F
ELantagonism ELantagonism skrev:
Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?

Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Omogen marknad
dopad marknad med 70000kr i statligt stöd.
Stor teknikutveckling som kontinueligt sänker tillverkningskostnaderna
Statsdopad prisdump på nya bilar från Kina
Ett Tesla som gett sig fan på att vara i topp på antal sålda bilar och jagar cost & volym som helvete. Det är tex billigare att köpa en Tesla ny med nollränta än en 2 år begagnad med 5% ränta så begpriserna är fortfarande fel.
Sämre tider och lite verklighet som kom ikapp där många insåg att dom inte har råd att betala 700kkr för en elbil.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Omogen marknad
dopad marknad med 70000kr i statligt stöd.
Stor teknikutveckling som kontinueligt sänker tillverkningskostnaderna
Statsdopad prisdump på nya bilar från Kina
Ett Tesla som gett sig fan på att vara i topp på antal sålda bilar och jagar cost & volym som helvete. Det är tex billigare att köpa en Tesla ny med nollränta än en 2 år begagnad med 5% ränta så begpriserna är fortfarande fel.
Sämre tider och lite verklighet som kom ikapp där många insåg att dom inte har råd att betala 700kkr för en elbil.
Så där förstår jag också situationen.
 
Om man väljer begagnade bilmodeller som är erkänt robusta så reparerar man kanske för hela årets behov för en, max två leasing-månadsavgifter per år (oljebytes-service och huvudsakligen slit-delar som typ nya bromsar och skivor runt om någon gång ibland per 4000 -7000 mil) när man kör typ 2400 mil per år och dessutom med en leasing-bil som inte är din egen och restvärdet av denna är någon annan som tjänar pengar på än du.

Man gör sina val helt enkelt
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Borttagandet av dessa svenska subventionerna förklarar dock inte varför elbilars pris har rasat globalt.
Snarare så har vi en större produktion än efterfrågan. Subventioner och optimism inför elektrifieringen på många marknader har fått fart på produktionen. Kina har kommit igång ordentligt och sätter press på väst. Tillverkarna blir desperata att sälja sina lager så de dumpar priserna eller erbjuder gratis lån.
Du får läsa hela min text som du citerade där det står😉
" Även att marknaden normaliseras av "nya" produkter och man kan producera större volymer (läs även nya Kinafabrikat i stora volymer) brukar påverka prisbilden"

Introduktion av nya produkter går oftast upp/ned, både försäljningsvolymer och priser, innan det stabiliseras.

Och så kan jag lägga till att inom EU så ska tillverkarna begränsa utsläpp från sina bilar tillverkning, men vill skjuta på det utifrån att de kraven inte finns i Kina.
https://www.trafa.se/vagtrafik/biltillverkare-vill-skjuta-upp-utslappsmal-for-2025-14941/
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Alltid undrat en grej, varför tappar elbilar så mycket mer i värde jämfört med fossilare?

Ska tilläggas att jag inte är så kräsen med hur bilen ser ut, eller hur snabbt den kör. Vill bara att den ska vara säker, ha dragkrok då villaägare alltid behöver åka till tippen samt gärna att den har en del lastutrymme🙂
Det gör dom väl inte, det är mest ett rykte och någon påspädd rubrikskrivning. Det har varit lite upp och ner, konstig begagnatmarknad och så senaste åren men nu börjar det jämna ut sig.

Jämför du vad en ny elbil kostar idag och kollar på vad en 3 år gammal kostar så ligger dom runt 15% värdeminskning per år vid normal användning. Många ligger begagnat ute till lite önskepris då det uppskattade värdet varit uppblåst och de som köpte dom begagnade för 1 år sedan nu sitter med "kom ikapp" raset för att dom gav överpris för något år sedan.

Billigaste elbil med dragkrok är Tesla model 3 eller någon av skåpbilarna, men skåpisarna har så ruggigt kort räckvidd
 
?
Kort svarat
Ja du är korkad om du belånar ditt hus med en kontantinsats till en ny bil för 550 tusen kr.
Ni har helt enkelt inte råd med bilen och ska avstå.

Var inte så korkad att du belånar din bostad för att få ut kontantinsats till en bil, skitsamma vad det är för bil

=)

Släpp habegären och se till att skärpa er istället och spara ihop 110 000 kr om ni vill ha teslan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det gör dom väl inte, det är mest ett rykte och någon påspädd rubrikskrivning. Det har varit lite upp och ner, konstig begagnatmarknad och så senaste åren men nu börjar det jämna ut sig.

Jämför du vad en ny elbil kostar idag och kollar på vad en 3 år gammal kostar så ligger dom runt 15% värdeminskning per år vid normal användning. Många ligger begagnat ute till lite önskepris då det uppskattade värdet varit uppblåst och de som köpte dom begagnade för 1 år sedan nu sitter med "kom ikapp" raset för att dom gav överpris för något år sedan.

Billigaste elbil med dragkrok är Tesla model 3 eller någon av skåpbilarna, men skåpisarna har så ruggigt kort räckvidd
Kommer ihåg folk som för några år sedan hävdade att Teslorna på vägarna skulle ÖKA i värde efter några år allteftersom elektrifieringen får fart och en elbil inte slits på samma sätt som en bensinbil (eller något). Apropå önskepris.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
?
S Staffan-N skrev:
Kommer ihåg folk som för några år sedan hävdade att Teslorna på vägarna skulle ÖKA i värde efter några år allteftersom elektrifieringen får fart och en elbil inte slits på samma sätt som en bensinbil (eller något). Apropå önskepris.
Det finns även en massiv ökning av självutnämnda bilmekaniker som kan exakt allting om bilar sen de köpte en Tesla.

Enda Teslan som möjligtvis stiger är väl en roadster
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Kommer ihåg folk som för några år sedan hävdade att Teslorna på vägarna skulle ÖKA i värde efter några år allteftersom elektrifieringen får fart och en elbil inte slits på samma sätt som en bensinbil (eller något). Apropå önskepris.
De va väl en kort period där runt 2021 haha. Öka i värde, bara om tillförseln av nya bilar är begränsad och det är superdyrt och brist på bensin/diesel. Inte jättetroligt scenario.

Sen håller dom bevisligen ganska bra. Tesla verkar lättmekade, svårast är att få hem delarna snabbt men det verkar ju trots allt lösbart utan någon kris
 
?
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
De va väl en kort period där runt 2021 haha. Öka i värde, bara om tillförseln av nya bilar är begränsad och det är superdyrt och brist på bensin/diesel. Inte jättetroligt scenario.

Sen håller dom bevisligen ganska bra. Tesla verkar lättmekade, svårast är att få hem delarna snabbt men det verkar ju trots allt lösbart utan någon kris
22 var det. Tog ut min id3 i juli och kommer ihåg att där var folk som plockade ut bilar tog bonusen och sen sålde bilarna fast dyrare än nya pga att kriget och annat stoppade tillförseln av laddarna i bilarna.

Så vissa som hade tur gjorde väl runt 100-150 tusen kr i vinst för att de hade tur och få ut bilar.

Ett fiasko med bidragen helt enkelt..
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Om ni behöver låna till kontantinsatsen är det inte speciellt klokt att köpa en bil som minskar 100 kkr per år i värde. Många verkar stirra sig blinda på Teslas 0% ränta samtidigt som det rör sig om bilar som troligen minskar 100 kkr i värde per år de tre första åren. Speciellt om man köper en ny Y där den uppdaterade modellen är på gång.

Har man ändå planerat att köpa en ny bil i den prisklassen är det ett jättebra erbjudande. I annat fall är det trots räntan ett dyrt bilägande p g a värdeminskningen.

/Krille
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F
? Rkarlsson skrev:
Kort svarat
Ja du är korkad om du belånar ditt hus med en kontantinsats till en ny bil för 550 tusen kr.
Ni har helt enkelt inte råd med bilen och ska avstå.

Var inte så korkad att du belånar din bostad för att få ut kontantinsats till en bil, skitsamma vad det är för bil

=)

Släpp habegären och se till att skärpa er istället och spara ihop 110 000 kr om ni vill ha teslan.
Det är väl inte ens kontantinsatsen som primärt är det stora problemet utan det restvärdet på 280-400kkr man efter 2-5år skall upp med. Det är ju helt beroende på vad bilen är värd då och dessa pengar (restvärde-faktiskt värde) skall man ju spara ihop till dess (tillsammans med de månatliga amorteringarna) under den perioden om man har för avsikt att efter nollräntelånet inte kasta sig in i ytterligare bostadslån för att lösa bilen eller ett eventuellt skitdyrt blankolån.

Faktum är väl att har man inte 7000kr/månad netto över när allt är betalt så har man inte ens i närheten av råd med Teslan.
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det gör dom väl inte, det är mest ett rykte och någon påspädd rubrikskrivning. Det har varit lite upp och ner, konstig begagnatmarknad och så senaste åren men nu börjar det jämna ut sig.

Jämför du vad en ny elbil kostar idag och kollar på vad en 3 år gammal kostar så ligger dom runt 15% värdeminskning per år vid normal användning. Många ligger begagnat ute till lite önskepris då det uppskattade värdet varit uppblåst och de som köpte dom begagnade för 1 år sedan nu sitter med "kom ikapp" raset för att dom gav överpris för något år sedan.

Billigaste elbil med dragkrok är Tesla model 3 eller någon av skåpbilarna, men skåpisarna har så ruggigt kort räckvidd
Du baserar det på vad en ny bil kostar idag. Rubrikerna baserar det på vad den begagnade bilen kostade ny. Begagnatpriserna är fortfarande lite för höga, priserna på nya bilar kommer att fortsätta ner.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Väldigt många fossilbilister här som skränar om att köra halvgamla tunga dyrdrivna bensinbilar. Vad alla dessa individer helt bortser från är hur fruktansvärt dyrt det är att driva en av dessa bilar, oavsett om bilen kostar 1 SEK i inköp!
Någon ovan nämnde att hans bil hade varit så himla billig för den köptes för 10 000 SEK och såldes för 5 000 SEK efter lång användning, men han bortser helt ifrån de sjuka summorna han bokstavligen bränt upp ur tanken.

Följande räkneexempel illustrerar det hela. Räkna med att du kör bilen i 20 000 mil. 0,7 liter/mil är ett rimligt antagande i förbrukning. Bensinpriset som snitt 20kr/litern är också rimligt över de närmsta 5-7 åren (även om det antagligen är lågt räknat). Du kommer alltså lägga minst 280 000 SEK bara på bensin!!

Så din superbilliga gamla volvo 740 som är så toppen och var så billig i inköp kan du lika gärna ha fått för 0 SEK i gåva, den är ändå svinigt jäkla pissdyr att köra. Vi låtsas nedan att du köper en volvo kombi från typ 2010, eller kia från 2016 typ

-Gammalt as till v70, kia, audi a4 osv = 100 000 SEK i inköp
- Bränsle 20 000mil = 280 000 SEK
- Försäkring i 5-7 år = 30 000 SEK
- Reparationer, 1 årlig service, underhåll i 5-7år = 100 000 SEK
- Restvärde, typ 20 000 SEK högt räknat för en 20 år gammal bil som gått 30 000-40000mil?

Totalt: 490 000 SEK

Ny stor elbil = 600 000 SEK
- Bränsle 20 000mil = 20 000kr (1kr/kwh)
- Försäkring i 5-7 år = 30 000SEK (räcker med halv första 3 åren)
-Reparationer, service, underhåll = 20 000kr för bromsbyte 1 gång, bromsvätskebyte, kanske nåt annat smått. Nybilsgarantin täcker ju det mesta.
-Restvärde = 100 000 SEK? Antagligen lågt räknat för en 5-7 år gammal bil om man ser till dagens priser då de snarare är dubbla till trippla, men fine.

Totalt: 570 000 SEK

Föredrar man att köra en helt sprillans ny modern elbil istället för en 10-15 år gammal bil, och föredrar garantier och smidigt bilägande så skiljer det alltså inte särskilt mycket i pris. Man kan dividera om kostnaderna i smått hit och dit, men jag har räknat helt fair för båda exemplen. Anledningen är som man tydligt ser, att det är fruktansvärt mycket pengar som går till bensin. Min hållning är att jag bra mycket hellre lägger 280 000kr på något roligare än att köpa bensin för pengarna. Jag tycker inte heller om att köpa dyra bilar, men om jag är tvungen att betala svinmycket för bilägande oavsett så kan jag ju välja att lägga flera hundrs tusen på bränsle, eller lägga samma summa på en ny fräsch härlig rolig motorstark bil.
 
  • Gilla
  • Haha
Linuslin och 3 till
  • Laddar…
Teknikutvecklingen på elbilar går fortfarande så fort att det alltid finns nått runt hörnet och när ny teknik blir tillgänglig blir tappar de äldre bilarna värde mer än av det än ålder. Framöver kommer längre räckvidd, nya tekniker som V2H/V2G, trådlös laddning, mer effektiv produktionsteknik som sänker priser på nya bilar och därmed tappar äldre bilar mer av det. För Tesla kommer ny modell av Y nästa år och när den kommit kanske man vill vänta på Hardware v5 och sen efter det kommer garanterat nån annan teknik som får de redan producerade bilarna att framstå som sämre och tappa värde.

Skulle behöva ny bil själv, ny el-bil är dock för dyr, har även funderat i banor att belåna huset men det känns jättedumt att låna till nått som tappar värde så fort, men min nuvarande 12kMil/11år gamla VW kostar typ 30-40kSEK i (främst hjul-relaterade) reparationer/service varje år så typ 50kr/mil med nuvarande körning så köra gammal bil som faller sönder är inte direkt gratis det heller men ändå billigare än ny bil, så jag kör min skrothög i 2-3år till i väntan på lägre priser och kanske hunnit spara ihop lite mer till dess.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.