P pmd skrev:
Hur delar ni på notan om du går på restaurang med ett antal vänner?

Betalar ni lika mycket var eller betalar var och en för det den ätit och druckit?
Det beror på.

Har varit med i sällskap där vi gjort båda varianterna...

Tycker det är viktigt att man är klar vad som gäller och om man ska splitta rakt av att det är en relativt vettig grupp och att man inte har festprissen och veganabsolutisten med...

Det finns också ett Friends-klipp där alla inte har samma ekonomiska resurser.

Jag borde hålla mig från dessa trådar...

/ATW
 
P pmd skrev:
Är procentsiffrorna inkomstskatt?
Är nivåerna månadsinkomst?
Är statlig skatt medräknad?
Är arbetsgivaravgift (inklusive löneskatt) mesräknad?

Dessutom ingår förstås moms i begreppet totalskatt, men den beror på ens konsumtionsvanor så den är svår att kvantifiera per inkomstgrupp.
Ja, Ja, Ja, Nej

Dvs, precis enligt den normala definitionen av inkomstskatt
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Det beror på.

Har varit med i sällskap där vi gjort båda varianterna...

Tycker det är viktigt att man är klar vad som gäller och om man ska splitta rakt av att det är en relativt vettig grupp och att man inte har festprissen och veganabsolutisten med...

Det finns också ett Friends-klipp där alla inte har samma ekonomiska resurser.

Jag borde hålla mig från dessa trådar...

/ATW
Tycker du resonerar vettigt..
 
A ajn82 skrev:
Jag blev lite nyfiken på faktiska siffror, så tog fram vilken totalskatt man betalar vid olika inkomstnivåer (stockholms kommun)
Det finns exakt statistik från SCB på slutlig skatt.

Medelskatten är 80 kkr om man räknar med alla invånare (10 904 403) varav 1 921 330 (17,6%) inte betalar skatt alls.

Medelskatten för dom som betalar skatt (8 983 073) är 93,4 kkr.


Tabell som visar slutlig skatt för 2022, medel- och skattesats för olika inkomstintervaller och kön, baserat på SCB:s statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) I slutlig skatt ingår statlig och kommunal inkomstskatt på förvärvsinkomster, statlig inkomstskatt på kapitalinkomster, fastighetsavgift (mot dessa skatter kan skattereduktion ha erhållits för fastighetsavgift och underskott av kapital), fastighetsskatt, allmänna egenavgifter samt egenavgifter och skatter för näringsverksamma. Eventuell mervärdesskatt som debiteras vid skatteberäkning debiteras ej.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...-och-diagram/skatter--riket/slutlig-skatt-ar/
 
D Dilato skrev:
Det finns exakt statistik från SCB på slutlig skatt.

Medelskatten är 80 kkr om man räknar med alla invånare (10 904 403) varav 1 921 330 (17,6%) inte betalar skatt alls.

Medelskatten för dom som betala skatt är 93,4 kkr.


[bild]

1) I slutlig skatt ingår statlig och kommunal inkomstskatt på förvärvsinkomster, statlig inkomstskatt på kapitalinkomster, fastighetsavgift (mot dessa skatter kan skattereduktion ha erhållits för fastighetsavgift och underskott av kapital), fastighetsskatt, allmänna egenavgifter samt egenavgifter och skatter för näringsverksamma. Eventuell mervärdesskatt som debiteras vid skatteberäkning debiteras ej.

[länk]
Det är inte alls samma sak, det jag presenterade var inte statistik utan vad de fastställda skattereglerna innebär för olika inkomstnivåer i inlägget du citerade
 
A ajn82 skrev:
Det är inte alls samma sak, det jag presenterade var inte statistik utan vad de fastställda skattereglerna innebär för olika inkomstnivåer i inlägget du citerade
Blir slutresultatet på sista raden väldigt olika menar du?
 
D Dilato skrev:
Blir slutresultatet på sista raden väldigt olika menar du?
Det ena är ett utfall, det andra är reglerna som leder till det utfallet.
 
P
A ArneTW skrev:
Det beror på.
Dina exempel tror jag är ganska vanliga. Ibland är det kanske t.o.m. någon som ensam står för hela notan.
Jag tror dock att det är sällsynt att man delar notan i proportion till var och ens inkomst.
 
P
A ajn82 skrev:
Dvs, precis enligt den normala definitionen av inkomstskatt
Dvs inte totalskatt. Det är en viktig distinktion, tycker jag. Inkomstskatten utgör inte den största delen av den skatt de flesta betalar.
 
P pmd skrev:
Betalar ni lika mycket var eller betalar var och en för det den ätit och druckit?
För mig beror det på. Dels beror det på vilka som är med i sällskapet. Dels beror det på vad de olika personerna konsumerat. Är det ungefär samma konsumtion delar vi nog oftast ”rätt av”.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
För mig beror det på. Dels beror det på vilka som är med i sällskapet. Dels beror det på vad de olika personerna konsumerat. Är det ungefär samma konsumtion delar vi nog oftast ”rätt av”.
Översatt till skattepolitik: alla som har ungefär samma utgifter borde betala lika mycket skatt …
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Skall alla betala samma skatt skall alla också ha samma lön.
Annars blir det att gå ut med yxan och röva så man har att betala med. Slå ihjäl någon rik knös och plundra huset.

Man kan välja bort att gå ut och äta med kamrater med starkare ekonomi och i stället ha med matlåda eller värma en ärtsoppsburk på gasköket bredvid bilen. Sådant gör jag ofta.

Man kan inte välja bort att bli sjuk eller bli gammal. Det är inte heller någon bra ide att välja bort att ha barnen i skola. Det finns länder där man kan ställas utanför rätten till polisskydd och rätten att få brinnande egendom släckt av brandkåren eftersom dessa bara skyddar de rika. Det är inte så man bygger ett fungerande samhälle.
Obligatoriska kostnader kan aldrig vara lika för alla.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dvs inte totalskatt. Det är en viktig distinktion, tycker jag. Inkomstskatten utgör inte den största delen av den skatt de flesta betalar.
I slutändan blir väl alla pengar skatt 🤣😭 bara en fråga om hur många led man följer dem igenom
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Skall alla betala samma skatt skall alla också ha samma lön.
Det är en variant på att en del ska betala mer skatt än andra, och är mycket vanligt i skattesystem i västerländska demokratier.

Frågan blir då förstås varför alla inte ska bidra lika mycket?
Argumentet att en del människor skulle bli så upprörda att de skulle börja slå ihjäl "de rika" går förstås inte att ignorera, men det vore ju trevligt om det fanns bättre argument.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en variant på att en del ska betala mer skatt än andra, och är mycket vanligt i skattesystem i västerländska demokratier.

Frågan blir då förstås varför alla inte ska bidra lika mycket?
Argumentet att en del människor skulle bli så upprörda att de skulle börja slå ihjäl "de rika" går förstås inte att ignorera, men det vore ju trevligt om det fanns bättre argument.
Det handlar inte om upprördhet. Det handlar om betalningsförmåga. Skall jag betala samma skatt som en finansmiljonär så måste jag rånmörda någon av hans kompisar för att frigöra kapital som jag kan betala med. Enkel ekonomisk matematik som verkar vara helt obegriplig för de rika.

Jag betalar redan nu en betydligt större andel av mina inkomster i skatt än många superrika gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.