kan betala sin andel?
Vad skulle andelen vara i kronor?
När skulle man behöva börja betala?

Det skulle iochförsig leda till många unga i arbetsläger och rika gamla.

Cpalm refererade till att "sin andel" och jag menar att de 80% betalar "sin andel"

Men du kanske eftersträvar någon libertiansk dröm om att alla är ansvariga för sig själv utan skatt.

/ATW
Ta inte i så mycket nu…
Om du tror det var så jag menade är det ingen idé att fortsätta diskussionen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Visst du kan argumenterara för att alla ska betala lika många kronor i skatt, men det blir svårt för staten att få ekonomin att gå ihop då.
Straffläger för de som inte kan betala sin andel?
Vad skulle andelen vara i kronor?
När skulle man behöva börja betala?

Det skulle iochförsig leda till många unga i arbetsläger och rika gamla.

Cpalm refererade till att "sin andel" och jag menar att de 80% betalar "sin andel"

Men du kanske eftersträvar någon libertiansk dröm om att alla är ansvariga för sig själv utan skatt.

/ATW
Cirkeldiagram som visar de totala skatterna i Sverige 2023, inklusive direkta skatter på arbete, indirekta skatter på arbete, mervärdesskatt, punktskatter, etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/skatt/skattetryck/skatteintakter-per-skatt_1209012.html

Så 746 miljader betalas in som inkomstskatt, vi har en befolkning på ungefär 10.5 miljoner, ca 5.2 är "i sysselsättning", men även pensionärer betalar ju inkomstskatt. 18.5% är under 20 år, så det rimligaste är väl att fördela skatten på de 81.5% av befolkningen som är "vuxna", dvs ca 8.6 miljoner människor.
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...rbetsmarknad/befolkningsstruktur_1208451.html

Det ger att snitt inkomstskatten som behöves för att finansiera statsbudget är 86744 kr / person och år. Det vill säga 7228 kr / månad. Räknat på Stockholms kommunalskatt behöver man alltså nå upp till en månadsinkomst på 35600 kr för att betala sin andel, under det är man i någon bemärkelse en nettokostnad för samhället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag blev lite nyfiken på faktiska siffror, så tog fram vilken totalskatt man betalar vid olika inkomstnivåer (stockholms kommun)

25000: 18%
50000: 23%
75000: 32%
100000: 37%
150000: 42%

(alla siffror från [länk])
Och ett annat perspektiv på det, hur mycket skatt betalar man i förhållande till den som tjänar 25k/månad
25000: 1x
50000: 2,56x
75000: 5,33x
100000: 8,22x
150000: 14x

Så 2x lönen ger 2.56x skatteinbetalningen, 3x lönen ger 5,33x skatteinbetalning osv
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
[bild]
[länk]

Så 746 miljader betalas in som inkomstskatt, vi har en befolkning på ungefär 10.5 miljoner, ca 5.2 är "i sysselsättning", men även pensionärer betalar ju inkomstskatt. 18.5% är under 20 år, så det rimligaste är väl att fördela skatten på de 81.5% av befolkningen som är "vuxna", dvs ca 8.6 miljoner människor.
[länk]

Det ger att snitt inkomstskatten som behöves för att finansiera statsbudget är 86744 kr / person och år. Det vill säga 7228 kr / månad. Räknat på Stockholms kommunalskatt behöver man alltså nå upp till en månadsinkomst på 35600 kr för att betala sin andel, under det är man i någon bemärkelse en nettokostnad för samhället.
Du skulle behöva räkna med de som inte jobbar alls i detta, då tror jag nivån blir lägre...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du skulle behöva räkna med de som inte jobbar alls i detta, då tror jag nivån blir lägre...
Hur man normera går att dividera om, ska pensionärer räknas in eller inte, arbetslösa som går på a-kassa, föräldralediga osv osv.
Någonstans har ju samhället bestämt att vi ska ha dessa skyddsnät och de behöver finansieras av de som arbetar, så att betala "sin del" av kakan innebär att betala för de som går på diverse bidrag också.

Samtidigt så räknade jag ju även in alla dessa i normeringen, så ska man ta bort utgifterna för bidrag så ska man ju heller inte normera med det, så snittet bör då räknas med avseende på 5.2 miljoner skattebetalare istället för 8.6.

Man kan argumentera för/mot olika sätt och därför var jag tydligt med hur jag räknade så att andra kan göra alternative beräkningar och jämföra, finns ingen uppenbart rätt/fel sätt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är ändå viktigt att säga att det är en stor förlust om en person som tjänar 36k istället börjar gå på bidrag.

Tror man måste ha det perspektivet när man hamnar på inkomster som precis är nettobetalare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är ändå viktigt att säga att det är en stor förlust om en person som tjänar 36k istället börjar gå på bidrag.

Tror man måste ha det perspektivet när man hamnar på inkomster som precis är nettobetalare.
Verkligen, skillnaden mellan en rik och fattig kommun är inte vad medellönen för de som arbetar är utan hur många som gör på bidrag.
(Kommunalskatten går inte direkt till kommunen, utan betalas ut baserat på en snittinkomst för landet enligt vad jag läste för ett par år sedan)

Varje person som går från bidrag till arbete är både en minskad utgift och ökad inkomst samtidigt, så dubbel vinst ur alla perspektiv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min tro är att detta är den största utmaningen, att alla ska ha legala jobb.

Fusk, kriminalitet, svart försäljning av lagliga eller olagliga varor och tjänster. Ofta i kombination med bidragsbrott. Förstör för oss alla.

Om man fick dessa som idag går på bidrag att jobba och kunna leva på en låg lön (genom en låg skatt för dem) är det en enorm skillnad mot att de inte jobbar alls, även om samhället ändå går minus på dem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min tro är att detta är den största utmaningen, att alla ska ha legala jobb.

Fusk, kriminalitet, svart försäljning av lagliga eller olagliga varor och tjänster. Ofta i kombination med bidragsbrott. Förstör för oss alla.

Om man fick dessa som idag går på bidrag att jobba och kunna leva på en låg lön (genom en låg skatt för dem) är det en enorm skillnad mot att de inte jobbar alls, även om samhället ändå går minus på dem.
Ja, grundavdrag som motsvarar nivån för socialbidrag så det är noll procent skatt upp till den nivån, kombinerat med en platt skatt ovanför det tror jag hade varit mycket givande för samhället i stort.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
tog fram vilken totalskatt man betalar vid olika inkomstnivåer (stockholms kommun)
Nej, det gjorde du inte. Du tog fram vilka synliga skatter man betalar.

Till det kan du lägga de dolda löneskatterna.
  • Först den allmänna löneavgiften, en ren skatt på 11,6 % som läggs ovanpå lönen.
  • Sen arbetsgivaravgifter på 19,8 % som också läggs på lönen. En del av dessa är vikta för pension och sjukersättning m.m., men över diverse brytpunkter blir de också ren skatt.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gjorde du inte. Du tog fram vilka synliga skatter man betalar.

Till det kan du lägga de dolda löneskatterna.
  • Först den allmänna löneavgiften, en ren skatt på 11,6 % som läggs ovanpå lönen.
  • Sen arbetsgivaravgifter på 19,8 % som också läggs på lönen. En del av dessa är vikta för pension och sjukersättning m.m., men över diverse brytpunkter blir de också ren skatt.
Ja, det stämmer, men då får du ta in lite andra sektorer från det inledande cirkeldiagramet också.
Men jag håller helt med dig i sak.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Det där är väl en typisk "allt kan bevisas med statistik" fakta.

Hur stor procent av sina inkomster betalar den 80%-andelen vs 20%-andelen.

Typiskt lägger väl en fattig en större %av sin inkomst på att betala moms för mat och basvaror än en rik.. eller?

/ATW
Hur delar ni på notan om du går på restaurang med ett antal vänner?

Betalar ni lika mycket var eller betalar var och en för det den ätit och druckit?
 
P
A ajn82 skrev:
Jag blev lite nyfiken på faktiska siffror, så tog fram vilken totalskatt man betalar vid olika inkomstnivåer (stockholms kommun)

25000: 18%
50000: 23%
75000: 32%
100000: 37%
150000: 42%

(alla siffror från [länk])
Är procentsiffrorna inkomstskatt?
Är nivåerna månadsinkomst?
Är statlig skatt medräknad?
Är arbetsgivaravgift (inklusive löneskatt) mesräknad?

Dessutom ingår förstås moms i begreppet totalskatt, men den beror på ens konsumtionsvanor så den är svår att kvantifiera per inkomstgrupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.