39 446 läst · 442 svar
39k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 340 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 340 inlägg
Kollade snabbt vad en model 3 årsmodell 2020 kostar att försäkra, 16kkr/år....V varpan1 skrev:Min tesla model s (lastar fler liter än en v70) kostar 150kr mer per månad än min kia ceed bensinkombi att helförsäkra, orkar inte kolla upp priser åt dig mer än så.
Medger att drivmedelskostnaden borde satts till 2kr/mil då man ska räkna på 2kwh/mil. Men priset på 1kr/kwh står jag fast vid, mitt snittpris 2024 för elen är 114öre inkl allt.
Däckkostnader, vindrutetorkare och övrigt som alla bilar behöver har jag inte räknat med, så jag vet inte varför du vill lägga till den kostnaden bara för elbilen och inte för bensinbilen.
Ditt sista ironiska uttalande om denna fantastiska vagn bygger helt enkelt på att bilen är ny när du köper den, den har garanti. Om du får loss pengarna skulle du kunna prova att ha en ny bil, det är ganska smutt att inte behöva tänka på rostlagningar, generatorfel, kopplingsras och allt annat som kan hända på äldre bilar och som man själv får stå för. Tex kia har 7 år på sina elbilar, tesla 4år på hela bilen och 8 år på batteri och motor. Du har alltså ett ganska problemfritt bilägande som totalt har en jämförbar kostnad med en ganska rejält gammal fossilbil.
Sen kan du ju glömma 1kr/kwh, det är ju vad elnätskostnaden ligger på typ. Mer rimligt är att räkna +2kr/kwh.
Nä det är inte bara du.A AndersS skrev:
Är dryga 50 år och har sen jag fyllde 25 alltid köpt nytt cash. Kikar jag snabbt på en ny model 3 kostar den ca 485 tusen eller ca 4500kr/ mån i 3år om man skulle vilja avbetalda (det ger ju möjligheten för det egna kapitalet att arbeta på börsen de kommande tre åren)V varpan1 skrev:Min tesla model s (lastar fler liter än en v70) kostar 150kr mer per månad än min kia ceed bensinkombi att helförsäkra, orkar inte kolla upp priser åt dig mer än så.
Medger att drivmedelskostnaden borde satts till 2kr/mil då man ska räkna på 2kwh/mil. Men priset på 1kr/kwh står jag fast vid, mitt snittpris 2024 för elen är 114öre inkl allt.
Däckkostnader, vindrutetorkare och övrigt som alla bilar behöver har jag inte räknat med, så jag vet inte varför du vill lägga till den kostnaden bara för elbilen och inte för bensinbilen.
Ditt sista ironiska uttalande om denna fantastiska vagn bygger helt enkelt på att bilen är ny när du köper den, den har garanti. Om du får loss pengarna skulle du kunna prova att ha en ny bil, det är ganska smutt att inte behöva tänka på rostlagningar, generatorfel, kopplingsras och allt annat som kan hända på äldre bilar och som man själv får stå för. Tex kia har 7 år på sina elbilar, tesla 4år på hela bilen och 8 år på batteri och motor. Du har alltså ett ganska problemfritt bilägande som totalt har en jämförbar kostnad med en ganska rejält gammal fossilbil.
Jag tänker att laddning hemma kostade dej då 2kWh a1,14 kr dvs 2,28 kr milen, åker du då de där 20 000 milen och inte alls behöver ladda på laddstation blir " bränslekostnaden" alltså mer än dubbelt mot vad du skrev.
Såvitt jag förstår kommer jag få betala ca 2000kr i månaden för att försäkring av en modell3 ( 3 år gammal) om jag åker 2000-2500 mil om året, det är den stora nackdelen med en så motorstark bil (tian milen i försäkring!?)
På plussidan är det främst väldigt låga "bränslekostnader" sommartid med en elbil (med ordentlig räckvidd som Tesla) om man har egen elproduktion. Eller helt rimliga "bränsle"kostnader per mil om man tänker att ladda 20 000kWh hemma och 10 000kWh på laddstation på säg 7 år om elpriset inklusive allt stannar under 2,5 kr/ kWh hemma och säg 7,5kr/kWh på macken.
Vilken bil för 600 tusen är det du rekomenderar @varpan1? Om din kalkyl håller är det intressant trots att du inte hade med rätt bränslepris och kostnaden för däck då det totalt kan tänkas kosta under 10kr milen vid hemmaladdning och sannolikt under tjugan om man laddar max hälften på laddstation och byter däcken själv.
Likafullt om jag tar ditt estimat 570 000 lägger till 25000kr för ladd och 25000kr för däck blir det billiga mil om du kan tala om vilken 600 000kr bil det är som har den låga försäkringskostnaden?
Jag vill ju gärna ha med kostnaden för däck i bilkalylen, för tillfället råkar jag åka en liten motor svag bensinbil och förmodar att Tesla mod 3 kommer att åtminstånde dubbla däcks kostnaden, men det blir ju rimligare att jämföra nuvarande bil med en Zoe eller liknande å då behöver ju inte däck kontot dubblas.
Jag sa ju i inlägget du citerar vad elen kostat i år för mig? 🤔 Ändå påstår du att den kostar det dubbla.S swirve skrev:
Min model s kostar 9000kr/år för helförsäkring. Tog mig tid att kolla en 2024 model y också och den skulle kosta 7500kr/år för hel.
Egentligen rätt onödigt att hänga upp sig på detaljerna i uträkningen då det är en grov överslagsräkning, men som kontring kan man ju räkna på bensinpris på 28 spänn som vi hade för något år sedan i så fall också? Poängen är att bensin kostar hundratusentals kronor även för en gammal bil. Det är pengar man istället kan lägga på en ny elbil om man vill. Vill man inte det så låter man bli. Men det är fel att hävda att nya elbilar är astronomiskt dyra och inget "vanligt folk" har råd med. Däremot verkar vanligt folk ha råd med gamla mercedes och audi som drar litervis med drivmedel per mil, och då har ju vanligt folk misslyckats med matematiken.
Oj, du har fått helt fel uppgifter om försäkringskostnader. För mig som 30+ man i mellanstor stad kostar en 2024 model y 633kr/mån för helförsäkring, men du behöver bara halvförsäkring första 3 åren pga garantin.F fribygg skrev:Nä det är inte bara du.
Är dryga 50 år och har sen jag fyllde 25 alltid köpt nytt cash. Kikar jag snabbt på en ny model 3 kostar den ca 485 tusen eller ca 4500kr/ mån i 3år om man skulle vilja avbetalda (det ger ju möjligheten för det egna kapitalet att arbeta på börsen de kommande tre åren)
Jag tänker att laddning hemma kostade dej då 2kWh a1,14 kr dvs 2,28 kr milen, åker du då de där 20 000 milen och inte alls behöver ladda på laddstation blir " bränslekostnaden" alltså mer än dubbelt mot vad du skrev.
Såvitt jag förstår kommer jag få betala ca 2000kr i månaden för att försäkring av en modell3 ( 3 år gammal) om jag åker 2000-2500 mil om året, det är den stora nackdelen med en så motorstark bil (tian milen i försäkring!?)
På plussidan är det främst väldigt låga "bränslekostnader" sommartid med en elbil (med ordentlig räckvidd som Tesla) om man har egen elproduktion. Eller helt rimliga "bränsle"kostnader per mil om man tänker att ladda 20 000kWh hemma och 10 000kWh på laddstation på säg 7 år om elpriset inklusive allt stannar under 2,5 kr/ kWh hemma och säg 7,5kr/kWh på macken.
Vilken bil för 600 tusen är det du rekomenderar @varpan1? Om din kalkyl håller är det intressant trots att du inte hade med rätt bränslepris och kostnaden för däck då det totalt kan tänkas kosta under 10kr milen vid hemmaladdning och sannolikt under tjugan om man laddar max hälften på laddstation och byter däcken själv.
Likafullt om jag tar ditt estimat 570 000 lägger till 25000kr för ladd och 25000kr för däck blir det billiga mil om du kan tala om vilken 600 000kr bil det är som har den låga försäkringskostnaden?
Jag vill ju gärna ha med kostnaden för däck i bilkalylen, för tillfället råkar jag åka en liten motor svag bensinbil och förmodar att Tesla mod 3 kommer att åtminstånde dubbla däcks kostnaden, men det blir ju rimligare att jämföra nuvarande bil med en Zoe eller liknande å då behöver ju inte däck kontot dubblas.
Det kostar heller inte alls 7,5kr/kwh på "macken", tesla superchargers kostar typ 4kr/kwh. Vet inte exakt då jag själv har en model s med fri laddning så jag betalar 0kr för all snabbladdning.
Du kan köpa en model y sprillans ny och utrustad för 600 000kr idag. Har du 120 papp till en gammal bensinbil så lägger du det på kontantinsatsen på din model y istället. Är en räntekampanj nu med fast ränta 0% i 5 års avbetalning och sedan får du sälja vidare bilen eller köpa ut den.
Däck går det faktiskt inte åt särskilt mycket mer av, det beror mest på körstil. Och tesla är ofta bakhjulsdrivna vilket är bra för slitaget på framhjulen som annars slits extra vid framhjulsdrift plus kurvtagning.
Får du ens prisuppgift på annat än halvförsäkring när du kollar på en ny bil?V varpan1 skrev:
Jag betalar 1400kr/månad för helförsäkring på vår Model 3.
Min 2011 Mitsubishi ASX bensinare kostar 311 kronor, 22% av din försäkring ( med en helt oförhandlad weboffert på if)Storsockret skrev:
Eller menar du 1400 per år??
Nope, per månad. Helt vansinnigt är det. 17141 per år. Dessutom med lite samlingsrabatt för hus och ytterligare bil. Folksams stora med 2500mil/år. Vår XC70 kostar oss 5100 per år (Folksams stora med 1000 mil per år) Vår förra passat Alltrack låg runt 9000 per år.D Dilato skrev:
Har kollar runt lite och det går att få ner det kanske ett par tusenlappar per år men har har valt att ha kvar det hos nuvarande då vi hade riktigt oflyt vid ett tillfälle och det var helt klanderfritt hanterat.
Jag har också Folksam, halvförsäkring med tillägg Assistans & hyrbil ( därför att jag behövt och använt båda två ggr under de 13 år jag haft bilen och tilläggen är löjligt billiga jämfört med kostnaden och besvären om det behövs).Storsockret skrev:Nope, per månad. Helt vansinnigt är det. 17141 per år. Dessutom med lite samlingsrabatt för hus och ytterligare bil. Folksams stora med 2500mil/år. Vår XC70 kostar oss 5100 per år (Folksams stora med 1000 mil per år) Vår förra passat Alltrack låg runt 9000 per år.
Har kollar runt lite och det går att få ner det kanske ett par tusenlappar per år men har har valt att ha kvar det hos nuvarande då vi hade riktigt oflyt vid ett tillfälle och det var helt klanderfritt hanterat.
1812 kronor per år halvförsäkring inkl tilläggen är prisvärt anser jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja assistans är precis det vi behövde använda. Fick användning av det två timmar efter jag tecknat försäkringen på XC70 då bilen krånglade direkt efter köpet. Hotellnatt, taxiresor och tågresor för typ 6000 och ingen självrisk. Mer än hela årspremien första dagen 😅D Dilato skrev:Jag har också Folksam, halvförsäkring med tillägg Assistans & hyrbil ( därför att jag behövt och använt båda två ggr under de 13 år jag haft bilen och tilläggen är löjligt billiga jämfört med kostnaden och besvären om det behövs).
1812 kronor per år halvförsäkring inkl tilläggen är prisvärt anser jag.
Det är till rätt stor del Teslas fokus på minimerade produktionskostnader som gör bilen extremt dyr eller olönsam att laga vid strukturella skador. Det driver på försäkringen. Sen är många elbilar orealistiskt effektstarka och det får effekter på försäkringen.Storsockret skrev:Nope, per månad. Helt vansinnigt är det. 17141 per år. Dessutom med lite samlingsrabatt för hus och ytterligare bil. Folksams stora med 2500mil/år. Vår XC70 kostar oss 5100 per år (Folksams stora med 1000 mil per år) Vår förra passat Alltrack låg runt 9000 per år.
Har kollar runt lite och det går att få ner det kanske ett par tusenlappar per år men har har valt att ha kvar det hos nuvarande då vi hade riktigt oflyt vid ett tillfälle och det var helt klanderfritt hanterat.
Hur vedertaget de än blir så var det inte vad jag räknade på, vilket verkar vara ditt problemRobert63 skrev:Kan du inte bara gilla läget att TCO är en vedertagen kalkylformel? Det blir ju olidligt svårt att föra ett resonemang med någon som inte ens förestår fundamenta.
Kan du inte bara ta ett steg ned i banan och inse att du räknade rejält fel, vi drar ju ned brallorna på dig så det stänker om det. Milt sagt tröttsamt att ha dig med i diskussionen.
Bränslet är som såpass stor utgift att vilken person som helst kan dra sina egna slutsatser i om den stämmer in på sitt körmönster.
Så återigen, lägg du din tid på att göra den analysen.
Jag kör redan en spargris utan att posta din vedertagna analys.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Det är väl en myt. Snarare så att det är tillgången på delar och verkstäder i en dyr bil som lyft premienF fsn skrev:
Läser tråden med intresse då det börjar bli dags att byta ut en av de två bilar vi har i hushållet. Och slutsatsen blir nog att återigen köpa en begagnad bensinbil som kostar en tjugondel av husets värde och som betalas kontant av sparade pengar. Det är vad som blir bäst utifrån vår ekonomiska situation.
När giga-pressgjutna får en smäll och måste bytas på en Y så kostar det. Det slår naturligtvis mot försäkringen. Sen att en bilrep på märkesvärkstäder numera kostar 1700kr/h och uppåt bidrar naturligtvis. MenJohannes Carlsson skrev: