A Alexn72 skrev:
Min uträkning saknar inget.
Du kanske saknar något.
Fritt fram att fortsätta räkna.
Kanske inte saknar något, men att räkna på en liter milen gör kalkylen rätt skev. Jag har inte haft en bensinkombi som dragit mer än 0,65 på många år. Octavian jag kör nu drar 0,55 i Stockholm.
 
  • Gilla
Dykarn13 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kanske inte saknar något, men att räkna på en liter milen gör kalkylen rätt skev. Jag har inte haft en bensinkombi som dragit mer än 0,65 på många år. Octavian jag kör nu drar 0,55 i Stockholm.
Jag räknade på 2kwh per mil med... Och 2kr per kwh... 😉
 
A Alexn72 skrev:
Jag räknade på 2kwh per mil med... Och 2kr per kwh... 😉
Det är inte helt fel siffror för elbilen, kanske lite billigare per kwh.
Bensin kostar max 17 kr/litern idag. En modern bil drar oftast inte mer än 0,6, så du hamnar 10 kr/milen fel i din uträkning.
 
  • Gilla
OloHe och 1 till
  • Laddar…
Låter som en dålig kombo.

Är ni höginkomsttagare och huset är relativt billigt så kanske 85% belåning är något som fungerar för er.

Viss skillnad om huset är 2 eller 20 miljoner i skuldsättning.

Ekonomisk stress i samband med IVF? Är det bra idé? Samt som nämnts med er kommande ekonomi om det blir föräldraledighet som är större förlust ju högre lön man har och mer kännbart för er...

Sen ska ni inte ha 3.5% i ränta nu. Tar man rörligt idag med ränterabatt är ni under 3.0%.
Räkna med under 2.5% om det blir en dubbelsänkning.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Låter som en dålig kombo.

Är ni höginkomsttagare och huset är relativt billigt så kanske 85% belåning är något som fungerar för er.

Viss skillnad om huset är 2 eller 20 miljoner i skuldsättning.

Ekonomisk stress i samband med IVF? Är det bra idé? Samt som nämnts med er kommande ekonomi om det blir föräldraledighet som är större förlust ju högre lön man har och mer kännbart för er...

Sen ska ni inte ha 3.5% i ränta nu. Tar man rörligt idag med ränterabatt är ni under 3.0%.
Räkna med under 2.5% om det blir en dubbelsänkning.
Helt rimligt svar tills din sista paragraf? Vet inte vilken bank du pratat med men jag har pratat med alla storbanker, och alla håller sig på samma nivå hur mycket jag än försöker spela de mot varandra. 1,50 i ränterabatt på rörliga är det bästa jag fått. Visserligen har HB inte hunnit uppdatera sin nya listränta ännu men hos Swedbank blir det 3,5?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Svensken byter bil efter 31 månader i snitt enligt en undersökning som Blipp gjort, så din bekantas slutsats är inte relevant. Vi räknade på det och vår 10 år gamla bil kostade lika mycket på sista raden jämfört med att leasa en elbil. I kalkylen vanns mycket genom en billigare drift, så det är inte ett alternativ för alla. På köpet fick vi också trygghet, både ekonomiskt men också säkerhetsmässigt i en helt modern bil. "Bästa" bilaffärerna jag gjort sett till fossildrivna, är de treårsvagnar jag köpt och ägt under max två år. Här fins bra "fyndläge" i alla de leasingåtergångar som sker med bra utrustade och välservade vagnar. Många som kalkylerar på leasing kontra att äga blundar för en del poster. Egentligen ska man inte räkna på bilar, de ska njutas :)
Farsgubben brukar köpa välskötta tre år gamla bilar och ha dem 8-10 år. Det brukar vara bra affärer.

Fast senast blev det en ny bil. Det är nu 10 eller 12 år sedan så om några år byter han säkert igen om han har hälsan.

Det är så folk ofta gör här på landet i Österbotten där bilen är mer en nödvändighet än en prestigesak.
En sak som drar upp antalet bilköp väldigt är alla dessa wannabe-bilhandlare som köper en skrotbil och slarvreparerar någonting och sedan försöker sälja den för några hundra euro mer än de betalade. De säljer och köper och håller på hela tiden men några pengar att tala om blir det bara om de lyckas med något rent bedrägeri. Det här handlar om bilar i prisklassen under 2000 euro eller 20000 kronor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Det är inte helt fel siffror för elbilen, kanske lite billigare per kwh.
Bensin kostar max 17 kr/litern idag. En modern bil drar oftast inte mer än 0,6, så du hamnar 10 kr/milen fel i din uträkning.
Vad kostar bensinen om 10år?
Vad kostar elen om 10 år på natten?
Isåfall får jag räkna med att elbilen drar 1.2kwh per mil och elkostnader är 1kr per mil.
För det var vad jag betalade förra månaden.

Eller elpriset var 18öre per kwh + 42 skatt+18överföring 4 öre påslag och sen moms så 102öre per kwh.


Räkna själv istället med dina siffror.

Eller titta på uträkningen och konstatera att elbilen inte är så dyr som man tror om man kör många mil.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Helt rimligt svar tills din sista paragraf? Vet inte vilken bank du pratat med men jag har pratat med alla storbanker, och alla håller sig på samma nivå hur mycket jag än försöker spela de mot varandra. 1,50 i ränterabatt på rörliga är det bästa jag fått. Visserligen har HB inte hunnit uppdatera sin nya listränta ännu men hos Swedbank blir det 3,5?
Sorry. Blev väldigt otydligt vad jag försökte få fram ang räntan såg jag. 😂

Tolkade trådstarten som att ni skulle slå till på att låsa på 1-2år om ni fick bättre än 3,5%

Handelsbanken har redan listräntan på 3,49 på 2år.

Det jag menade var att om dubbelsänkningen på rörliga går igenom borde man kunna få ner en tvåårig till 2,5 med lite rabatt framöver
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sorry. Blev väldigt otydligt vad jag försökte få fram ang räntan såg jag. 😂

Tolkade trådstarten som att ni skulle slå till på att låsa på 1-2år om ni fick bättre än 3,5%

Handelsbanken har redan listräntan på 3,49 på 2år.

Det jag menade var att om dubbelsänkningen på rörliga går igenom borde man kunna få ner en tvåårig till 2,5 med lite rabatt framöver
Jaha, då förstår jag, ingen fara my bad. Menade inget illa, blir så frustrerad på bankerna bara man känner sig så lurad oavsett hur väl man tror att man förhandlat🫠😂😅
 
F
H heimlaga skrev:
Leasing är ett extremt dyrt sätt att hålla sig med bil
Det beror helt på hur andrahansvärdet utvecklas. Många som betalt dyrt för leasade elbilar hade gjort en pisskass deal om dom istället köpt bilen.
 
Q Qaniel skrev:
Jag sitter i liknande situation och skulle även behöva(vilja) byta till en större bil än den privatleasingen jag har idag.
Idag så kör jag en xc40 helel via carebyvolvo som jag får behålla i 2.5 år till om jag vill, den betalar jag 6200 kr för i månaden för att få köra 2000 mil per år.

Att välja en tesla med 0 ränteerbjudandet är ju lockande men jag ser det som dumt att lägga den risken som det skulle innebära att köpa en sån bil och min ställning är tyvärr att det är väldigt svårt att välja en ny bil utan en väldigt stor risk att den blir en kraftig förlustaffär om man skulle behöva bli av med bilen fort.

Jag skulle säga att i våra situationer så är det bättre att ta en leasing alt. en äldre bil med mindre investering i 2-3 år till och se hur allt utvecklar sig.
Lite beroende på hur mkt el du pröjsar för så hamnar du iaf lätt på 7k per år. Det är räntekostnaden för ett lån på 4 msek med 3% ränta.

Mao du kan byta upp dig till ett boende värt 4 msek mer om du fimpar bilen.

Alla som behöver 2 bilar pga hur off deras boende ligger borde fundera på detta.

Väljer man ert dyrare hus framför bil får man också sannolikt en värdeökning på dessa 4 msek
 
F
ELantagonism ELantagonism skrev:
Helt rimligt svar tills din sista paragraf? Vet inte vilken bank du pratat med men jag har pratat med alla storbanker, och alla håller sig på samma nivå hur mycket jag än försöker spela de mot varandra. 1,50 i ränterabatt på rörliga är det bästa jag fått. Visserligen har HB inte hunnit uppdatera sin nya listränta ännu men hos Swedbank blir det 3,5?
Jag har 1,55% ränterabatt hos Handelsbanken och det ger mig 3,74%. Då har jag en belåningsgrad på under 50% och en fond/aktieportfölj som i princip motsvarar mina bolån, inga fantasisiffror på nåt sätt men det ger banken ett starkt incitament att ha kvar mig som kund. Med dina förutsättningar på belåningsgrad så är 1,5% ränterabatt bra förhandlat. Med 1,5% ränterabatt kan du nog räkna med 3,35-3,4% rörlig ränta under ingången av nästa år.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F
P Pligg85 skrev:
Låter som en dålig kombo.

Är ni höginkomsttagare och huset är relativt billigt så kanske 85% belåning är något som fungerar för er.

Viss skillnad om huset är 2 eller 20 miljoner i skuldsättning.

Ekonomisk stress i samband med IVF? Är det bra idé? Samt som nämnts med er kommande ekonomi om det blir föräldraledighet som är större förlust ju högre lön man har och mer kännbart för er...

Sen ska ni inte ha 3.5% i ränta nu. Tar man rörligt idag med ränterabatt är ni under 3.0%.
Räkna med under 2.5% om det blir en dubbelsänkning.
Du är helt fel på räntorna. Har du koll på listräntorna och vilka rabatter som erbjuds?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Lite beroende på hur mkt el du pröjsar för så hamnar du iaf lätt på 7k per år. Det är räntekostnaden för ett lån på 4 msek med 3% ränta.

Mao du kan byta upp dig till ett boende värt 4 msek mer om du fimpar bilen.

Alla som behöver 2 bilar pga hur off deras boende ligger borde fundera på detta.

Väljer man ert dyrare hus framför bil får man också sannolikt en värdeökning på dessa 4 msek
Du verkar tappad, exakt vad svarar du på?
 
A AndersS skrev:
Elbilarna har haft subvention som gjorde att man från handel har kunnat hålla upp priserna, när den togs bort har sedan nypriset justerats nedåt och i kombination att efterfrågan minskat senaste tiden.
Så subventioner är prisdrivande och förstör normal konkurrens. Även att marknaden normaliseras av "nya" produkter och man kan producera större volymer (läs även nya Kinafabrikat i stora volymer) brukar påverka prisbilden.
Borttagandet av dessa svenska subventionerna förklarar dock inte varför elbilars pris har rasat globalt.
Snarare så har vi en större produktion än efterfrågan. Subventioner och optimism inför elektrifieringen på många marknader har fått fart på produktionen. Kina har kommit igång ordentligt och sätter press på väst. Tillverkarna blir desperata att sälja sina lager så de dumpar priserna eller erbjuder gratis lån.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.