30 700 läst · 354 svar
31k läst
354 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Jag vet inte om Quatar känns så mycket bättre än Musk. Dessutom, vem vill köpa en slö dyr bil.F fsn skrev:
Enligt Wikipedia:
”Qatar har av flera människorättsorganisationer kritiserats för brist på mänskliga rättigheter, bland annat på grund av slaveri, könsdiskriminering och dödsstraff för sexuella minoriteter. Landet har även anklagats för att ha mutat sig till fotbolls-VM för herrar 2022.[7]”
Det verkar folk inte bry sig om när de köper en ID4, men fy den som köper en Tesla.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 105 inlägg
Vinterhjul ingick i priset. Så kostade 0kr.P PHPersson skrev:Jag vet inte vad ni har för utrustning men la på 15000kr för vinterdäck iaf. Då är förmånsvärdet 5042kr. Om vi antar att du inte betalat statlig skatt så kostar förmånsvärdet ca 1664kr netto för dig. Utöver det så kostar det ca 1500kr för bolaget.
Om vi antar en värdeminskning på 50% över 3år så kostar det företaget 4320kr ca. Om vi då tänker nettolöneavdrag så blir det ca 3000kr + 1664kr =4 664.
Att kunna göra service, byta delar och däck, försäkring mm för 850kr låter optimistisk trots att du hittade ett superpris. Då har vi inte med en krona i räntekostnader som bara det borde bli drygt 1000kr i månaden så jag får inte ihop kalkylen.
Grattis oavsett till en billig ny bil men de flesta andra hamnar nog på en nettokostad på ca 10’ för en ny elbil idag. För de flesta nya elbilar kostar nära det dubbla.
Det upprättas en kalkyl av Autoplan som administrerar våra bilkontobilar. Det är de som räknar ut vad avdraget blir och de sysslar inte med annat så förhoppningsvis har de koll
Tror restvärdet på min bil beräknades till 120k eller 40% efter 3år.
Kostnaden för mig är ju också netto 5500kr inkl. förmånsvärde. Bilen betalas ju med oskattade pengar( därav förmånsvärde) så det är ju mer pengar som åker in till bilen.
Jag betalar 53-54% marginalskatt så det bidrar ju till att upplägget lönar sig.
Förmånsvärdet halveras ju också när det är elbilar…
Servicemässigt så är det bara en service på bilen under perioden(3år) där bromsvätska och kupefilter byts. Fördelen med elbil.
Redigerat:
Fast förmånsvärdet kom från Skatteverkets hemsida. Men men. Det stämmer säkert.S Styrman_jansson skrev:Vinterhjul ingick i priset. Så kostade 0kr.
Det upprättas en kalkyl av Autoplan som administrerar våra bilkontobilar. Det är de som räknar ut vad avdraget blir och de sysslar inte med annat så förhoppningsvis har de koll
Tror restvärdet på min bil beräknades till 120k eller 40% efter 3år.
Kostnaden för mig är ju också netto 5500kr inkl. förmånsvärde. Bilen betalas ju med oskattade pengar( därav förmånsvärde) så det är ju mer pengar som åker in till bilen.
Jag betalar 53-54% marginalskatt så det bidrar ju till att upplägget lönar sig.
Förmånsvärdet halveras ju också när det är elbilar…
Servicemässigt så är det bara en service på bilen under perioden(3år) där bromsvätska och kupefilter byts. Fördelen med elbil.
VD är inte enskilt största ägaren. Och sannolikheten är mindre för det du räknar upp. Och skulle ändå så vara fallet så har jag åtminstone köpt en förbannat bra och fet bil.Jonatan79 skrev:
Nu råkar Qatars investmentfond äga 17% av rösterna i Volkswagen. Sen är det incest…. Porsche äger 50% så du får göra matten själv och fundera på vem som eventuellt är största ägare och till vad. Du kommet nog fram till att det inte är Qatar eller att det är Qatars agenda och egenheter eller moraliska kompass som styr nåt av de bolagen.P PHPersson skrev:Jag vet inte om Quatar känns så mycket bättre än Musk. Dessutom, vem vill köpa en slö dyr bil.
Enligt Wikipedia:
”Qatar har av flera människorättsorganisationer kritiserats för brist på mänskliga rättigheter, bland annat på grund av slaveri, könsdiskriminering och dödsstraff för sexuella minoriteter. Landet har även anklagats för att ha mutat sig till fotbolls-VM för herrar 2022.[7]”
Det verkar folk inte bry sig om när de köper en ID4, men fy den som köper en Tesla.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 299 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 299 inlägg
Hur påverkas tjänstepensionen?! Kollade lite på personalcykel som jag tror har samma upplägg och där åts all vinst upp av tappet i tjänstepension. Men det kanske betalas tjänstepension på beloppet före bruttolöneavdraget?S Styrman_jansson skrev:Nej det är ett helt kostnadsneutralt upplägg för företaget och alla kostnader förs över på bilkontot, d.v.s. mig.
Däremot gör man en skatteteknisk vinst beroende på hur hög marginalskatt man har i och med att ”betalning” sker med bruttolöneavdrag och om man väljer en bil med lågt förmånsvärde.
Oavsett detta går det ju att hitta leasingerbjudande till motsvarande kostnad eller låneupplägg ( där också ”någon annan” = banken är med och finansierar) med restvärde ( vilket i någon mån liknar bilkontoupplägget).
Så kalkylen går att applicera på andra tillämpningar.
Vilket är ganska precis samma som Elon Musk, vill minnas 19% så med dina argument så borde det gälla även herr Musk?F fsn skrev:Nu råkar Qatars investmentfond äga 17% av rösterna i Volkswagen. Sen är det incest…. Porsche äger 50% så du får göra matten själv och fundera på vem som eventuellt är största ägare och till vad. Du kommet nog fram till att det inte är Qatar eller att det är Qatars agenda och egenheter eller moraliska kompass som styr nåt av de bolagen.
Ja, men nu handlade det om en årsmodell 2013 och prisbilden på som hålls upp pga. Gratis SuC.P PHPersson skrev:
Själv skulle jag aldrig tänka mig att köpa en Tesla, oavsett hur gammal eller ny den vore eller laddning gratis eller inte.
Allvetare
· Östergötland
· 4 105 inlägg
Nej tjänstepensionen påverkas så det får man ju kompensera på annat sätt.S swirve skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 705 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 105 inlägg
Det beror ju på hur man väljer att kompensera. Det går ju samtidigt att löneväxla till pension och på så sätt sänka skatten på inkomsten.S swirve skrev:
Det är ju det som egentligen är grejen med löneväxling generellt oavsett om det är till bil eller pension, att behålla mer av pengarna man tjänat in och slippa skatta bort dem.
japp! Även Model X. Det står i displayen, så det skall man absolut dubbelkolla även om det står fri SuC i annonsen. Köper man en 75d eller 90d skall man absolut även testa att ladda på en SuC. Tesla sänkte ladd hastigheten på vissa av de batterierna.Rabbithole skrev: