37 988 läst · 442 svar
38k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Ja, lite samma läge själv. Behöver byta andra-bilen som är en diesel på 25000mil och 16 år gammal. Typ 15000kr i värde. Och har en Laddhybrid från 2021 som förstabil. Värd kanske 250000kr. Kan inte bestämma mig, ny riktig elbil med långåkar-batteri eller behålla laddhybriden och satsa på en begagnad liten elbil för 200k.P Pligg85 skrev:Helt rätt.
Det är det som ger rejält med ångest i det egna fallet.
Ska byta bil nu och behöver lägga till 500.000 kr i slutändan när nya är köpt och gamla är såld. Pengarna finns och cashar bilen. Tappar man 7% i avkastning så kostar bilen en halv miljon till i utebliven avkastning.
Köper man en ny bil för 700.000 kr utan inbyte så är det 4000kr i månaden i bara kapitalförlust som bara ökar.
Kan du inte hålla dig till det aktuella fallet så har vi inget alls att diskutera.F fsn skrev:
Vi ponerar ingenting håll dig till faktan.
Att köpa begagnad bil är som lotteri , fast man har en veteranbil som hobby och skruvat i bilar i många år .H Hybro skrev:
Varje fabrikat / modell har sina fel . Man kan kolla utsidan på bilen men man ser inte skicket på saker som sitter bakom ngt .
Håller mig till ett fabrikat så man har lite koll .
Sen kan utsidan på bilen se hur bra ut som helst men det är fusklagat .
Finns många lurendrejare i bilbranschen .
Då är det fortfarande fakta att det finns ett osäkert restvärde som skall hanteras, troligtvis med en försäljning eller ett nytt lån.R Rkarlsson skrev:
Man får nog fö ponera vad fan man vill. Och det ”aktuella fallet” vet du i praktiken inte ett skit om då du inte vet värdet på boendet eller storleken på lönerna.
Därför köper jag alltid av privatpersoner.Tomture61 skrev:Att köpa begagnad bil är som lotteri , fast man har en veteranbil som hobby och skruvat i bilar i många år .
Varje fabrikat / modell har sina fel . Man kan kolla utsidan på bilen men man ser inte skicket på saker som sitter bakom ngt .
Håller mig till ett fabrikat så man har lite koll .
Sen kan utsidan på bilen se hur bra ut som helst men det är fusklagat .
Finns många lurendrejare i bilbranschen .
Faktan i denna tråden är att det primära problemet är att TS har INTE råd att köpa en tesla med kontantinsats på 110 000 kr och ta resten av lånet på teslas finans.F fsn skrev:
Jag vet att de blir belånade på 85% om de tar och gör på detta okloka vis. Och de belånar 100 % av en konsumtionsvara.
Dvs KORKAT.......
]
Den gamla gäller för sig själv.
Men ska vi nu räkna med siffror i medvind så får även elbilen ha det.
Det var inte många månader sen vi hade ett bensinpris på över 24kr.
Och när jag nu tar höjd för detta så ska det räknas på 17kr.
Gör gärna din egen uträkning eller varför inte räkna vidare på min. Så får vi återkomma om 10 år och se vem som kom närmast.
Tror inte att 20 kr per liter räcker då...
Nya parametrar kräver en ny uträkning.Robert63 skrev:Även om vi använder dina nya parametrar så har du räknat fel i första exemplet, cirka 7 kronor fel till bensinarens fördel. Skillnaden är inte 16 kronor, den är 9 kronor. Och en elbil drar generellt 2 kwh/h, inte 1,2.
Jag har aldrig påstått att det är så dyrt med elbil, kör en själv, men din kalkyl är vinglig.
Sedan kan du bara sia om dagsläget kostnadsmässigt och jag tror att vi är naiva om vi räknar med att staten inte kommer se den allt mer ökade elbilsflottan som en potentiell skatteintäkt, de har historiskt inte varit direkt blyga med att beskatta elen. Varför inte bara konstatera att du räknade fel?
Den gamla gäller för sig själv.
Men ska vi nu räkna med siffror i medvind så får även elbilen ha det.
Det var inte många månader sen vi hade ett bensinpris på över 24kr.
Och när jag nu tar höjd för detta så ska det räknas på 17kr.
Gör gärna din egen uträkning eller varför inte räkna vidare på min. Så får vi återkomma om 10 år och se vem som kom närmast.
Tror inte att 20 kr per liter räcker då...
Du glömmer:A Alexn72 skrev:]
Nya parametrar kräver en ny uträkning.
Den gamla gäller för sig själv.
Men ska vi nu räkna med siffror i medvind så får även elbilen ha det.
Det var inte många månader sen vi hade ett bensinpris på nära 25kr.
Och när jag nu tar höjd för detta så ska det räknas på 17kr.
Gör gärna din egen uträkning eller varför inte räkna vidare på min. Så får vi återkomma om 10 år och se vem som kom närmast.
Tror inte att 20 kr per liter räcker då...
Värdeminskning (men antar så klart att Teslan kommer ha ett hyfsat restvärde)
Kapitalkostnad
Skatt
Försäkring
Service och reparationer
Slitdelar
Att bara räkna på drivmedel ger alltid en fördel för elbilen. Men den äts fort upp av värdeminskning och kapitalkostnad.
Med de synsättet så blir det inte mycket sålt i Sverige.H Hybro skrev:
Märkligt hur man inte ska ta lån till en elbil men billån till fossilbil verkar vara okej
Du får nog läsa mina inlägg igen.GoC skrev:
Teslan värderades både till 0kr och 100k efter 10 år
Det är fritt fram att räkna vidare. Jag kommer inte räkna på mer än de jag gjort.
Så jag väntar med spänning på er uträkningar😅
Jag kommer nog billigast undan med mitt bilåkande under de 10 sista åren genom att fortsatt köra en fossilare.
Och jag har inte och kommer inte att låna pengar till vare sig ny eller begagnad bil.
1500 mil x 0.6 liter x 17 kr x 10 år =
153 000 kr.
Plus bilar m reparationer i snitt per år 15 000 kr, blir 150 000 kr.
Totalt säg 400 000 kr, kommande 10 år.
Vilken Elbil slår detta....?
Och jag har inte och kommer inte att låna pengar till vare sig ny eller begagnad bil.
1500 mil x 0.6 liter x 17 kr x 10 år =
153 000 kr.
Plus bilar m reparationer i snitt per år 15 000 kr, blir 150 000 kr.
Totalt säg 400 000 kr, kommande 10 år.
Vilken Elbil slår detta....?
Är nog bara jag som är så dum att köpa ny bil kontant, de tre senaste har varit så och nuvarande snart rullat i åtta år och föregångaren i nio år. Sedan har jag mitt eget ekonomitänk runt bil att de ska vara avskrivna när bilen är tio år, vad de sedan blir värderade till är bara plus vid bytet. Innan var det förmånsbilar och på tiden när bränsle var fritt bara att köra med fast månadskostnad.😉H Hybro skrev:
Men nästa bil utifrån vad jag vet idag blir en elbil, men troligtvis inte med lån, hugger inget i sten,
Redigerat:
Låter lockande.V varpan1 skrev:Ny stor elbil = 600 000 SEK
- Bränsle 20 000mil = 20 000kr (1kr/kwh)
- Försäkring i 5-7 år = 30 000SEK (räcker med halv första 3 åren)
-Reparationer, service, underhåll = 20 000kr för bromsbyte 1 gång, bromsvätskebyte, kanske nåt annat smått. Nybilsgarantin täcker ju det mesta.
-Restvärde = 100 000 SEK? Antagligen lågt räknat för en 5-7 år gammal bil om man ser till dagens priser då de snarare är dubbla till trippla, men fine.
Totalt: 570 000 SEK
Jag är 50+, bor på landet åker >2000mil årligt parkerar hemma i egen carport och undrar vilken stor elbil jag ska skaffa för att få en försäkringskostnad på 30 000kr och ett "bränsle kostnad" på endast 20 000kr de kommande 7 åren och ca 15 000 milen jag tänker åka.
(Bara nätavgifter moms och skatt kostar väl över 1kr/kWh så jag anser att du @varpan1 gjort en glädjekalkyl men vill gärna bli överbevisad att jag har fel)
Vet inte om du har glömt däck i din post 20 000kr rep, service och underhåll?
Annars är den stora elbil du föreslår väldigt intressant om den klarar 20 000 mil för bara 570 tusen totalt. Under 30kr milen totalt är ju billigt om man inte avser att skruva själv vilket man tydligen slipper om man skaffar denna fantastiska vagn du skriver om.
Det kan vara så men du har inte en jävla aning om vilka marginaler TS har. Det framgår att pengar gått bla till mycket renovering. Det är också ett faktum att räntorna är på väg ner.R Rkarlsson skrev:Faktan i denna tråden är att det primära problemet är att TS har INTE råd att köpa en tesla med kontantinsats på 110 000 kr och ta resten av lånet på teslas finans.
Jag vet att de blir belånade på 85% om de tar och gör på detta okloka vis. Och de belånar 100 % av en konsumtionsvara.
Dvs KORKAT.......
Om TS med sambo har 15000kr marginal per månad men inte kontantinsats till bilen, tycker du fortfarande samma sak då?