39 446 läst · 442 svar
39k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Det är totalkostnaden som är viktig, resten är bara känslorM mattias_75 skrev:
Kalkylmässigt lägger jag 3000/mån som avskrivning. Både för el och fossilbilen. Sedan räknar jag ytterligare 2000/mån som bränsle-besparing för elbilen.F Fluxor skrev:
Sammantaget blir det något lägre kostnad att köra elbil. Den stora vinsten med elbil är inte kostnaden utan komforten. Tyst, stark motor. Snabb och effektiv värme. Möjlighet att förvärma eller kyla kupén. Allt "lull-lull" som jag önskar ingår i elbilen men kostar skjortan för en fossil.
Behöver mycket sällan "eltankas publikt", kopplar bara in sladden när jag kommer hem och laddning sker automatiskt.
Men om man inte kan ladda hemma som regel så blir det dyrare.
För att svara TS:
Nej, du ska inte låna i nuläget. Och varför Tesla? Titta på några alternativ, det finns enligt mig det som är bättre.
Om ekonomin har buffert för lånet ser jag inga problem med detta - förutom att jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa - eller ens köra - en bil av ett företag som Elon äger. Men märkesvalet är naturligtvis er ensak. Sedan är det naturligtvis en helt annan affär att köpa en "nybegagnad" bil, d v s med 2-3 år på nacken. Många märken erbjuder bra garantier och finansieriing på dessa bilar, så man får en "nästan ny" bil till ett klart attraktivare pris. Kan också nämna att jag har jobbat i bostadsbranschen tidigare och ett vanligt beteende för de som köper nytt är att de också byter ut så gott som hela möblemanget - och naturligtvis tar med kapitalbehovet för detta i sin bolånekalkyl.
Redigerat:
Vi har nu haft vår IONIQ, inköpt för 360 kkr, i 6 år. Hittills har den gått bra. 5000 kr i månaden om den är värd noll (div auktionssajter ger ett värde på ca 100 kkr nu) och säg för enkelhets skull 2000 kr per år = 200 kr per månad i service. Vad du laddar den för kan jag inte bestämma. Vi har laddat mest hemma för ca 1 kr/mil, så säg 2000 kr per år.H Hybro skrev:
Skrotar vi den idag blir det alltså ca 5500 kr per månad inkl körning och service. Tyvärr blir ju nya elbilar bara dyrare 😄
Medlem
· Halland
· 4 169 inlägg
Sådana här trådar får mig att tappa andan. Om TS ökar på bolånet med 100 papp hamnar han alltså på 85% belåningsgrad. Och skall skaffa barn. Och har köpt 2022.
Jag bytte hus 2022 och har just bytt igen. Kan bara säga att marknaden är ner. Byter man hus kan man i viss mån kvitta vördetappet men man skall ändå ha med det i kalkylen.
Vad TS behöver just nu är att sluta renovera och i stället komma ner under 70% belåningsgrad snabbt. Sedan kan man fortsätta ner till 50%. Då får man andrum.
Själv drar jag runt villa, fri, barn, två bilar och semester på en lön utan att ha en svinaktig lön, så TS med två höginkomsttagare I familjen har ett gott utgångsläge. Börja spara NU! Sätt in bergvärme.
Min bil till jobbet (cirka 45 km enkel väg) är en Toyota Aygo 2013 med 20000+ mil på mätaren. Gör all service själv. Bilen är lättmeckad och delar olja och däck kostar ingenting. Den drar 0.4-0.45 liter milen beroende på utetemperatur.
En dylik kostar 30 tusen elker så på KVD eller Bilia Outlet. En annan bra bil som är lite lyxigare är Volvo V50 som med 2-motorn drar under halvliter om du håller dig under 100 km/h.
Detta är vad du borde kolla på. Sluta titta på TV och börja mecka bil så blir det billigt. Bilarna jag nämner kan halvförsäkras för 150 kr i månaden på ett lågpris bolag och Skatten är 360 kr om året för Aygo och 1200 kr för Volvon.
Jag bytte hus 2022 och har just bytt igen. Kan bara säga att marknaden är ner. Byter man hus kan man i viss mån kvitta vördetappet men man skall ändå ha med det i kalkylen.
Vad TS behöver just nu är att sluta renovera och i stället komma ner under 70% belåningsgrad snabbt. Sedan kan man fortsätta ner till 50%. Då får man andrum.
Själv drar jag runt villa, fri, barn, två bilar och semester på en lön utan att ha en svinaktig lön, så TS med två höginkomsttagare I familjen har ett gott utgångsläge. Börja spara NU! Sätt in bergvärme.
Min bil till jobbet (cirka 45 km enkel väg) är en Toyota Aygo 2013 med 20000+ mil på mätaren. Gör all service själv. Bilen är lättmeckad och delar olja och däck kostar ingenting. Den drar 0.4-0.45 liter milen beroende på utetemperatur.
En dylik kostar 30 tusen elker så på KVD eller Bilia Outlet. En annan bra bil som är lite lyxigare är Volvo V50 som med 2-motorn drar under halvliter om du håller dig under 100 km/h.
Detta är vad du borde kolla på. Sluta titta på TV och börja mecka bil så blir det billigt. Bilarna jag nämner kan halvförsäkras för 150 kr i månaden på ett lågpris bolag och Skatten är 360 kr om året för Aygo och 1200 kr för Volvon.
Allvetare
· Östergötland
· 4 295 inlägg
Vi har tidigare köpt bil via utökat huslån. Amorterade av det på ca. 2,5år ( lade upp det på 3 år men löste i förtid).F Fluxor skrev:
Nu kör vi bilkontobil sant en kontant inköpt andrabil.
Kan inget annat än att hålla med. Köpt hus och renoverat sen 2022, ska försöka skaffa barn men har inte ens 100 000kr i buffert? Fan jag skulle skita ner mig av nervositet tills jag fått en ordentlig budget.A Anders_Nilsson skrev:Sådana här trådar får mig att tappa andan. Om TS ökar på bolånet med 100 papp hamnar han alltså på 85% belåningsgrad. Och skall skaffa barn. Och har köpt 2022.
Köpte mitt första hus 2021, renoverat hela skiten med fina material val och inte snålat på något. Betalt ur egen ficka men har ALLTID haft ett konto där jag har 200 000kr som jag aldrig kommer röra. Det är ett rent husbuffert konto. Har inga rika föräldrar eller annat så då är det skönt att ha, samt att jag inte behöver låna för att laga något.
Intressant hur många som vill lägga närmare 300 000kr och uppåt på bensin och diesel under den huvudsakliga livstiden hos en bil.M mattias_75 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 169 inlägg
Problemet verkar vara att många inte förstår att i TS situation är inte Tesla 3 eller BMW 5 ett alternativ. TS behöver en billig Toyota. Väljer han att köpa nytt finns det alternativ för 200-300 tusen.
Sedan kostar en fossilbil mer i drift men det kan du påverka själv genom att åka mer kollektivt. TS behöver just nu minska de fasta kostnaderna.
Sedan kostar en fossilbil mer i drift men det kan du påverka själv genom att åka mer kollektivt. TS behöver just nu minska de fasta kostnaderna.
Varför ens tänka på Tesla som ligger i blockad pga att vägran att teckna kollektivavtal? Alla seriösa företag i Sverige har kollektivavtal.ELantagonism skrev:Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.
Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.
Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.
Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅
Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.
Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Ett problem är att det oftast blandas in goda och dåliga råd som kluddas ihop.A Anders_Nilsson skrev:Problemet verkar vara att många inte förstår att i TS situation är inte Tesla 3 eller BMW 5 ett alternativ. TS behöver en billig Toyota. Väljer han att köpa nytt finns det alternativ för 200-300 tusen.
Ekonomisk återhållsamhet, kontroll över utgifterna och att ha en god buffert är bra råd.
Sen kommer vi till finansiell strategi. Amortera för att man kanske ska få barn. Det är nog i kategorin dåliga råd. Som förälder och föräldraledig är det svårare att få lån. Samma gäller pensionärer.
Där kan det vara fördelaktigt att maximera lånet och lägga pengar uppdelat på sparkonto med hög sparränta och lite indexfonder.
Ränteavdrag och börsens förväntade avkastning gör det fördelaktigt med hög belåning.
Skuldsättning har ofta en mental påfrestning, för min del tycker jag det är okej så länge jag har motsvarande belopp investerat = "netto skuldfri"
Att bli påverkad externt till lyxkonsumption som stressar ens liv för att köpa ny bil, dyr semester, dyrt hus etc känns inte som det bästa valet för hög livskvalitet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Man är solidarisk och vägrar ge sig för fackets obsoleta maffiametoder. Stödköper en Tesla för att bekämpa fackets orättvisa och frihetsbekämpning.T Tuvalo skrev: