37 610 läst · 442 svar
38k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Bra poäng där med föräldraledigheten. Det är nästan två år med bara 1 1/2 inkomst.Unikt namn skrev:När du skriver IVF så tänker ni bli föräldrar inom kort?
Räkna gärna vad er inkomst blir när en är föräldraledig och försök anpassa det löpande till detta. Fkassan brukar ha någon simulator för det där.
Även om företag ibland toppar upp pengen från försäkringskassan under ett antal dagar, så är det väldigt långt från en hög inkomst ned till föräldrapengens övre tak.
Det är ett dåligt läge att dra på sig långa löpande kostnader som en dyr ny (el)bil innebär.
En liten Toyota Yaris för <50k tar dig också till jobbet, utan att kosta 10' /mån.
Däremot är det extremt tight i en Yaris med 2 vuxna, babyskydd och barnvagn.
Kolla på en Qashqai eller Renaults och Peugeots dito.
Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Om du ska låna pengar för att köpa en bil är det en bra ide att låna på bostaden, om utrymme finns. Detta eftersom du troligen får bättre ränta då jämfört med andra lösningar. Det gjorde jag sist jag köpte en bil som finansierades delvis med lån. Jag ser det som ett billån och amorterar där efter. I vårat fall lånade vi 50 % av kostnaden som vi amorterar på 5 år.
Sen är det en helt annan fråga vad du ska köpa för bil och när.
Sen är det en helt annan fråga vad du ska köpa för bil och när.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 831 inlägg
En del är inne på att räkna på TCO vilket är sunt.
Finansieringen av huslån för handpenning och Teslas 0% ränta är god.
Det man bör fråga sig är om det är värt kostnaden och risken som det innebär. TCO hamnar runt 7' i månaden för en ny Tesla i början lite beroende på exakt modell.
Löpande utgifter efter betald handpenning klart lägre, men man låser ändå upp sig och det ar tufft att leva på liten markinal eller med eko.omisk stress.
Vid köp av hus tillkommer det massa småtjafs hela tiden, några tusen i månaden för lite verktyg, nån möbel, skottkärra, ny router etc. Ta höjd för detta.
Finansieringen av huslån för handpenning och Teslas 0% ränta är god.
Det man bör fråga sig är om det är värt kostnaden och risken som det innebär. TCO hamnar runt 7' i månaden för en ny Tesla i början lite beroende på exakt modell.
Löpande utgifter efter betald handpenning klart lägre, men man låser ändå upp sig och det ar tufft att leva på liten markinal eller med eko.omisk stress.
Vid köp av hus tillkommer det massa småtjafs hela tiden, några tusen i månaden för lite verktyg, nån möbel, skottkärra, ny router etc. Ta höjd för detta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 831 inlägg
Tesla subventionerar 0% ränta istället för att sänka listpris, VW subventionerar privatleasing istället för att sänka listpris.O Ossian K Olsson skrev:
Samma slutresultat. Dom kan behålla listpris och stör andrahandsmarknaden mindre. En 3 år gammal kostar ju ca60% av vad en ny kostar idag
En fråga angående det här att som privatperson leasa en bil, tillkommer det några kostnader alls förutom bränslet utöver de i ditt fall 6200:-/månad?Q Qaniel skrev:Jag sitter i liknande situation och skulle även behöva(vilja) byta till en större bil än den privatleasingen jag har idag.
Idag så kör jag en xc40 helel via carebyvolvo som jag får behålla i 2.5 år till om jag vill, den betalar jag 6200 kr för i månaden för att få köra 2000 mil per år.
Att välja en tesla med 0 ränteerbjudandet är ju lockande men jag ser det som dumt att lägga den risken som det skulle innebära att köpa en sån bil och min ställning är tyvärr att det är väldigt svårt att välja en ny bil utan en väldigt stor risk att den blir en kraftig förlustaffär om man skulle behöva bli av med bilen fort.
Jag skulle säga att i våra situationer så är det bättre att ta en leasing alt. en äldre bil med mindre investering i 2-3 år till och se hur allt utvecklar sig.
Även om räntan är 0% ska ju ändå bilen betalas i slutändan. Antingen av er eller den framtida köparen via restvärdet, personligen tror jag restvärdet på Teslabilar kommer sjunka som sten framöver.ELantagonism skrev:Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.
Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.
Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.
Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅
Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.
Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Den är liten absolut. Men det går ju att byta upp sig om det visar sig att familjen åker mycket bil med barnet och det känns orimligt trångt.Kashew skrev:
Att skaffa en stor suv redan idag blir en sämre affär idag både bränsleekonomiskt, försäkring och inköp.
Känns som din TCO saknar alternativkostnaden på att låsa upp 450k i en bil och även finansieringskostnadern efter 36 månader när bilen behöver köpas ut för ca 300kkr alt belåna med högre ränta.A Alexn72 skrev:Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Har tippsat om det i andra trådar, men titta på en Lync o Co begagnad
https://www.carla.se/kopa-bil?type=PHEV&manufacturer=Lynk & Co
350000 för en året gammal laddhybrid suv med bara 1000 mil på mätaren är bra.
Då får du en bil som i grunden är en xc40, så reservdelar och service är bra. Bra och bekväma innerutrymmen (större baggage än xc40) och tar dig 4-6 mil på el.
https://www.carla.se/kopa-bil?type=PHEV&manufacturer=Lynk & Co
350000 för en året gammal laddhybrid suv med bara 1000 mil på mätaren är bra.
Då får du en bil som i grunden är en xc40, så reservdelar och service är bra. Bra och bekväma innerutrymmen (större baggage än xc40) och tar dig 4-6 mil på el.
Om jag inte minns helt fel så kan man välja att behålla ränterabatten upp till 8 år, så ska man behålla bilen länge så är det ett vettigt alternativ (om man har pengarna).
Skulle dock inte köpa en för att äga 2-3 år, mängden bilar som säljs kan slå hårt mot andrahandsvärdet vilket gör TCO extremt svårberäknat.
Har själv en Y och tycker att den är för dyr för vad man får för pengarna, men har man inget intresse för bilar och bara vill ha en bil så funkar den helt klart, bra med utrymme för lastning och bra räckvidd.
Skulle heller inte vilja ha den som den enda bilen, en till synes mindre skada kan göra att bilen hamnar på verkstaden i månader vilket är katastrof för en småbarnsfamilj.
Med tanke på er osäkra ekonomi så hade jag köpt en billigare bil tills ni fått ihop en buffert.
Skulle dock inte köpa en för att äga 2-3 år, mängden bilar som säljs kan slå hårt mot andrahandsvärdet vilket gör TCO extremt svårberäknat.
Har själv en Y och tycker att den är för dyr för vad man får för pengarna, men har man inget intresse för bilar och bara vill ha en bil så funkar den helt klart, bra med utrymme för lastning och bra räckvidd.
Skulle heller inte vilja ha den som den enda bilen, en till synes mindre skada kan göra att bilen hamnar på verkstaden i månader vilket är katastrof för en småbarnsfamilj.
Med tanke på er osäkra ekonomi så hade jag köpt en billigare bil tills ni fått ihop en buffert.