Kaffemaskin kan man inte vara utan :love:

Här är min gamla trotjänare som nog gjort över 20.000 koppar :giggle:


Lagar nästan aldrig mat, men när jag lagar så irriterar jag mig på dålig spifläkt (Electrolux silent tech). Jag hade nog gått på en med "extern" sugmotor som sattes på vind eller tak för att få lite mer drag men inte mer ljud.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karincam skrev:
Funkar det bra? Det skulle ju kunna vara en idé...
Ja, förutom när det stänker ut vatten just där golvskydden möts för då måste man flytta bort båda skydden för att komma åt vattnet som runnit ner under dem. Men jag ser det som en nödlösning och när det blir dags för oss att göra om köket så blir det inte trägolv utan t.ex. linoleummatta.

Kan du lägga upp en ritning över köket sett uppifrån så att man kan se måtten också?
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Det sämsta i köket är nog att det är en kolfilterfläkt utan kanal så man cirkulerar bara oset känns det som. Brandvarnaren piper så fort man steker något.

Det näst sämsta är nog att min sambo inte låter mig köra skärbrädor eller smörknivar av trä i diskmaskinen.

På tredje plats kommer vår förpackningsinsamling, vi köpte stora lådor till detta på Ikea och ställde in i skrubben. Nästa gång ska vi bara ha krokar som man kan hänga stora Ikeakassar på. Som det är nu måste man flytta från lådorna till olika former av mer mobila behållare för att kunna transportera iväg det.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Fulkemisten
P peroande skrev:
Det snackas mycket compact living men utrymmeseffektiva kök ser man inte ofta längre
Det här kan nog vara det bästa tipset. Utrymmeseffektivt och så smart planerat som möjligt. Satsa på det man verkligen vill ha, minimera antalet utensilier och som man säger - less is more. Otroligt viktigt om man som TS och mig själv har ett litet kök. Platsbyggde faktiskt till hälften ett funkiskök så att det passade med mitt 40-talshus, underskåp från Ikea med lådor, handbyggda överskåp och högskåp. Köper i övrigt möbler efter mina mindre rumsstorlekar. Man ska byggnadsvårda med måtta men något jag tror man ska ta fasta på är t ex att många av de broiler-soffor som säljs idag inte passar sig rent storleksmässigt i ett äldre hus.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Klaugust Klaugust skrev:
Det sämsta i köket är nog att det är en kolfilterfläkt utan kanal så man cirkulerar bara oset känns det som. Brandvarnaren piper så fort man steker något.
Dags att byta kolfiltret?
 
  • Gilla
Sebtor
  • Laddar…
Det bästa med mitt IKEA kök från -14, är att jag kastat ut lådan från diskbänksskåpet, satt dit 2 dörrar ist och gjort en vettig lösning för sopor, och kan utnyttja skåpet för andra saker man brukar ha i ett diskbänksskåp.
 
  • Gilla
Evamag och 1 till
  • Laddar…
Även att planera för den där skräplådan som alla har. Översta lådan närmast dörren är numera inredd med ström (både USB och 220) för att ladda telefoner och trådlösa hörlurar, plats för bilnyckel, solglasögon, pennhållare, post-it mm mm.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Istället för att kasta ut vattenkokaren kan man med fördel byta mot en med temperaturinställningar. Bra för både te, kaffe och barnmat.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
På tredje plats kommer vår förpackningsinsamling, vi köpte stora lådor till detta på Ikea och ställde in i skrubben. Nästa gång ska vi bara ha krokar som man kan hänga stora Ikeakassar på. Som det är nu måste man flytta från lådorna till olika former av mer mobila behållare för att kunna transportera iväg det.
Vi stoppar IKEA-kassarna (modell mellanstor) i lådorna istället. Passar perfekt. På så sätt är det bara att ta med sig påsen mär det är dags att gå till återvinningsstationen. Mycket smidigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
K karincam skrev:
Vilka påståenden är felaktiga?
Jag har fått ritningar både från Ikea och Epoq (elgiganten) men räknar dem ännu som preliminära. Jag kan inte gärna be Marbodal rita när jag inte ens har tanken att köpa av dem - har inte de pengarna.
Precis, det är därför jag frågar er :) Många av tipsen går inte att använda för mig pga. förutsättningarna, men de jag kan använda suger jag åt mig som en svamp!
K karincam skrev:
Vilka påståenden är felaktiga?
Jag har fått ritningar både från Ikea och Epoq (elgiganten) men räknar dem ännu som preliminära. Jag kan inte gärna be Marbodal rita när jag inte ens har tanken att köpa av dem - har inte de pengarna.
Precis, det är därför jag frågar er :) Många av tipsen går inte att använda för mig pga. förutsättningarna, men de jag kan använda suger jag åt mig som en svamp!

Var kanske lite snabb att döma. Några var felaktiga.

Det finns ingen standard för bredd på sopskåp. 60cm skulle jag rekommendera. Mer sopor vill du inte ha samt att en stor diskho i ett 60cm skåp är tillräckligt för ugnsplåtar - Ja dom får plats!

Komposit är mycket tåligare än tex granit. Vill du inte lägga så stora summor är laminat ett bra alternativ.

Träskivor är mer tåliga än sten om man behandlar dom rätt.

Kombiugnar (både ugn och micro) finns i full storlek.

Var kanske inte så mycket direkta felaktigheter men jag har reagerat på vissa saker som skrivs. Tycker absolut du kan rita köket hos Marbodal ändå. Eller Kvik, visst är Kvik något dyrare än Ikea och Epoq men du kommer få så mycket bättre hjälp där.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
"... mer sopor vill du inte ha ..."

Numera kan man inte välja hur mycket sopor man vill ha, om man inte vill springa ut till tunnorna hela tiden.
Jag har 1) papper 2) glas 3) plåt, 4) plast 5) "vanliga" sopor 6) komposterbart.
Då räcker inte 60 cm långt.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 2 till
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
"... mer sopor vill du inte ha ..."

Numera kan man inte välja hur mycket sopor man vill ha, om man inte vill springa ut till tunnorna hela tiden.
Jag har 1) papper 2) glas 3) plåt, 4) plast 5) "vanliga" sopor 6) komposterbart.
Då räcker inte 60 cm långt.

Nej, då räcker inte 80cm heller...
 
Q qvrk skrev:
Ser mycket fint ut! Har dessutom den lilla kompostlådan som jag kräver att vi har, inte alla i hushållet som är helt sålda på idén. Funkar den bra?

Den lådan är helt suverän!
Jag var skeptisk först så frugan fick kämpa hårt.
Såhär i efterhand så var det en jäkla tur hon vann dragkampen. Kostade mig utrymmet för en dryckeskyl men det var det klart värt.
Kompostlådan är den som renhållningen i luleå ger ut till alla hushåll (inkl rullar med komposterbara ”plastpåsar”. Har förstått att vissa kommuner envisas med papperspåsar vilket är helt obegripligt...). Därför tog vi med oss den till Kvänumaffären och hade som mall. Den passade perfekt i en 30cm låda så det fick det bli.

//Henrik
 
  • Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
B benke_berguv skrev:
Den lådan är helt suverän!
Jag var skeptisk först så frugan fick kämpa hårt.
Såhär i efterhand så var det en jäkla tur hon vann dragkampen. Kostade mig utrymmet för en dryckeskyl men det var det klart värt.
Kompostlådan är den som renhållningen i luleå ger ut till alla hushåll (inkl rullar med komposterbara ”plastpåsar”. Har förstått att vissa kommuner envisas med papperspåsar vilket är helt obegripligt...). Därför tog vi med oss den till Kvänumaffären och hade som mall. Den passade perfekt i en 30cm låda så det fick det bli.

//Henrik
Tycker också om den, brännbart och kompost, självklart med elöppning dock i 45 låda.

Nedre lådan har övrig retur och kem.
 
  • Källsorteringssystem med övre låda för brännbart, kompost, och under för övrig retur och kemikalier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Folke Danske och 2 till
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
"... mer sopor vill du inte ha ..."

Numera kan man inte välja hur mycket sopor man vill ha, om man inte vill springa ut till tunnorna hela tiden.
Jag har 1) papper 2) glas 3) plåt, 4) plast 5) "vanliga" sopor 6) komposterbart.
Då räcker inte 60 cm långt.
Här i Södra nollåtta kan man välja mellan vanliga traditionella soptunnan och "stå och sortera på gatan tunnorna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.