74 676 läst · 288 svar
75k läst
288 svar
Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?
En diskho som är stor och djup nog för att kunna diska de stora kastrullerna utan att det alltid jävlas.
Att avstängningen för diskmaskinen på kranen är högt upp nog för att komma in under med fingrarna när man torkar av.
Låga lådor för förvaring istället för bara socklar. Man har en massa prylar som är platta och stora och inte används så ofta, typ serveringsfat och liknande.
Glasskiva som backsplash istället för kakel (eller framför kakel om det är den look man vill ha) Gör att man kan vara kreativ med utseendet samtidigt som det är lätt att torka av.
Ett hål med lock på preppingarean, så man direkt med kniven kan skjuta ner blast och annat avfall direkt ner i hinken för matavfall.
Underlådor istället för dörrar så man får överblick på saker längst in.
Att avstängningen för diskmaskinen på kranen är högt upp nog för att komma in under med fingrarna när man torkar av.
Låga lådor för förvaring istället för bara socklar. Man har en massa prylar som är platta och stora och inte används så ofta, typ serveringsfat och liknande.
Glasskiva som backsplash istället för kakel (eller framför kakel om det är den look man vill ha) Gör att man kan vara kreativ med utseendet samtidigt som det är lätt att torka av.
Ett hål med lock på preppingarean, så man direkt med kniven kan skjuta ner blast och annat avfall direkt ner i hinken för matavfall.
Underlådor istället för dörrar så man får överblick på saker längst in.
Bästa: Kan inte bestämma mig för om det är den upphöjda diskmaskinen eller den platsbyggda soffan.
Sämsta: De billiga IKEA-halogenspottarna som monterats på undersidan överskåpen, ska uppgradera till LED-belysning, vilket år som helst.
Sämsta: De billiga IKEA-halogenspottarna som monterats på undersidan överskåpen, ska uppgradera till LED-belysning, vilket år som helst.
Skulle vara mycket tacksam för ett mer utvecklat svar. Ja som i att det Är tillåtet? Nej som i att just du inte råkar någonsin få med sådant som än mer än matavfall Inte hör hemma i avloppsvattnet. Om någon har hänvisning till vatten hantering som tycker avfallskvarn är bra får gärna dela det!F fiskbuggaren skrev:
Bor i Älvsbyhus från 90-talen och svär nästan varje dag över förvaringen i underskåp. Kan inte få någon ordning där, man ser ju inte vad som är längst inne. Ska så fort jag har möjlighet byta ut till lådor, avundas alla som har det. Skulle också vilja byta ut bänkskivorna i trä till något hållbart bra material, men vet inte vad. Åtminstone på mina bänkskivor har det kommit fläckar, exempelvis av vattenkokaren. Bästa är nog vedspisen som vi gjorde plats för. Vi har nu bytt till vinylgolv från tidigare parkett och det är mycket hållbart. Visst var parketten fin, men hunden gjorde repor i den så då var den inte så fin längre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 086 inlägg
Stockholm Vatten och Avfall har några frågor och svar om avfallskvarnar: https://www.stockholmvattenochavfal...anliga-fragor-om-vatten/#!/om-matavfallskvarnR RobertG skrev:
BästaK karincam skrev:Jag ska snart renovera köket. Har en "grovplan" men vill gärna ha tips - vad är det BÄSTA du har i ditt kök? Det sämsta? Vilket känner du nu är onödigt men verkade bra när det valdes?
Lådor eller hyllor i bänkskåpen? (Gissar på att lådor är populärare men iaf) Vilken typ av inredning?
Har någon ett smalt bänkskåp, 20 cm? Vad kan man i så fall använda det till för typ av saker? Har nu ett diskbänksskåp på 60 cm med ett 40-skåp bredvid men funderar på om jag ska ta ett 80-skåp till diskbänken för att kanske få till bättre sopsortering, men då blir det bara 20 cm över...och är rädd för att ett så smalt skåp blir outnyttjat. Köket är väldigt litet - 3 meter långt, ca 2,3 m brett med ett fönster på både långsidan och gaveln så jag måste få till effektiv förvaring.
Vilken typ av belysning fungerar bäst? Har lysrör i både tak och som bänkbelysning nu (vilket jag gillar) men kanske finns det snyggare/ läckrare som funkar lika bra?
Jag har två spisar bredvid varandra - en "vanlig" och en vedspis. Sammanlagt är de ca 130 cm breda. Hur skulle ni ha gjort med fläkten? En 90 cm bred i mitten (som då alltså inte täcker hela elspisen), ellen 60 cm bara ovanför elspisen? Vi använder normalt inte vedspisen. Helst skulle jag ha en gammaldags spiskåpa över hela men det blir för dyrt.
Bombardera mig gärna med era bästa tips!
(hoppas jag la detta i rätt avdelning)
/Karin
* avfallskvarn
* 1,5 bredd diskho med avfallskvarnen i en 0.5 bredd ho.
Sämsta
Vi satte glasskivor på väggen ovanför diskbänken och det är snyggt. Men vi reglade inte så tätt som behövs (tydligen) så när man torkar av väggen flexar den vilken gör att silikonfogen släpper vilket i sin tur gör att det kommer in smuts under.
Att välja en 80 cm häll istället för 60 cm, tveklöst bästa uppgraderingen i mitt kök. Inte alls samma trängsel på spisen när man kör flera pannor t.ex. De flesta går ju att montera i en 60-stomme också om man vill ha det så av nån anledning!
Snyggt! Är det någon moddad IKEA-variant? Delningen på luckorna skvallrar om detB benke_berguv skrev:Vi kör ett 60cm sopskåp för brännbart, plast och metall. Komposten har dock fått sig en alldeles egen låda bredvid. Den är ca 30x30 och högst upp direkt under bänkskivan. Otroligt skönt att slippa allt kladd med kompost under diskhon. Nu är det bara dra ut lådan, öppna locket och dra ner allt med handen - klart!
Syns till vänster på bilden, övre lådan. Den undre blev perfekt till alla olika, vinäger och sånt långt
//Benke
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Det är tillåtet i Sverige men ditt lokala reningsverk och avloppsnätet i stort måste fortfarande vara ok med det så det beror på din kommun. Stockholm - ja, Tyresö - nej bara för att ta två exempel. ”Nej” som i att jag vänder dig mot din bild av kvarnägare som några som mal ner plast ”för att det är bekvämt” men jag kanske läste in för mycket i det. Text är så trubbigt.R RobertG skrev:
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Det finns diskmaskiner vars undre korg lyfts upp i bättre arbetshöjd. Kan vara ett tips om inte utrymme för en upphöjd finns.
Vi har valt att ha diskhoar på två ställen, en i ön och en i diskbänken. I diskbänken ska vi ha en stor diskho och därunder källsortering och i ön kommer vi ha en 600 mm stomme med en ho och även där under ha källsortering. Jag inbillar mig att det blir enklare att sortera om det finns gott om utrymme att gömma undan det.
Vi har valt att ha diskhoar på två ställen, en i ön och en i diskbänken. I diskbänken ska vi ha en stor diskho och därunder källsortering och i ön kommer vi ha en 600 mm stomme med en ho och även där under ha källsortering. Jag inbillar mig att det blir enklare att sortera om det finns gott om utrymme att gömma undan det.
Jag kan kosta på mig att skämta lite.rampante skrev:
Det är jag som står för drygt 80% av all matlagning.
Var väl bara perioden då vi helrenoverade kök som frugan fick stå i tvättstugan och laga mat och då fixade allt så jag kunde fokusera på att bli klar.
Medlem
· Linköping
· 10 inlägg
Mina tips är att strunta i överskåpen, breda bänkar ca 700 mm och en stor diskho på 800.