37 783 läst · 442 svar
38k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Hmm. Jag skulle säga att kör vidare med den äldre bilen och spara ihop så mycket ni kan tills det blir alltför tunga reparationer på den. Det ni sparat då lägger ni in som handpenning på ny bil ocg lånar resten på huset.
För 3-4år sedan skulle jag säga en bättre beg. bil men priserna där har blivit helt sjuka så kombinerat med underhålls och reparationskostnaderna finns risk för en rätt taskig affär.
Ett tips är att ha finansiering redo om något/några år och hålla utkik efter erbjudanden eller lagerrensningar. Jag skaffade min elbil genom en lagerrensning till ca. 200k under listpris. Jag skulle kunna sälja den idag för mer än jag köpte den för…
För 3-4år sedan skulle jag säga en bättre beg. bil men priserna där har blivit helt sjuka så kombinerat med underhålls och reparationskostnaderna finns risk för en rätt taskig affär.
Ett tips är att ha finansiering redo om något/några år och hålla utkik efter erbjudanden eller lagerrensningar. Jag skaffade min elbil genom en lagerrensning till ca. 200k under listpris. Jag skulle kunna sälja den idag för mer än jag köpte den för…
Nej, det är ett bra sätt att kunna arbeta med sitt kapital istället för att se det slaktas i en bil som tappar hälften av sitt värde över tre år. Just värdeminskningen är något många glömmer i kalkylen. Leasing är också ett väldigt tryggt sätt att ha bil på.Är man pragmatiker och kan köra vad skit som helst så ska man såklart göra det, men då ska man inte jämföra rakt av då det är två vitt skilda ting.H heimlaga skrev:
Jag skulle inte köpa en beggad elbil av den anledningen att det händer så mycket kring dessa. Dels den tekniska utvecklingen men också hur priserna börjat sjunka. Här har Tesla själva förstört för många som äger sin bil genom att dumpa priserna. Marknaden är väldigt rörig, vilka elbilar kommer det att finnas delar till om 5-10 år? Sitt inte med Svarte Petter.
Tack så jättemycket allesammans för era kloka kommentarer och input! Har verkligen gett mig perspektiv på det hela även om jag i dagsläget inte kommit fram till någon slutsats😅 Ska sägas att jag också tittar en del på Kia sportage plugin-hybrid, även denna har sina för och nackdelar. Får ta tiden för att fundera vidare samt bygga upp en buffert +- tillräckligt för handpenning.
Det normala är väl att om man köper en ny bil så har man den minst 10 år vanligen närmare 15 år. Just för att kompensera för den stora värdeminskningen i början.Robert63 skrev:Nej, det är ett bra sätt att kunna arbeta med sitt kapital istället för att se det slaktas i en bil som tappar hälften av sitt värde över tre år. Just värdeminskningen är något många glömmer i kalkylen. Leasing är också ett väldigt tryggt sätt att ha bil på.Är man pragmatiker och kan köra vad skit som helst så ska man såklart göra det, men då ska man inte jämföra rakt av då det är två vitt skilda ting.
Jag skulle inte köpa en beggad elbil av den anledningen att det händer så mycket kring dessa. Dels den tekniska utvecklingen men också hur priserna börjat sjunka. Här har Tesla själva förstört för många som äger sin bil genom att dumpa priserna. Marknaden är väldigt rörig, vilka elbilar kommer det att finnas delar till om 5-10 år? Sitt inte med Svarte Petter.
En bekant som hade räknat på saken påstod att det blev betydligt billigare för honom att köpa en ny bil vart femtonde år än att köpa begagnat just för att då kunde kan sköta bilen ordentligt och hålla den relativt problemfri jämfört med att köpa en begagnad bil som någon annan har misskött och tänkt sälja.
Kalkylen saknar;A Alexn72 skrev:Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Kostnaden för ränta på huslånet som läggs på ny teslan,
Saknar förlusten som görs att binda halv mille i en bil kontra t.ex sparfonder.
Sen, ber man byggahus om lånetips för att köpa ny tesla för sånna pengar, ja, då har man inte rätt ekonomi för att köpa ny bil. Gör som många redan har sagt och försök köp bättre begagnad.
Om du är intresserad av Kia, titta isåfall på en 3 år begagnad Niro EV istället. 3 år begagnade elbilar är riktigt billiga just nu för folk är rädda för att tekniken gått framåt så snabbt och det är priskrig på nya bilar. Och visst har tekniken gått framåt, men de 3 år gamla bilarna är bra nog att kunna hålla deras livstid utan att bli för tråkiga...ELantagonism skrev:
Men det är ju ganska mycket mer än 100 tkr men behöver öka på lånet på huset för att kunna köpa en rakt av...
Ditt största misstag var att skriva att du skulle köpa en Tesla. Hade du skrivit ”tänker köpa en V8:a-fossilbil som pendlarbil för 1 mkr” så hade du fått massor av kreativa tips!ELantagonism skrev:Tack så jättemycket allesammans för era kloka kommentarer och input! Har verkligen gett mig perspektiv på det hela även om jag i dagsläget inte kommit fram till någon slutsats😅 Ska sägas att jag också tittar en del på Kia sportage plugin-hybrid, även denna har sina för och nackdelar. Får ta tiden för att fundera vidare samt bygga upp en buffert +- tillräckligt för handpenning.
F FdW skrev:
Min uträkning saknar inget.M Marcus_Carlsson skrev:Kalkylen saknar;
Kostnaden för ränta på huslånet som läggs på ny teslan,
Saknar förlusten som görs att binda halv mille i en bil kontra t.ex sparfonder.
Sen, ber man byggahus om lånetips för att köpa ny tesla för sånna pengar, ja, då har man inte rätt ekonomi för att köpa ny bil. Gör som många redan har sagt och försök köp bättre begagnad.
Du kanske saknar något.
Fritt fram att fortsätta räkna.
Redigerat:
Enda anledningen till att köpa ny(are) bil i min mening är krocksäkerhet. För övrigt helt onödigt.
Jag har fn tre bilar en Volvo 740, en Citroën C5 och en Jeep GC. Enkla äldre bilar som kostar knappt nåt att äga. Om man ser till totalekonomin.
Men det är rätt mycket prestige i bilköp också, det verkar vara värt mycket.
Jag har fn tre bilar en Volvo 740, en Citroën C5 och en Jeep GC. Enkla äldre bilar som kostar knappt nåt att äga. Om man ser till totalekonomin.
Men det är rätt mycket prestige i bilköp också, det verkar vara värt mycket.
Alltså efter det att nybilsgarantin upphört att gälla, blir det helt andra pengar för t ex köpa av reservdelar, helförsäkring mm.
Detta bör man ta i beaktande.
- Visst kan jag låna bra mycket på mitt hus, då jag bara har 100 000 kvar i skuld.
Ponera att jag köper en 5 år gammal Elbil. Om ytterligare 5, trot jag inte det finns så mycket kvar av värdet.
Då är pengarna borta.
Jag dansade en sommar, typ.
Alltid haft äldre bilar.
-Fick för fyra år se en 9-3 som skulle besiktas nästa dag.
Kostade på 7 tusen, rullade tills förra månaden, då den såldes för 3 tusen kr.
Blev inte mycket per mil.
- Har en Megane som jag köpte för 5 år sedan. Gav 15 000 kr.
Har genom åren kostat på nästan 10 000 kr.
Och förvånande är att den nu är värd mer än 20 000 kr.
- Två veckor sedan köptes en 9-5, som gått 25 000 mil för 12 000 kr.
Kostar nu på bromsar, stötdämpare aggregaten, Ledramp. Dessutom lite annat plock som t ex sensorring och andra slitagedelar.
Värdet stannar vid 18 000 kr.
Visst kostar bensin till bilarna. Billigare med El för framdrivning.
Men, men.... Räknat med insats och värdeminskning, som är förutsättningarna för mitt billig åkande enligt ovan mycket goda och jämfört med en elbil eller fossil
från 500 000 och uppåt.
Kan väl slutligen påstå att mina bilar behåller sina värden många år till.
Placerar inte värst mycket pengar i bilar.
.
Detta bör man ta i beaktande.
- Visst kan jag låna bra mycket på mitt hus, då jag bara har 100 000 kvar i skuld.
Ponera att jag köper en 5 år gammal Elbil. Om ytterligare 5, trot jag inte det finns så mycket kvar av värdet.
Då är pengarna borta.
Jag dansade en sommar, typ.
Alltid haft äldre bilar.
-Fick för fyra år se en 9-3 som skulle besiktas nästa dag.
Kostade på 7 tusen, rullade tills förra månaden, då den såldes för 3 tusen kr.
Blev inte mycket per mil.
- Har en Megane som jag köpte för 5 år sedan. Gav 15 000 kr.
Har genom åren kostat på nästan 10 000 kr.
Och förvånande är att den nu är värd mer än 20 000 kr.
- Två veckor sedan köptes en 9-5, som gått 25 000 mil för 12 000 kr.
Kostar nu på bromsar, stötdämpare aggregaten, Ledramp. Dessutom lite annat plock som t ex sensorring och andra slitagedelar.
Värdet stannar vid 18 000 kr.
Visst kostar bensin till bilarna. Billigare med El för framdrivning.
Men, men.... Räknat med insats och värdeminskning, som är förutsättningarna för mitt billig åkande enligt ovan mycket goda och jämfört med en elbil eller fossil
från 500 000 och uppåt.
Kan väl slutligen påstå att mina bilar behåller sina värden många år till.
Placerar inte värst mycket pengar i bilar.
.
Redigerat:
Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?
Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
En elbil har fortfarande 4hjul och förhoppningsvis tar den dig från a till b.Robert63 skrev:Jag skulle inte köpa en beggad elbil av den anledningen att det händer så mycket kring dessa. Dels den tekniska utvecklingen men också hur priserna börjat sjunka. Här har Tesla själva förstört för många som äger sin bil genom att dumpa priserna. Marknaden är väldigt rörig, vilka elbilar kommer det att finnas delar till om 5-10 år? Sitt inte med Svarte Petter.
Att behandla elbilen som en dator som efter 2 år är helt värdelös är märkligt.
Att det kommer finnas en billigare elbil som går längre om 2 år är säkert rätt men din då 2 år äldre elbil rullar glatt vidare.
Tesla förstört priserna...
Tesla har kapat priserna och väljer att låta folket få köpa bilen billigare.
Frågan är hur man ska kunna göra detta utan att sänka priserna
Då får man inte glömma att kolla skatten när man ändå är igång.K Klass0n skrev:
Och framför allt överväga kollektivt 😉
Redigerat:
Elbilarna har haft subvention som gjorde att man från handel har kunnat hålla upp priserna, när den togs bort har sedan nypriset justerats nedåt och i kombination att efterfrågan minskat senaste tiden.ELantagonism skrev:Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?
Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Så subventioner är prisdrivande och förstör normal konkurrens. Även att marknaden normaliseras av "nya" produkter och man kan producera större volymer (läs även nya Kinafabrikat i stora volymer) brukar påverka prisbilden.