Just det, glömde nämna den extra stora diskhon, funkar som badkar för små och sväljer en ugnsplåt

• Gilla
  • Haha
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Mjukstängande lådor för hela slanten. Infräst ledlist i skiva under överskåpen. Stenskiva samt modifierat så att bänkarna blir 70cm djupa (bidrar mycket till ”lyxkänslan”). Köpte också en fläkt som var bredare än hällen, 90cm mot hällens 60cm. Det blir väldigt effektivt upptag av oset då.

Det bästa var nästan att det var ett IKEA-kök. Ångrar inte en sekund att jag inte köpte dyrare, trots att budget fanns.

• Gilla
eridam och 2 till
  • Laddar…
Absolut lådor att föredra i stället för luckor, på grund av att allt är så mycket mer lätthanterligt. Vi har haft plats för 800 cm skåp till diskbänk, det gör det perfekt för sopsortering. Jag älskar också min gasspis. Vi har inte kaklat utan tapetserat bakom spisen och monterat glas framför. Som att vara vid lägereld när man står framför. Vi har valt att inte ha laminat, trä, sten eller betong till bänkskiva, utan hade kaklat. Det blev inte bara snyggt, tycker vi, utan även praktiskt. Det jag INTE är nöjd med är kombinerat kyl och frysskåp, eftersom det alltid blir is i kylskåpet och så gott som omöjligt för sallad, gurka och sånt att förvara där. Kök med vita lådor, gasspis och en kaklad bänkskiva med naturmotiv i glas bakom spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
85cm diskho, en ugnsplåt får plats

Dubbla diskhoar på olika plaster (en stor och en liten) Fantastiskt!! (En är alltid i vägen vid den ena diskhon...) Upphöjd diskmaskin och ett smalt skåp bredvid spisen (30 cm), för oljor och kryddkvarnar etc. Skafferi i högskåp med utdragbara lådor, I bänkskåpet bredvid diskmaskinen har vi lådor med bestick och tallrikar och i väggskåpet ovanför har vi glas och koppar, man behöver i princip aldrig flytta sig när man tömmer diskmaskinen! Sen har vi ett "french-door" kylskåp som vi är extremt nöjda med (Vi har en extra högskåpsfrys i annan del av huset eftersom vi har stor tillgång till "eget" kött.) Och en bredare spis med 5 plattor och dubbelugn! (Dubbelugnen mycket användbar!)

Det är det bästa i vårt kök. Har ännu inte kommit på några nackdelar som inte går att fixa. Vi har en låda ovanför sopsorteringen som gör att det inbte finns någon "luft" ovanför sopkärlen, men det ska vi ändra på.

Lycka till!

• Gilla
karincam
  • Laddar…
Väldigt många tips här och många påståenden som är helt felaktiga. Mitt tips skulle vara att besöka en köksfackhandel. Typ Balingslöv, HTH, Marbodal eller Kvik. Boka ett möte där, gärna med någon som har jobbat i branschen länge.

Skriv upp eller memorera alla smarta idéer och applicera det i köket du sedan köper

Vad du än gör, låt inte säljarna på IKEA rita köket åt dig utan låt köksfackhandlarna göra det.

Lucka till

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på bänkhöjden så den blir bra ex Ikea som lägst 900 mm
Och djupet på bänkskivan är jäkligt bra om det är isf 900mm
Och absolut utdragslådor
LED lampor

• Gilla
karincam
  • Laddar…
Hej.
Det bästa jag har i köket är min sambo.
Men påpekar man någonting för henne kan hon snabbt förvandlas till den som plötsligt bränner maten och så blir det pannkakor veckans alla dagar

Så skaffa dig inte en sådan när du gör om i köket

IKEAs stommar är 80cm höga, sen beror ju höjden på vilken bänkskiva och ben man väljer.

Ett räkneexempel med justerbara ben ooch olika bänkskivor:
7+80+2,8 = 89,8
10,5+80+7,7 = 98,2

• Gilla
karincam
  • Laddar…
Bästa, 2 ugnar, 130cm mellan bänkarna (köksö typ)
Sämsta, bara plant på vänstersida om diskhoarna, skulle jag göra nytt skulle jag ha minst 40cm plandiskbänk på ena sidan och minst 60 på andra sidan hoarna

• Gilla
karincam
  • Laddar…
R RobertG skrev:
Är avfallskvarn ens tillåtet i Sverige? Vilken miljöförstöring att övergödda vattnet ännu mer, upplys mig om jag har fel. Antar att det råkar slinka med lite plast då och då för att det är så smidigt.

För övrigt är vi mest nöjda med att endast ha matavfall och det lilla som inte är lämpligt att sortera under diskbänken. Större förvaring för papp, plast osv har vi i tvättstuga/garage.
Ja.

Nej.

Glömde en av de bästa som i hög grad har med köket att göra men ändå inte.. Golvvärme.. Frigjorde på så vis ett "hål" mitt i en bänkrad så jag fick plats med en lådrad ytterligare. Samt att det är skönt att gå på också.

• Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
En kompis har en otroligt bra detalj i sitt kök. En vanlig 60 diskmaskin OCH en 40 cm bredvid.

I den smala har han en uppsättning vardagsservis, typ 4 av allt. Plockar fram direkt till bordet, sedan direkt tillbaka igen. Slår på. Slipper helt momentet att plocka ur och omvägen via skåp och lådor. En modern diskmaskin av lite bättre slag har ju sensorer som känner av när det är rent så den går väldigt korta stunder. Har man bara typ 4 kuvert i den så går det tom att låta frukostdisken stå tills man ätit middag eller lunch. Och har plats i den stora för grytor mm om det behövs.

Ska absolut sno konceptet när vi renoverar.

Idag har vi själva ett fullhögt "hörnskåp" med en vanlig "städskåpsdörr" på 45 grader i ett av hörnen. Eftersom man då vinner alla utrymmen utåt kanterna på insidan så är det extremt (!) rymligt. Känns lite som en walk in. Har plats för läskbackar, 20-kilos säckar med ris och annat stort på golvet :)

Redigerat:
  • Gilla
karincam och 2 till
  • Laddar…
K Kreativt kaos skrev:
En kompis har en otroligt bra detalj i sitt kök. En vanlig 60 diskmaskin OCH en 40 cm bredvid.

I den smala har han en uppsättning vardagsservis, typ 4 av allt. Plockar fram direkt till bordet, sedan direkt tillbaka igen. Slår på. Slipper helt momentet att plocka ur och omvägen via skåp och lådor. En modern diskmaskin av lite bättre slag har ju sensorer som känner av när det är rent så den går väldigt korta stunder. Har man bara typ 4 kuvert i den så går det tom att låta frukostdisken stå tills man ätit middag eller lunch. Och har plats i den stora för grytor mm om det behövs.

Ska absolut sno konceptet när vi renoverar.
Vi kör också 60+40, men jag upplever att 60-maskinen rymmer betydligt mer än 50% extra. Såhär i efterhand undrar jag om jag inte borde kört 60+60 istället.

• Gilla
Fläktköparen och 1 till
  • Laddar…
Ta inte 60 cm induktions häll utan minst 80 cm så kan du ha större kastruller och stekpannor.
Vi var tvungna ha 60 cm men det blir knepigt så man får steka o flera pannor

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.