O
ELantagonism ELantagonism skrev:
Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?

Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Då är det en Skoda Octavia årsmodell 2020 (nya modellen) du ska ha! En kul bil? Nja. Lika tråkig som alla andra kombibilar (även de som kostar 2-3 gånger så mycket)? Ja!

Den dagen jag behöver ny bil blir det en sådan.

Sen gällande elbilars värdeminskning ska du ta det med en nypa salt och också jämföra med jämförbara fossilbilars procentuella värdeminskning.
 
A Alexn72 skrev:
Min uträkning saknar inget.
Du kanske saknar något.
Fritt fram att fortsätta räkna.
Fast räknar du på ditt sätt så lurar du dig själv.
 
  • Gilla
N.B och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Alltså efter det att nybilsgarantin upphört att gälla, blir det helt andra pengar för t ex köpa av reservdelar, helförsäkring mm.
Detta bör man ta i beaktande.

- Visst kan jag låna bra mycket på mitt hus, då jag bara har 100 000 kvar i skuld.

Ponera att jag köper en 5 år gammal Elbil. Om ytterligare 5, trot jag inte det finns så mycket kvar av värdet.
Då är pengarna borta.
Jag dansade en sommar, typ.

Alltid haft äldre bilar.
-Fick för fyra år se en 9-3 som skulle besiktas nästa dag.
Kostade på 7 tusen, rullade tills förra månaden, då den såldes för 3 tusen kr.
Blev inte mycket per mil.

- Har en Megane som jag köpte för 5 år sedan. Gav 15 000 kr.
Har genom åren kostat på nästan 10 000 kr.
Och förvånande är att den nu är värd mer än 20 000 kr.

- Två veckor sedan köptes en 9-5, som gått 25 000 mil för 12 000 kr.
Kostar nu på bromsar, stötdämpare aggregaten, Ledramp. Dessutom lite annat plock som t ex sensorring och andra slitagedelar.
Värdet stannar vid 18 000 kr.

Visst kostar bensin till bilarna. Billigare med El för framdrivning.

Men, men.... Räknat med insats och värdeminskning, som är förutsättningarna för mitt billig åkande enligt ovan mycket goda och jämfört med en elbil eller fossil
från 500 000 och uppåt.

Kan väl slutligen påstå att mina bilar behåller sina värden många år till.

Placerar inte värst mycket pengar i bilar.

.
Blir svårt att se ekonomin om man inte vet hur långt du kört.
 
Är s a s en fattig pensionär, med tillräcklig med bilar för att alltid ha en igång.
Moterar nu Ledramp, bytte stötdämpare i förrgår, aggregatrem till veckan...

Ingen arbetstid att betala. Billiga delar... Även begagnade från bilskrot.

Deltar inte alls i hajpen om Elbilar.
Därtill vill jag inte satsa mina besparingar.

Kan inte nån själ redovisa totalkostnaden för t ex 8 års ägande av Elbil? Och därefter nybilsköp.
Så det ev stärker mig att låna på huset och slå till.
 
F FdW skrev:
Fast räknar du på ditt sätt så lurar du dig själv.
Allt står som jag räknat på.
Jag lurar ingen, använd era egna siffror sen till att räkna vidare.
Jag har ingen fakta om ts lån. Jag har däremot siffror som jag redovisat.

Huruvida en räntefond tillsammans med ett busskort skulle vara billigare är inte relevant.
 
H heimlaga skrev:
Det normala är väl att om man köper en ny bil så har man den minst 10 år vanligen närmare 15 år. Just för att kompensera för den stora värdeminskningen i början.

En bekant som hade räknat på saken påstod att det blev betydligt billigare för honom att köpa en ny bil vart femtonde år än att köpa begagnat just för att då kunde kan sköta bilen ordentligt och hålla den relativt problemfri jämfört med att köpa en begagnad bil som någon annan har misskött och tänkt sälja.
Svensken byter bil efter 31 månader i snitt enligt en undersökning som Blipp gjort, så din bekantas slutsats är inte relevant. Vi räknade på det och vår 10 år gamla bil kostade lika mycket på sista raden jämfört med att leasa en elbil. I kalkylen vanns mycket genom en billigare drift, så det är inte ett alternativ för alla. På köpet fick vi också trygghet, både ekonomiskt men också säkerhetsmässigt i en helt modern bil. "Bästa" bilaffärerna jag gjort sett till fossildrivna, är de treårsvagnar jag köpt och ägt under max två år. Här fins bra "fyndläge" i alla de leasingåtergångar som sker med bra utrustade och välservade vagnar. Många som kalkylerar på leasing kontra att äga blundar för en del poster. Egentligen ska man inte räkna på bilar, de ska njutas :)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Är s a s en fattig pensionär, med tillräcklig med bilar för att alltid ha en igång.
Moterar nu Ledramp, bytte stötdämpare i förrgår, aggregatrem till veckan...

Ingen arbetstid att betala. Billiga delar... Även begagnade från bilskrot.

Deltar inte alls i hajpen om Elbilar.
Därtill vill jag inte satsa mina besparingar.

Kan inte nån själ redovisa totalkostnaden för t ex 8 års ägande av Elbil? Och därefter nybilsköp.
Så det ev stärker mig att låna på huset och slå till.
Ska du inte köpa ny bil så är du i fel tråd.
Om alla skulle köpa dina begagnade bilar så skulle det inte finnas några begagnade kvar.

Att jämföra en 10 år gammal bil med en ny blir inte rätt någonstans.

Elbilen behöver rulla för att betala för sig.
Den blir dyr om du kör 1mil om dagen
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P Pärran skrev:
Men det är rätt mycket prestige i bilköp också, det verkar vara värt mycket.
Vi är framförallt två olika grupper, pragmatiker och entusiaster. Den senare värderar nyttan av sin bil högre än pragmatikern. Du kanske lägger pengar på något som jag tycker är lika obegripligt, men oavsett skulle jag inte kalla ditt intresse för ett prestigedrag. Jag är entusiast och njuter i fulla drag av mina bilar. Haft körkort i drygt 40 år och jag tycker fortfarande det är lika kul att köra bil, så det är inget konstigt för mig att lägga pengar på bilen.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Min uträkning saknar inget.
Du kanske saknar något.
Fritt fram att fortsätta räkna.
En seriös kalkyl saknar det jag nämner.
Du saknar lite ödmjukhet.
Och kanske matte-skills för att kunna göra sådan kalkyl.
 
  • Gilla
N.B och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kan inte nån själ redovisa totalkostnaden för t ex 8 års ägande av Elbil? Och därefter nybilsköp.
Så det ev stärker mig att låna på huset och slå till.
Eller så tar man lite av avkastningen på sparade/investerade medel, men det gäller ju även en lågt belånad fastighet/er som kan nyttjas för att öka på lånen lite, det är ju en form av avkastning utifrån värde kontra belåning, och byter till en ny bil. Allt utifrån vad man har för total ekonomi.
Räknar inte så förbaskat mycket utan gör idag vad som passar och vi trivs med. Tänkte nog att vi skulle bytt en av våra bilar till elbil men trivs för bra med de vi har. Den ena är även svår att hitta som elbil, en V90 CC -17 köpt ny, utifrån vårt behov.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
En seriös kalkyl saknar det jag nämner.
Du saknar lite ödmjukhet.
Och kanske matte-skills för att kunna göra sådan kalkyl.
De enda jag saknar är din kalkyl😉
 
  • Gilla
Buling och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Då är det en Skoda Octavia årsmodell 2020 (nya modellen) du ska ha! En kul bil? Nja. Lika tråkig som alla andra kombibilar (även de som kostar 2-3 gånger så mycket)? Ja!

Den dagen jag behöver ny bil blir det en sådan.
Har faktiskt en Skoda Scout TD1 4WD p g.
Gått endast 35 000 mil. Priset lutar mot 30 000 kr.

Har provkört den och även varit med på långturer upp i fjällen.

Mycket slitdelar är nytt allt eftersom.

Köpte för dryga 10 år sedan en Octavia av samme person, den hade vid tillfället gått 39 000 mil.
Skrotades vid nära 60 000.

Så visst går det att åka billigt.
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?

Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Då kanske du ska kika på billigare bilar än Tesla? Jag gav t.ex. runt 300k för en ny Citroen e-Berlingo MPV och det enda riktiga minuset som bruksbil är väl räckvidden om 20-30mil beroende på temp…
 
H Hybro skrev:
Har faktiskt en Skoda Scout TD1 4WD p g.
Gått endast 35 000 mil. Priset lutar mot 30 000 kr.

Har provkört den och även varit med på långturer upp i fjällen.

Mycket slitdelar är nytt allt eftersom.

Köpte för dryga 10 år sedan en Octavia av samme person, den hade vid tillfället gått 39 000 mil.
Skrotades vid nära 60 000.

Så visst går det att åka billigt.
Helt klart. Men man får ju också värdera risken med ett dylikt köp och vara beredd på att bilen kan bli skrot imorgon.
 
Jo, men delar går fint att sälja och inga större pengar riskeras.

Och som sagt ovan, har fler än en bil i ordning.
Besiktade och bara att ställa på vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.