Hur mycket sparar de hushåll som köper ny bil per månad? Alltid undrat, kan inte motivera att köpa en helt ny även om man har ”råd” eller får låna ”gratis”.
 
Om ni ska göra IVF tycker jag det ska vara högsta prioritet före både hus och bil. Det kan ta flera försök och flera år innan det lyckas.

Ska ni låna till en bil oavsett pris och var ni lånar pengarna måste amorteringstakten vara högre än värdeminskningen, annars blir ni skyldiga pengar när ni säljer bilen.

Välj den bil ni gillar. Alla beräkningar och excelblad är bara för att rättfärdiga det emotionella. (Jag vet, jag gjorde själv så för att rättfärdiga ett lyxbilsköp)
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Hur mycket sparar de hushåll som köper ny bil per månad? Alltid undrat, kan inte motivera att köpa en helt ny även om man har ”råd” eller får låna ”gratis”.
Köps det inga nya så finns det ju inga begagnade att köpa tillslut. Det är väl problem runt corona som gör att begagnatpriserna stigit så på sistone.
Många bilar som är 2-3 år gamla med 5-6000 mil kostade ju ungefär samma pris vid nyförsäljningen som de gör begagnade nu.
 
F FdW skrev:
Köps det inga nya så finns det ju inga begagnade att köpa tillslut. Det är väl problem runt corona som gör att begagnatpriserna stigit så på sistone.
Många bilar som är 2-3 år gamla med 5-6000 mil kostade ju ungefär samma pris vid nyförsäljningen som de gör begagnade nu.
De som köper nya bilar var 3e år måste ju vara de som lekte med klossar som liten. Bygger upp en liten hög och sen raserar. Sen fortsätter med ekonomin i samma stil som vuxen.

Nu köper jag också bara nytt. Blir 3e bilen nu men har dem i 10 år innan de säljs.

Sista kostade 330 tusen med utrustning och vinterdäck. Skulle få 155/160 i inbytesvärde av två firmor. De skulle lista för 190 och sälja för ca 180 tusen.

Värdeminskning på 185 tusen på 10år så har jag räknat med frontbåge och extraljus som kostnad.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
De som köper nya bilar var 3e år måste ju vara de som lekte med klossar som liten.
Kan ju också vara de som är smartare och tjänar betydligt mer än dig. Bilar väcker helt klart känslor, inte helt enkelt att komma undan avundsjuka med en fin bil. Vi prioriterar våra slantar olika och har olika utrymme.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Kan ju också vara de som är smartare och tjänar betydligt mer än dig. Bilar väcker helt klart känslor, inte helt enkelt att komma undan avundsjuka med en fin bil. Vi prioriterar våra slantar olika och har olika utrymme.
De jag känner som är ekonomiskt smartare och har mer på kontot kör inte finare bil.

Däremot de som tjänar lika eller mindre och har några miljoner mindre på kontot tycker sig ha råd att leasa eller låna till nyare än mig iaf
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Fritt fram att räkna vidare.

Vet inte riktigt vad jag ska vänta på... Jag har kört elektriskt sen 2004 eller om de var 2006.
Ja men onekligen har det inte lärt dig vad en TCO-kalkyl är.
 
P Pligg85 skrev:
De jag känner som är ekonomiskt smartare och har mer på kontot kör inte finare bil.

Däremot de som tjänar lika eller mindre och har några miljoner mindre på kontot tycker sig ha råd att leasa eller låna till nyare än mig iaf
Varierar stort. Ekonomiskt medvetna och sparsamma kör lite lagom gammal bil, inte ny, inte skruttig.

Sen är det många som har ekonomin ganska väl bäddad, dom kör ganska nya bilar dom med. Bekväm, rymlig och krångelfri är en lyx för många
 
A Alexn72 skrev:
102öre.
Över kronan per kWh alltså en månad med lågt spotpris.
 
F fribygg skrev:
Över kronan per kWh alltså en månad med lågt spotpris.
Nä under 1kr på en månad med lågt spotpris.

Om du tankar bilen för 20kr liter men sen kör och köper aspen för 40kr litern så har din bensin till bilen också kostat 40kr litern
 
H Hybro skrev:
Just så har jag hållit på i 52 år. Dock inte med försäljning.
Senaste 18 åren har jag dessutom varit på Vänern och seglat i snitt 140 dygn med 70 övernattningar varje säsong.

Så visst finns det tid, om man planerar.
Haha, nej så ser det faktiskt inte ut för de flesta.

Jobba 8-10h, hem och laga mat, skjutsa barn till aktiviteter och sedan är det läggdags.
Helgerna ska det städas och fixas/lagas något på huset/trädgård e.d.

De flesta har nog heller inte plats för mer än 1 max 2 bilar hemma…


Annat var det innan man hade familj. Då byttes det koppling ena kvällen, lagades en rostig bakskärm nästa och så renoverades det båge på helgerna ;)
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Låter lockande.
Jag är 50+, bor på landet åker >2000mil årligt parkerar hemma i egen carport och undrar vilken stor elbil jag ska skaffa för att få en försäkringskostnad på 30 000kr och ett "bränsle kostnad" på endast 20 000kr de kommande 7 åren och ca 15 000 milen jag tänker åka.
(Bara nätavgifter moms och skatt kostar väl över 1kr/kWh så jag anser att du @varpan1 gjort en glädjekalkyl men vill gärna bli överbevisad att jag har fel)

Vet inte om du har glömt däck i din post 20 000kr rep, service och underhåll?
Annars är den stora elbil du föreslår väldigt intressant om den klarar 20 000 mil för bara 570 tusen totalt. Under 30kr milen totalt är ju billigt om man inte avser att skruva själv vilket man tydligen slipper om man skaffar denna fantastiska vagn du skriver om.
Min tesla model s (lastar fler liter än en v70) kostar 150kr mer per månad än min kia ceed bensinkombi att helförsäkra, orkar inte kolla upp priser åt dig mer än så.
Medger att drivmedelskostnaden borde satts till 2kr/mil då man ska räkna på 2kwh/mil. Men priset på 1kr/kwh står jag fast vid, mitt snittpris 2024 för elen är 114öre inkl allt.

Däckkostnader, vindrutetorkare och övrigt som alla bilar behöver har jag inte räknat med, så jag vet inte varför du vill lägga till den kostnaden bara för elbilen och inte för bensinbilen.
Ditt sista ironiska uttalande om denna fantastiska vagn bygger helt enkelt på att bilen är ny när du köper den, den har garanti. Om du får loss pengarna skulle du kunna prova att ha en ny bil, det är ganska smutt att inte behöva tänka på rostlagningar, generatorfel, kopplingsras och allt annat som kan hända på äldre bilar och som man själv får stå för. Tex kia har 7 år på sina elbilar, tesla 4år på hela bilen och 8 år på batteri och motor. Du har alltså ett ganska problemfritt bilägande som totalt har en jämförbar kostnad med en ganska rejält gammal fossilbil.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men onekligen har det inte lärt dig vad en TCO-kalkyl är.
Att svänga sig med förkortningar utan att berätta vad de innebär tillför inte mycket i diskussionen. Speciellt inte när det finns ett svensk ord med samma innebörd.
Kostnaderna jag räknat med står tydligt nedskrivna, komplettera dem du saknar😉
 
A Alexn72 skrev:
Att svänga sig med förkortningar utan att berätta vad de innebär tillför inte mycket i diskussionen. Speciellt inte när det finns ett svensk ord med samma innebörd.
Kostnaderna jag räknat med står tydligt nedskrivna, komplettera dem du saknar😉
Kan du inte bara gilla läget att TCO är en vedertagen kalkylformel? Det blir ju olidligt svårt att föra ett resonemang med någon som inte ens förestår fundamenta.

Kan du inte bara ta ett steg ned i banan och inse att du räknade rejält fel, vi drar ju ned brallorna på dig så det stänker om det. Milt sagt tröttsamt att ha dig med i diskussionen.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.