75 540 läst · 288 svar
76k läst
288 svar
Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?
Medlem
· Linköping
· 12 inlägg
Blir mycket luftigare och öppet utan, skönt att slippa stå o stirra i en lucka precis framför ögonen när man jobbar. Har man ett litet kök kan ett vara svår utan kanske, men har själv tillräckligt med lådor så det räcker och blir över.S Strontus skrev:
Postade i ett tidigare inlägg, men här kommer några bilder!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det bästa?
Förutom min duktiga hustru så är det vedspisen. Lagar ofta mat på den. Stödvärme på vintern. Sedan torkar vi örter/växter ovanom på galler uppe mot taket. Praktiskt å nytigt.
Tex skivade äpplen vi trär på snöre o likn., persilja i buketter osv.
Å så har vi diskmaskinen i hörnet så man slipper snubbla över luckan när den står öppen!
Komposthinken direkt under diskhon när man öppnar luckan så är det det första som kommer/viks ut.
Vi bor på landet för övrigt.
Förutom min duktiga hustru så är det vedspisen. Lagar ofta mat på den. Stödvärme på vintern. Sedan torkar vi örter/växter ovanom på galler uppe mot taket. Praktiskt å nytigt.
Tex skivade äpplen vi trär på snöre o likn., persilja i buketter osv.
Å så har vi diskmaskinen i hörnet så man slipper snubbla över luckan när den står öppen!
Komposthinken direkt under diskhon när man öppnar luckan så är det det första som kommer/viks ut.
Vi bor på landet för övrigt.
Gissar frågan men Stockholmskommun uppmanar till installasion av avfallskvarnar. Tror det har en rötgasanlägning som gillar malet avfall..R RobertG skrev:
Avfallskvarn är helt fantastiskt! Det enda jag saknar från min gamla lägenhet. Nu bor vi i hus och har bruna påsar och även om det är smidigt är det en helt annan bollpark. Att bara braka ner allt och det är borta på 30 sekunder. Tillomed kycklingben klarade vår kvarn av.
Galler istället för vanliga hyllplan i skåpet ovanför diskbänken. För de som inte fattar den uppenbara detaljen så saknar skåpet (trä)botten så allt vatten rinner ner på den rostfria ytan. Finns i alla finländska kök som byggts sen slutet av 50-talet och jag fattar inte hur ni svenskar klarar er utan denna fantastiskt enkla uppfinning.
Bild från nätet:
Bild från nätet:
Logga in
Skapa konto
Problemet med överskåp är väl att de blivit djupare och djupare och kommit närmre och närmre ansiktet. Förr hade man grunda skåp, en grundare skåpsrad underst eller sneda skåp med skjutluckor. Då blir det fortfarande luftigt och man ser hela bänkskivan. Nu har IKEA typ 43 cm från vägg till framkant lucka. HTH är bättre med 33 cm i stomdjup men knappast bra. Jag byggde mina överskåp själv och har därför 29 cm till framkant lucka från vägg. Det får plats grejor i ändå och skönt att inte kunna ha flera rader med prylar. Då tycker jag överskåp funkar men annars håller jag med. Skippade på en vägg också så att man kan sitta på bänken.I Inredningssnickarn skrev:
Inga överskåp, en öppen lång hylla med tallrikar, koppar och glas du använder mest. 2 diskmaskiner och 80 cm häll. 70 cm djupa bänkskivor och rejäl köksö (minst 90 djup och så lång du kan få in). Kökskvarn. Framförallt ska du minimera antalet saker tycker jag, 2 fina stekpannor, tre fina köksknivar, 3 kastruller. Minimalt antal tallrikar och bestick, skippa "finporslin". 10 tallrikar, djuptallrikar och uppsättningar bestick. Göm en lika stor uppsättning nån annanstans ifall du har många gäster ibland. Med 2 diskmaskiner behöver du oftast inte ens plocka upp och ställ in saker i skåp = minimalt tråkigt arbeteK karincam skrev:Jag ska snart renovera köket. Har en "grovplan" men vill gärna ha tips - vad är det BÄSTA du har i ditt kök? Det sämsta? Vilket känner du nu är onödigt men verkade bra när det valdes?
Lådor eller hyllor i bänkskåpen? (Gissar på att lådor är populärare men iaf) Vilken typ av inredning?
Har någon ett smalt bänkskåp, 20 cm? Vad kan man i så fall använda det till för typ av saker? Har nu ett diskbänksskåp på 60 cm med ett 40-skåp bredvid men funderar på om jag ska ta ett 80-skåp till diskbänken för att kanske få till bättre sopsortering, men då blir det bara 20 cm över...och är rädd för att ett så smalt skåp blir outnyttjat. Köket är väldigt litet - 3 meter långt, ca 2,3 m brett med ett fönster på både långsidan och gaveln så jag måste få till effektiv förvaring.
Vilken typ av belysning fungerar bäst? Har lysrör i både tak och som bänkbelysning nu (vilket jag gillar) men kanske finns det snyggare/ läckrare som funkar lika bra?
Jag har två spisar bredvid varandra - en "vanlig" och en vedspis. Sammanlagt är de ca 130 cm breda. Hur skulle ni ha gjort med fläkten? En 90 cm bred i mitten (som då alltså inte täcker hela elspisen), ellen 60 cm bara ovanför elspisen? Vi använder normalt inte vedspisen. Helst skulle jag ha en gammaldags spiskåpa över hela men det blir för dyrt.
Bombardera mig gärna med era bästa tips!
(hoppas jag la detta i rätt avdelning)
/Karin
Redigerat:
En blandare från Grohe som ger kokande vatten direkt är fantastiskt bra. Vi använder den många gånger varje dag och att slippa koka upp vatten varje gång är riktigt smidigt. Den har även vanligt kranvatten.
För er som tycker att det låter oekonomiskt, omiljövänligt eller farligt och tänker kommentera det - läs på först!
För er som tycker att det låter oekonomiskt, omiljövänligt eller farligt och tänker kommentera det - läs på först!