37 988 läst · 442 svar
38k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Tillverkningskostnaderna har gått ned. Ett kinesiskt batteri av enklare slag är rent av billigt idag. Konkurrensen på elektroniksidan bidrar. Det finns komponenter som inte fanns för fem år sedan och sänker totalkostnaden.S Staffan-N skrev:Borttagandet av dessa svenska subventionerna förklarar dock inte varför elbilars pris har rasat globalt.
Snarare så har vi en större produktion än efterfrågan. Subventioner och optimism inför elektrifieringen på många marknader har fått fart på produktionen. Kina har kommit igång ordentligt och sätter press på väst. Tillverkarna blir desperata att sälja sina lager så de dumpar priserna eller erbjuder gratis lån.
Då blir det bättre bilar för samma pengar. Begagnade pressas. Det är övergående.
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Bara som ett påpekande: Det finns elbilar från 2011/2012 på Blocket. De är inte gratis på något sätt.
1997-2000 års modell är det skrotpriser på. De är skrot och batterierna är slut.
1997-2000 års modell är det skrotpriser på. De är skrot och batterierna är slut.
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
De har råd med dem.H Hybro skrev:
Ja. De använder Excel idag. Där gör de Total Cost of Ownership-kalkyler. På detta listiga sätt håller de på att ta över världen utan att någon märkt det. Bra att du avslöjat konspirationen!H Hybro skrev:
Angående försäkringspremier.
Det blir dyra milkostnader totalt om man kör max 100 mil per månad, med en Elbil.
Jag fortsätter med min nyförvärvade 9-5, köpt för 12 000 kr.
Ägnar dagen att beställa några slitagedelar för 800 kr.
Av erfarenhet tror jag bilen kommer rulla problemfritt många år.
Det blir dyra milkostnader totalt om man kör max 100 mil per månad, med en Elbil.
Jag fortsätter med min nyförvärvade 9-5, köpt för 12 000 kr.
Ägnar dagen att beställa några slitagedelar för 800 kr.
Av erfarenhet tror jag bilen kommer rulla problemfritt många år.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 856 inlägg
Läste någonstans lite löst att det inte var så omfattande och dyrt att byta gigacast delarna, och att dom va svetsbara. Men även de utan gigacast delar är dyra så jag är osäker på hur starkt det sambandet är för just Tesla jämfört mot en Enyaq eller ID4.F fsn skrev:
Stor osäkerhet här, jag vet inte vad man ska tro.
Sen vill man ju ändå inte köpa Tesla eftersom det är att lägga sina pengar på en presidentkampanj som om den lyckas skulle vara katastrofal för både svensk säkerhet och svenskt näringsliv. Men det är en annan diskussion
Allvetare
· Västra götaland
· 9 191 inlägg
Munro gjorde en bra översikt nyligen över hur Tesla ökat andelen gjutna delar i sina bilar;
Rikta och/eller svetsa gjutalu tror jag är såpass svårt att det inte är aktuellt...
Rikta och/eller svetsa gjutalu tror jag är såpass svårt att det inte är aktuellt...
Du måste väl förstå att svetsning av alu gjutgods är extremt avancerat, kräver fixtur, rimligtvis uppmätning och måste utföras av specialiserad leveverantör?Johannes Carlsson skrev:Läste någonstans lite löst att det inte var så omfattande och dyrt att byta gigacast delarna, och att dom va svetsbara. Men även de utan gigacast delar är dyra så jag är osäker på hur starkt det sambandet är för just Tesla jämfört mot en Enyaq eller ID4.
Stor osäkerhet här, jag vet inte vad man ska tro.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 856 inlägg
Nu är jag för all del lite riskavert, men jag skulle inte vara komfortabel med bara 15% i eget kapital. Finns trots allt mycket elände som kan inträffa och då vill iaf jag har större buffert.ELantagonism skrev:Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.
Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.
Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.
Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅
Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.
Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Jag var klart mer sparsam när jag var i er situation. Och höll ned konsumtionen för att få ned belåningsgraden.
Oj, då har du inte ägt många 9-5 tidigare va? Jag har haft 2st 9-5or och 2st 9-3or, sedan lärde jag mig! Helt felkonstruerade motorer med massor av problem. Törstiga som sjutton med, runt 1 liter milen. Idag skulle jag må otroligt dåligt över den ohyggliga kostnaden för drivmedel till en gammal saab.H Hybro skrev: