Äntligen kommit till ett beslut gällande för närmaste 10 åren om jag lever så länge. Lever på statlig pension. Räcker gott till då man är försiktig med utgifterna.

Så som trådrubriken, kan det gott bli om jag köper mig en mindre husbil kommande år. Har bara dryga 100 tusen i lån. Så "utrymme" finns.

Har två gamla pålitliga fossilare i bra skick. I regel bara en påställd.
Kör max 1500 mil om året.
Ingen av bilarna värda mer än
16 000. Alltid säljbara. Har ingen värdeminskning.
Så då blir det i princip: en bilskatt, en halvförsäkring och 0,7 l bensin per mil. Och typ besiktningar.
Behöver inte köpa nya fina däck närmaste 5 åren eller tjänster ö h t gällande hus eller bil.

Gör allt själv, som ren hobby. Ren självbevarelsedrift i dagens samhälle.

Håller på med extraljus till en av bilarna. Lite piller med byte av aggregatrem och några kullager på
9-5:ans motor är väl vad som både roar och väntar inom två veckor. Men vad gör det?

Bryr mig inte ens om att räkna på månadskostnad. Det får nån annan göra.
Bäst är väl att jag aldrig haft några billånekostnader. Alla andra är helt klart hanterbara och ger ingen orolig sömn.

Känner mig privilegierad som aldrig behöver köpa nyare bilar.

Kan köpa nåt annat om jag vill, när jag vill.
T ex en låda pilsner till resten av månaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
PåLandet och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ganska lustigt...
Tesla råkade tillverka en elbil som funkade.
Sen råkade de leda elbilsrejset.
Sen råkade dem fortsätta leda.
Alla andra tillverkare är snart ikapp.
Så det är bäst att köpa någon annan än tesla.

Men det finns ingen annan som är i närheten av tesla.
Och framför allt... När det inte fanns snabbladdare så byggde tesla egna.
Ingen annan biltillverkare har sin egna snabbladdare.

Tesla ledde, de leder och snart drar de ifrån igen.

Så att köpa och stödja de företag som tagit elbilarna dit de är idag skulle jag säga är... rimligt.
Tesla ska absolut ha Cred för att de tagit elbilsmarknaden dit den är i dag. Både med bilar, laddstolpar och solceller.
Men nu har övriga världen kommit fatt. Tesla är ingen vidare bil egentligen. Skulle jag byta min Hyundai nu så blev det i så fall BMW och definitivt inte Tesla.
Tar man också i beaktande deras agerande gentemot facket och Elons politiska inhopp så går Tesla fetbort bara av de skälen.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ganska lustigt...
Tesla råkade tillverka en elbil som funkade.
Sen råkade de leda elbilsrejset.
Sen råkade dem fortsätta leda.
Alla andra tillverkare är snart ikapp.
Så det är bäst att köpa någon annan än tesla.

Men det finns ingen annan som är i närheten av tesla.
Och framför allt... När det inte fanns snabbladdare så byggde tesla egna.
Ingen annan biltillverkare har sin egna snabbladdare.

Tesla ledde, de leder och snart drar de ifrån igen.

Så att köpa och stödja de företag som tagit elbilarna dit de är idag skulle jag säga är... rimligt.
Jag håller med, om det inte vore för Elon Musk hybris under denna utveckling. Att köpa en Tesla idag står såklart var och en fritt. Jag själv avstår pga av Musk och hans värderingar. Har man inga problem med dem oavsett om det gäller fackförbund, högerextremism, Ryssland, personlig politisk vinning etc, så är Tesla en riktigt bra bil.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Man ska inte ha för mycket stress kring bilar, visst kan man ha otur men min erfarenhet är att de flesta bilar kan rulla rätt problemfritt i 20 år och 30 000mil. Det kanske känns som alla köper Tesla men på min gata är det knappt nån som bytt bil sen vi flyttade hit 2016, de flesta har bilar från 2002-2015. Vet inte vem som köper nytt men inte är det i vårt barnfamilj-villaområde eller min jobbparkering iaf :)
 
S Styrman_jansson skrev:
För att ge lite perspektiv så kan jag visa lite hur vi räknade när vi valde att avyttra vår egenägda personbil och skaffade en eldriven bilkontobil istället;

Kostnader/månad bensinbil;
Bränslekostnad: 1850kr/månad (Kör ca. 2000mil om året)
Försäkringskostnad: 400kr/månad
Service och reparationer: 1000kr/månad ( visat sig stämma väl senaste 2 åren)
Däck: 200kr/månad
Skatt: 50kr/månad
Sparande till nästa bil: 3000kr/månad
Summa: 6500kr/månad om man tar med sparande till nästa bil.

Eftersom bilen ifråga var en årsmodell 2017 och snart hade gått 17 000mil hade vi med en post för sparande till nästa bil för att få månadskostnaden jämförbar med en ny bil. Man får ju räkna med att en äldre bil behöver ersättas tidigare än en ny.

Kostnad/månad ny bilkontobil El:
Löneavdrag netto: 5500kr (här är däck, försäkring, service, skatt m.m. inbakat).
Bränsle/el: 800kr/månad
Summa: 6300kr/månad


Vi gjorde även en del beräkningar på TCO/LCC men dels slår bränslepriset och eventuellt stora reparationer så mycket och kändes som osäkra faktorer att vi värderade bekvämligheten och den lägre risken för strul rätt högt.
Bilkontobilen är subventionerad av någon så finns egentligen ingen anledning att räkna så, förutom för er själva då. Med tanke på att någon är med och finansierar den förutom ni själva förstår jag att det går att räkna hem.
 
B Bokris skrev:
Jag håller med, om det inte vore för Elon Musk hybris under denna utveckling. Att köpa en Tesla idag står såklart var och en fritt. Jag själv avstår pga av Musk och hans värderingar. Har man inga problem med dem oavsett om det gäller fackförbund, högerextremism, Ryssland, personlig politisk vinning etc, så är Tesla en riktigt bra bil.
Blir tyvärr svårt att köpa bil om man väger in politik hos ägaren, vad skulle du själv rekommendera?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Bilkontobilen är subventionerad av någon så finns egentligen ingen anledning att räkna så, förutom för er själva då. Med tanke på att någon är med och finansierar den förutom ni själva förstår jag att det går att räkna hem.
Nej det är ett helt kostnadsneutralt upplägg för företaget och alla kostnader förs över på bilkontot, d.v.s. mig.

Däremot gör man en skatteteknisk vinst beroende på hur hög marginalskatt man har i och med att ”betalning” sker med bruttolöneavdrag och om man väljer en bil med lågt förmånsvärde.

Oavsett detta går det ju att hitta leasingerbjudande till motsvarande kostnad eller låneupplägg ( där också ”någon annan” = banken är med och finansierar) med restvärde ( vilket i någon mån liknar bilkontoupplägget).

Så kalkylen går att applicera på andra tillämpningar.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej det är ett helt kostnadsneutralt upplägg för företaget och alla kostnader förs över på bilkontot, d.v.s. mig.

Däremot gör man en skatteteknisk vinst beroende på hur hög marginalskatt man har i och med att ”betalning” sker med bruttolöneavdrag och om man väljer en bil med lågt förmånsvärde.

Oavsett detta går det ju att hitta leasingerbjudande till motsvarande kostnad eller låneupplägg ( där också ”någon annan” = banken är med och finansierar) med restvärde ( vilket i någon mån liknar bilkontoupplägget).

Så kalkylen går att applicera på andra tillämpningar.
Ursäkta men jag har svårt att tro på det av den anledningen att det är orimligt billigt. Vad är det för bil?
 
L Laxåplattan skrev:
Man ska inte ha för mycket stress kring bilar, visst kan man ha otur men min erfarenhet är att de flesta bilar kan rulla rätt problemfritt i 20 år och 30 000mil. Det kanske känns som alla köper Tesla men på min gata är det knappt nån som bytt bil sen vi flyttade hit 2016, de flesta har bilar från 2002-2015. Vet inte vem som köper nytt men inte är det i vårt barnfamilj-villaområde eller min jobbparkering iaf :)
Efter att haft ”tur” med typ 5st bilar ( 4st Saabar och 1st Mazda) hade jag tre på raken med mer eller mindre otur. När sista började dricka 1l olja på typ 100mil och kamremmen svällde och fick bytas i förtid så tröttnade vi även om vi gillade bilen i övrigt.

Så när vi hittade en kraftigt nersatt ny bil ( typ 311tsek för en ny elbil) och kunde göra ett bilkontoupplägg till rimlig kostnad så slog vi till.

Det är jävligt skönt just nu att dels veta vad det kostar och dels veta att det funkar.

Sinnesfrid är också värt något.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ursäkta men jag har svårt att tro på det av den anledningen att det är orimligt billigt. Vad är det för bil?
Citroen e-Berlingo ( personbilsvarianten). Kommer en facelift nästa år så vi hittade en lagerbil MY2023 som såldes ut med typ 200k rabatt.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
F
P PHPersson skrev:
Blir tyvärr svårt att köpa bil om man väger in politik hos ägaren, vad skulle du själv rekommendera?
Porsche Tyko eller Porsche Mackan.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Efter att haft ”tur” med typ 5st bilar ( 4st Saabar och 1st Mazda) hade jag tre på raken med mer eller mindre otur. När sista började dricka 1l olja på typ 100mil och kamremmen svällde och fick bytas i förtid så tröttnade vi även om vi gillade bilen i övrigt.

Så när vi hittade en kraftigt nersatt ny bil ( typ 311tsek för en ny elbil) och kunde göra ett bilkontoupplägg till rimlig kostnad så slog vi till.

Det är jävligt skönt just nu att dels veta vad det kostar och dels veta att det funkar.

Sinnesfrid är också värt något.
Ursäkta, men exakt vad är "bilkontoupplägg"?
 
F fsn skrev:
Porsche Tyko eller Porsche Mackan.
Är du säker på att VD Oliver Blume på Porsche inte stöder Trump, Putin, Erdogan, Kim eller andra tvivelaktiga karaktärer? Eller om hans fru inte har röstat på något högerextremt parti i sitt liv? Mycket att tänka på i PK-Svärje numera kamrater.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ursäkta, men exakt vad är "bilkontoupplägg"?
Det är en form av förmånsbil som betalas via bruttolöneavdrag. Kallas även personalbil av en del.
 
S Styrman_jansson skrev:
Citroen e-Berlingo ( personbilsvarianten). Kommer en facelift nästa år så vi hittade en lagerbil MY2023 som såldes ut med typ 200k rabatt.
Jag vet inte vad ni har för utrustning men la på 15000kr för vinterdäck iaf. Då är förmånsvärdet 5042kr. Om vi antar att du inte betalat statlig skatt så kostar förmånsvärdet ca 1664kr netto för dig. Utöver det så kostar det ca 1500kr för bolaget.
Om vi antar en värdeminskning på 50% över 3år så kostar det företaget 4320kr ca. Om vi då tänker nettolöneavdrag så blir det ca 3000kr + 1664kr =4 664.
Att kunna göra service, byta delar och däck, försäkring mm för 850kr låter optimistisk trots att du hittade ett superpris. Då har vi inte med en krona i räntekostnader som bara det borde bli drygt 1000kr i månaden så jag får inte ihop kalkylen.
Grattis oavsett till en billig ny bil men de flesta andra hamnar nog på en nettokostad på ca 10’ för en ny elbil idag. För de flesta nya elbilar kostar nära det dubbla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.