38 526 läst · 442 svar
39k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Inte då. Var lite vevhusvent issues som man löste mycket enkelt. De är en motorfamilj som tål otroligt mycket mos, fett bra motorer på sin tid. Då är en Volvo V70 Niklas med N/A 2,4 betydligt sorgligare. 100hk mindre än en Saab 9.5 2,3T och ganska exakt en halv deciliter högre förbrukning.V varpan1 skrev:Oj, då har du inte ägt många 9-5 tidigare va? Jag har haft 2st 9-5or och 2st 9-3or, sedan lärde jag mig! Helt felkonstruerade motorer med massor av problem. Törstiga som sjutton med, runt 1 liter milen. Idag skulle jag må otroligt dåligt över den ohyggliga kostnaden för drivmedel till en gammal saab.
Detta eller nåt av de relaterade inläggen har inte ett skit att göra med att låna pengar på ett högbelånt hus för att köpa ELBIL. Flyttas med fördel till biltråden.
Angående bensinförbrukning 9-5 2.3 automat.
Ni har alltså inte använt Cruise Control. Ligger väl o pumpar på gasen
Mellan 85 och 90 loggar jag dryga 0.7 l /mil.
Fixat vevhusventillationen, oljetryckskontakten, stötdämpare bak, sensorring. Blir byte av spännhjul, ledhjul och aggregatrem
Totalt med delar o inköp. Ca 16 000 kr.
Alternativet hade inte varit en ny Tesla.
Ni har alltså inte använt Cruise Control. Ligger väl o pumpar på gasen
Mellan 85 och 90 loggar jag dryga 0.7 l /mil.
Fixat vevhusventillationen, oljetryckskontakten, stötdämpare bak, sensorring. Blir byte av spännhjul, ledhjul och aggregatrem
Totalt med delar o inköp. Ca 16 000 kr.
Alternativet hade inte varit en ny Tesla.
Och för att komma tillbaks till tråden.
Har mao ekonomiskt bilägande.
Huset värderat till 1.65 M.
0.1M kvar i lån till låg ränta.
Dagens besked innebär att jag ska till banken igen och omförhandla, för att ev låna till en beg mindre husbil. För nu verkar dessa liksom begagnade bilar sjunka kraftigt i pris.
Alltså låna på kåken.
Har mao ekonomiskt bilägande.
Huset värderat till 1.65 M.
0.1M kvar i lån till låg ränta.
Dagens besked innebär att jag ska till banken igen och omförhandla, för att ev låna till en beg mindre husbil. För nu verkar dessa liksom begagnade bilar sjunka kraftigt i pris.
Alltså låna på kåken.
Allvetare
· Östergötland
· 4 258 inlägg
Det där är väldigt överdrivet. 9-5:an är i grunden en sund konstruktion men likt de flesta bilar finns det svagheter. Motorproblemen med oljeförbrukning/oilsludge var i stort sett åtgärdade efter -04 då vevhusventilationen uppdaterades och drabbade extremt sällan de som skötte oljebytena (d.v.s. bytte var 1000:e mil istället för 2000:e mil) på tidigare bilar. Farsans -02:a har snart gått 39 000 mil och har inte ens uppgraderat till "nya" vevhusventilationen men han har bytt olja var 1000:e mil också.V varpan1 skrev:Oj, då har du inte ägt många 9-5 tidigare va? Jag har haft 2st 9-5or och 2st 9-3or, sedan lärde jag mig! Helt felkonstruerade motorer med massor av problem. Törstiga som sjutton med, runt 1 liter milen. Idag skulle jag må otroligt dåligt över den ohyggliga kostnaden för drivmedel till en gammal saab.
I övrigt är det mest småsaker såsom bärarmbussnignar bak, stötdämpare bak, bränslepump o.d. som ibland kan behövas bytas något före det som är normalt. De bilar som har garett GT17 turboaggregat (alla förutom Aero) kan råka ut för haveri om man inte skött oljebytena eller uppgraderat till senaste vevhusventilationen. Aeros Mitsubishi TD04-aggregat är mycket stadigare och går sällan sönder. Rost kommer främst på baklucka och "hundbenet" bak. Bakluckan på tidiga bilar är en dålig konstruktion där "mittpanelen" skaver på lacken. Lösningen är att ta bort panelen och lägga dit en distans men tråkigt om rosten redan fått grepp förstås.
Jag hade en -02:a 2.3t manuell som jag körde runt 20tsek mil med. Medelförbrukning 0,75-0,8l/mil blandad körning drog den och strax under 0,7 vid landsväg.
Med tanke på hur billiga de är att köpa så är det nog svårt att hitta en billigare vettig bruksbil, även diverse reparationer inräknat.
Redigerat:
F fsn skrev:Inte då. Var lite vevhusvent issues som man löste mycket enkelt. De är en motorfamilj som tål otroligt mycket mos, fett bra motorer på sin tid. Då är en Volvo V70 Niklas med N/A 2,4 betydligt sorgligare. 100hk mindre än en Saab 9.5 2,3T och ganska exakt en halv deciliter högre förbrukning.
Detta eller nåt av de relaterade inläggen har inte ett skit att göra med att låna pengar på ett högbelånt hus för att köpa ELBIL. Flyttas med fördel till biltråden.
Min första 9-5 skruvade oljepumpen ur sig själv ur motorblocket vid 33 000mil och det blev totalras i motorn längs vägen ut, så den gick till skroten efter det. Dessförinnan skar turbon. Topplockspackningen läckte. En kylarslang exploderade. Tändkassetten blev kass 2 gånger. Nån mottagare under förarsätet gav upp så bilen gick inte att starta. Displayen på "färddatorn" gick inte att läsa. Fattar fortfarande inte varför jag köpte en till 9-5 efter det, men när den fungerade så var det ju en go bil, även om den var satans törstig. Det där med 0,7 i förbrukning är ju bs, kanske om man kör som farmor. 0,85 kunde jag komma ner i som lägst på 80-90 väg vid längre resa. Blandad normal vardagskörning så drog den över litern. Är jävligt glad över min tesla model s numera, laddar den gratis hela bilens livslängd och pengarna jag sparar på detta räcker gott och väl till att underhålla och reparera den.S Styrman_jansson skrev:Det där är väldigt överdrivet. 9-5:an är i grunden en sund konstruktion men likt de flesta bilar finns det svagheter. Motorproblemen med oljeförbrukning/oilsludge var i stort sett åtgärdade efter -04 då vevhusventilationen uppdaterades och drabbade extremt sällan de som skötte oljebytena (d.v.s. bytte var 1000:e mil istället för 2000:e mil) på tidigare bilar. Farsans -02:a har snart gått 39 000 mil och har inte ens uppgraderat till "nya" vevhusventilationen men han har bytt olja var 1000:e mil också.
I övrigt är det mest småsaker såsom bärarmbussnignar bak, stötdämpare bak, bränslepump o.d. som ibland kan behövas bytas något före det som är normalt. De bilar som har garett GT17 turboaggregat (alla förutom Aero) kan råka ut för haveri om man inte skött oljebytena eller uppgraderat till senaste vevhusventilationen. Aeros Mitsubishi TD04-aggregat är mycket stadigare och går sällan sönder. Rost kommer främst på baklucka och "hundbenet" bak. Bakluckan på tidiga bilar är en dålig konstruktion där "mittpanelen" skaver på lacken. Lösningen är att ta bort panelen och lägga dit en distans men tråkigt om rosten redan fått grepp förstås.
Jag hade en -02:a 2.3t som jag körde runt 20tsek mil med. Medelförbrukning 0,75-0,8l/mil blandad körning drog den och strax under 0,7 vid landsväg.
Med tanke på hur billiga de är att köpa så är det nog svårt att hitta en billigare vettig bruksbil, även diverse reparationer inräknat.
Då har alla fel och Tesla-nörden har rätt. Jag har haft 3 Saab 9000 och två st 9-5. 2,0 N/A, 2,0t, 2,3t och 2,3T med Aero turbo och mappad på rullande landsväg med 250hk på hjulen. Tror jag har 480000-halv miljon km i diverse Saabar.V varpan1 skrev:Min första 9-5 skruvade oljepumpen ur sig själv ur motorblocket vid 33 000mil och det blev totalras i motorn längs vägen ut, så den gick till skroten efter det. Dessförinnan skar turbon. Topplockspackningen läckte. En kylarslang exploderade. Tändkassetten blev kass 2 gånger. Nån mottagare under förarsätet gav upp så bilen gick inte att starta. Displayen på "färddatorn" gick inte att läsa. Fattar fortfarande inte varför jag köpte en till 9-5 efter det, men när den fungerade så var det ju en go bil, även om den var satans törstig. Det där med 0,7 i förbrukning är ju bs, kanske om man kör som farmor. 0,85 kunde jag komma ner i som lägst på 80-90 väg vid längre resa. Blandad normal vardagskörning så drog den över litern. Är jävligt glad över min tesla model s numera, laddar den gratis hela bilens livslängd och pengarna jag sparar på detta räcker gott och väl till att underhålla och reparera den.
Ingen har dragit mer än 0,8-0,85 i normal motorvägsfart vilket i min värld betyder +30 på mätaren.
Allvetare
· Östergötland
· 4 258 inlägg
Jag beklagar att du hade otur med din bil, men det var just det,Otur.V varpan1 skrev:Min första 9-5 skruvade oljepumpen ur sig själv ur motorblocket vid 33 000mil och det blev totalras i motorn längs vägen ut, så den gick till skroten efter det. Dessförinnan skar turbon. Topplockspackningen läckte. En kylarslang exploderade. Tändkassetten blev kass 2 gånger. Nån mottagare under förarsätet gav upp så bilen gick inte att starta. Displayen på "färddatorn" gick inte att läsa. Fattar fortfarande inte varför jag köpte en till 9-5 efter det, men när den fungerade så var det ju en go bil, även om den var satans törstig. Det där med 0,7 i förbrukning är ju bs, kanske om man kör som farmor. 0,85 kunde jag komma ner i som lägst på 80-90 väg vid längre resa. Blandad normal vardagskörning så drog den över litern. Är jävligt glad över min tesla model s numera, laddar den gratis hela bilens livslängd och pengarna jag sparar på detta räcker gott och väl till att underhålla och reparera den.
Ang. förbrukning så var min 2.3t trimmad med Aero-turbo och chip till 250hk. Inga problem att köra runt 0,7l/mil på landsväg. Däremot drog den 1,2l/milen med 1200kg husvagn bakom…
Nej 9-5 var trevliga bilar. Nästan så jag blir sugen igen.
Om du vill räkna TCO så kan du ju till att börja med köpa minst 20st 9-5r för priset av din Tesla. Eller 10st och ha en halv miljon över till bränsle…
Redigerat:
Med risk att låta oförskämd. Tror du Teslan eller annan bil kommer hålla lika länge som du betalar huslånen? För det är så länge du får betala för den oavsett om du har bilen kvar eller inte.ELantagonism skrev:Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.
Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.
Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.
Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅
Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.
Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Har själv aldrig lånat till bil på huset, men har en kompis som gjort det. Det är nog 15år sedan bilen gick till skrot efter tjänat dem väl i många år. Men han betalar fortfarande av på den då han har huslånen kvar. Kan säga som så att han retar sig fortfarande än idag.
Man blir ju mörkrädd när man läser detta… Och dem funderar på att sänka kontantinsats och sänka armorteringen. Snacka om att lura in svenska folket i en affär dem egentligen inte har råd med. Skrämmande.
Gällande bil, kompisen köpte en kanon fin Saab 9.5 med en ägare ett äldre par sen ny. Full servad men med 2 enkla 2or på besiktning. Betalade 4500kr för bilen, en ny glödlampa och ett bälte för 500kr. Nu har han en billig bil i skatt och försäkring för 5000kr.
Allt är en prioritering… och anpassa sig efter vad man har råd med.
Gällande bil, kompisen köpte en kanon fin Saab 9.5 med en ägare ett äldre par sen ny. Full servad men med 2 enkla 2or på besiktning. Betalade 4500kr för bilen, en ny glödlampa och ett bälte för 500kr. Nu har han en billig bil i skatt och försäkring för 5000kr.
Allt är en prioritering… och anpassa sig efter vad man har råd med.
Jag köpte min senaste bil för 100 000kr kontant och utökade huslånet med 170 000kr för att betala resten. Dessa 170 000kr ligger som en egen lånedel i internetbanken, mycket pedagogiskt, och jag betalar av på den lånedelen separat från resten av huslånet. Betalar av detta lånet på 24 mån, och lånekostnaden kommer bli totalt 7500kr enligt lånekalkylatorn jag använt i beräkningen. Fick ganska hyfsad ränta eftersom lånet ligger på huset. Jag förstår inte varför det skulle vara något jag grämer mig för resten av livet? Jag amorterar ju fortfarande exakt samma summa på resten av huslånet och när 2 år passerat är bilen avbetald och huslånet ser ut precis som det skulle gjort oavsett om jag köpt bilen eller ej.J JeJo68 skrev:Med risk att låta oförskämd. Tror du Teslan eller annan bil kommer hålla lika länge som du betalar huslånen? För det är så länge du får betala för den oavsett om du har bilen kvar eller inte.
Har själv aldrig lånat till bil på huset, men har en kompis som gjort det. Det är nog 15år sedan bilen gick till skrot efter tjänat dem väl i många år. Men han betalar fortfarande av på den då han har huslånen kvar. Kan säga som så att han retar sig fortfarande än idag.
Så länge man amorterar de extra lånet för bilen minst i samma takt som värdeminskningen så ser jag inga nackdelar med ett utökat bolån jämfört med någon form av billån.J JeJo68 skrev:Med risk att låta oförskämd. Tror du Teslan eller annan bil kommer hålla lika länge som du betalar huslånen? För det är så länge du får betala för den oavsett om du har bilen kvar eller inte.
Har själv aldrig lånat till bil på huset, men har en kompis som gjort det. Det är nog 15år sedan bilen gick till skrot efter tjänat dem väl i många år. Men han betalar fortfarande av på den då han har huslånen kvar. Kan säga som så att han retar sig fortfarande än idag.
Ska man köpa en ny Tesla slår naturligtvis Teslas erbjudande om 0% i ränta även ett utökat bolån - men det kräver samtidigt att man köper en helt ny bil med hög värdeminskning.
/Krille
Jag skulle inte köpa en tesla om jag inte hade kontanter till kontantinsatsen. När jag räknar på restvärde mm på lånekalkylen på teslas hemsida så finns det en stor risk att den där kontantinsatsen är en förtida avbetalning på lånet. Kolla vad en 3 år gammal bil kostar på blocket sen drar du bort 30k så har du vad handlaren betalat i inbyte. Kosta bilen 600kkr ny och nu 270kkr så har du tappat 330kkr på tre år…amortering 4300kr/mån ca 155000kr på tre år….kontantinsats ca 110000kr…. Summa 270000kr på tre år, nu är nog detta lite väl ooptimistiskt räknat men du har ingen buffer kvar om du har otur och då är det inte 4300kr/mån det är ytterligare 110000/36 som ska läggas till…är det värt det?