S Staffan-N skrev:
Borttagandet av dessa svenska subventionerna förklarar dock inte varför elbilars pris har rasat globalt.
Snarare så har vi en större produktion än efterfrågan. Subventioner och optimism inför elektrifieringen på många marknader har fått fart på produktionen. Kina har kommit igång ordentligt och sätter press på väst. Tillverkarna blir desperata att sälja sina lager så de dumpar priserna eller erbjuder gratis lån.
Tillverkningskostnaderna har gått ned. Ett kinesiskt batteri av enklare slag är rent av billigt idag. Konkurrensen på elektroniksidan bidrar. Det finns komponenter som inte fanns för fem år sedan och sänker totalkostnaden.

Då blir det bättre bilar för samma pengar. Begagnade pressas. Det är övergående.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Får du ens prisuppgift på annat än halvförsäkring när du kollar på en ny bil?

Jag betalar 1400kr/månad för helförsäkring på vår Model 3.
Ja, det lär man väl ta med i årskostnaden?

16800 kr!
 
Bara som ett påpekande: Det finns elbilar från 2011/2012 på Blocket. De är inte gratis på något sätt.

1997-2000 års modell är det skrotpriser på. De är skrot och batterierna är slut.
 
Vad har TCO Tjänstemännens Central Organisation med Elbilar att göra?

Handlar det om bilar för pappersvändare?
 
  • Haha
antett
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vad har TCO Tjänstemännens Central Organisation med Elbilar att göra?
De har råd med dem.
H Hybro skrev:
Handlar det om bilar för pappersvändare?
Ja. De använder Excel idag. Där gör de Total Cost of Ownership-kalkyler. På detta listiga sätt håller de på att ta över världen utan att någon märkt det. Bra att du avslöjat konspirationen!
 
  • Gilla
  • Haha
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Angående försäkringspremier.
Det blir dyra milkostnader totalt om man kör max 100 mil per månad, med en Elbil.

Jag fortsätter med min nyförvärvade 9-5, köpt för 12 000 kr.

Ägnar dagen att beställa några slitagedelar för 800 kr.
Av erfarenhet tror jag bilen kommer rulla problemfritt många år.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Vad har TCO Tjänstemännens Central Organisation med Elbilar att göra?

Handlar det om bilar för pappersvändare?
Vissa behöver verkligen inte göra sig till för att framstå som mindre begåvade.
 
Medfött dessvärre
 
  • Haha
varpan1
  • Laddar…
F fsn skrev:
När giga-pressgjutna får en smäll och måste bytas på en Y så kostar det. Det slår naturligtvis mot försäkringen. Sen att en bilrep på märkesvärkstäder numera kostar 1700kr/h och uppåt bidrar naturligtvis. Men
Läste någonstans lite löst att det inte var så omfattande och dyrt att byta gigacast delarna, och att dom va svetsbara. Men även de utan gigacast delar är dyra så jag är osäker på hur starkt det sambandet är för just Tesla jämfört mot en Enyaq eller ID4.

Stor osäkerhet här, jag vet inte vad man ska tro.
 
Sen vill man ju ändå inte köpa Tesla eftersom det är att lägga sina pengar på en presidentkampanj som om den lyckas skulle vara katastrofal för både svensk säkerhet och svenskt näringsliv. Men det är en annan diskussion :)
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Munro gjorde en bra översikt nyligen över hur Tesla ökat andelen gjutna delar i sina bilar;

Rikta och/eller svetsa gjutalu tror jag är såpass svårt att det inte är aktuellt...
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Läste någonstans lite löst att det inte var så omfattande och dyrt att byta gigacast delarna, och att dom va svetsbara. Men även de utan gigacast delar är dyra så jag är osäker på hur starkt det sambandet är för just Tesla jämfört mot en Enyaq eller ID4.

Stor osäkerhet här, jag vet inte vad man ska tro.
Du måste väl förstå att svetsning av alu gjutgods är extremt avancerat, kräver fixtur, rimligtvis uppmätning och måste utföras av specialiserad leveverantör?
 
F fsn skrev:
Du måste väl förstå att svetsning av alu gjutgods är extremt avancerat, kräver fixtur, rimligtvis uppmätning och måste utföras av specialiserad leveverantör?
Absolut, sen är det ju inte vilket gjutgods som helst. Svetsning av aluminium får väl ses som högrisk oavsett.
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Nu är jag för all del lite riskavert, men jag skulle inte vara komfortabel med bara 15% i eget kapital. Finns trots allt mycket elände som kan inträffa och då vill iaf jag har större buffert.

Jag var klart mer sparsam när jag var i er situation. Och höll ned konsumtionen för att få ned belåningsgraden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Angående försäkringspremier.
Det blir dyra milkostnader totalt om man kör max 100 mil per månad, med en Elbil.

Jag fortsätter med min nyförvärvade 9-5, köpt för 12 000 kr.

Ägnar dagen att beställa några slitagedelar för 800 kr.
Av erfarenhet tror jag bilen kommer rulla problemfritt många år.
Oj, då har du inte ägt många 9-5 tidigare va? Jag har haft 2st 9-5or och 2st 9-3or, sedan lärde jag mig! Helt felkonstruerade motorer med massor av problem. Törstiga som sjutton med, runt 1 liter milen. Idag skulle jag må otroligt dåligt över den ohyggliga kostnaden för drivmedel till en gammal saab.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.