30 393 läst · 348 svar
30k läst
348 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Mycket tjat om gratis laddning, hur vet du att den bilen har det?E En glad amatör skrev:
Menar bara att du använder det som argument för att de inte kommer ha det värdet i framtiden när det troligaste är att den inte har fri Suc. Då borde det stått i annonsen eftersom det har ett värde.E En glad amatör skrev:
Det är inte mitt bekymmer att du baserara din inlägg utan att uppdatera, ha aktuell information innan du trucker på "Skicka" nästa gång. Han har absolut skapat Tesla, det hade troligtvis inte funnits idag utan Musk. Däremot köpte han in sig i bolaget.... men som sagt, han har skapat det till vad det är idag.A ajn82 skrev:
Då tycker jag att du skall söka för din uppfattningsförmåga. Han är VD, han jagade aktivt röstkapital för att banka igenom en kontroversiellt gigabonus till sig själv och han har haft extremt mycket officiella kommentarer om stort, men ofta smått som borde ha hanterats på en lägre nivå. Alla som vet hur ett större företag fungerar och kan identidiera en osund toppstyrning vet att dessa åsiktskommentarer garanterat genererar en toppstyrning.P PHPersson skrev:Att han hörs och syns vet vi men varför väga in känslor? Jag tvivlar på att du vet Musks inflytande idag, likväl som jag tvivlar på att du vet Qatars inflytande. Hur som vet inte jag det.
Tycker Musk numera mesta pratar om Trump, SpaceX och sitt internet.
Men vad jag vet med säkerhet är att när du köper en Tesla får Musk 19% av vinsten och när du köper en Taycan så får Qatar 17%. Så i mina ögon borde det moraliskt vara lika illa om man har problem med Musk.
Mem jag har väl problem som tycker det.
Jag skulle inte ha ett problem med att köpa en Tesla av den anledningen men det är fortfarande ett faktum som alla som inte ligger i mental koma och har grundskoleutbildning borde se.
Du säger osund toppstyrning… för vem då? Tesla är högre värderat än de flesta bilföretag, tror du att det hade varit det även om det inte var toppstyrt?F fsn skrev:Då tycker jag att du skall söka för din uppfattningsförmåga. Han är VD, han jagade aktivt röstkapital för att banka igenom en kontroversiellt gigabonus till sig själv och han har haft extremt mycket officiella kommentarer om stort, men ofta smått som borde ha hanterats på en lägre nivå. Alla som vet hur ett större företag fungerar och kan identidiera en osund toppstyrning vet att dessa åsiktskommentarer garanterat genererar en toppstyrning.
Jag skulle inte ha ett problem med att köpa en Tesla av den anledningen men det är fortfarande ett faktum som alla som inte ligger i mental koma och har grundskoleutbildning borde se.
Ja, det tror jag. Jag är tom rätt säker på det. Men nu var det inte toppstyrning det handlade om utan din bristande uppfattningsförmåga, den du borde söka för.P PHPersson skrev:
Hej Alex,A Alexn72 skrev:Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Den här kalkylen är riktigt amatörmässig.
Du missar viktiga parametrar som kostnad på kapital. som är helt avgörande i den här kalkylen.
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k
Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k
För att vara tydlig, om vi bortser från den faktiska räntekostnaden, innebär mellanskillnaden på 400 000 kr (mellan 100 000 kr och 500 000 kr) att det finns ett alternativ att investera dessa pengar. Om vi antar en genomsnittlig avkastning på 7 % (9%-2% räntekostnad) per år över 10 år skulle det ge ett belopp på 386 000 kr. Om du dessutom skulle behöva betala ränta på mellanskillnaden (säg 2 %), tillkommer ytterligare 80 000 kr.
Slutsats:
Premien för att köra en ny elbil jämfört med en begagnad bensin- eller dieselbil (ICE) är därmed cirka 500 000 kr, avrundat. Givetvis kommer argumentet att det finns en risk att investera pengarna på marknaden men jag skulle inte bedömma att den risken är större än att köpa en elbil för 500k för tillfället.Vill man ytterliggare krångla till det om bilen skall användas för pendling får du göra större skatteavdrag för en ICE bil för tillfället.
PS. Jag kör också en ny elbil (förmånsbil), men det är viktigt att inte bortse från de faktiska kostnaderna i en sådan kalkyl.
Men nu frågade jag för vem det är osund toppstyrning? Med din enastående uppfattningsförmåga förstår jag inte hur du missade den?F fsn skrev:
Frågar han som inte ens ser den..... Det är dåligt för företaget Tesla och det är dåligt för de anställda. Det är på sikt dåligt för kunderna och sättet Musk gör det på är garanterat uselt för aktieägarna. Nu finns det extrem potential att en sån som dig inte förstår det, Musk är på väldigt många sätt genial och helt lysande men hans jävla fylle-twittrande har gett aktieägare och marknaden hicka flera gånger.P PHPersson skrev:
Håller inte med alls… tror inte aktieägarna klagar hittils.F fsn skrev:Frågar han som inte ens ser den..... Det är dåligt för företaget Tesla och det är dåligt för de anställda. Det är på sikt dåligt för kunderna och sättet Musk gör det på är garanterat uselt för aktieägarna. Nu finns det extrem potential att en sån som dig inte förstår det, Musk är på väldigt många sätt genial och helt lysande men hans jävla fylle-twittrande har gett aktieägare och marknaden hicka flera gånger.
Jag tror tvärs om att det är tack vara personen Musk som Tesla är det är där. Hade If Metall styrt, eller random svensk kommun så hade det inte existerat.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 299 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 299 inlägg
Ok, jag uttryckte mig otydligt... _OM_ du löneväxlar till tjänstepension för att kompensera bortfallet pga. förmånsbil så måste det redovisas i kalkylen över kostnaden för förmåndsbil. ok?! Alternativt att bortfallet i tjänstepension direkt går in i kalkylen.S Styrman_jansson skrev:Bilkontobil ÄR löneväxling. Faktiskt är alla fall när man avstår lön för andra förmåner löneväxling.
När jag räknat på detta så är jag ju intresserad av vad som ger mest värde för mig och i detta fall så är det löneväxling till bil eftersom förmånsvärdet på elbilar är så lågt. Sedan visst minskar tjänstepensionen men sett till totalt värde så går jag plus.
Sedan måste ändå ev. pensionsbortfall hanteras vilket kan göras på olika sätt. T.ex. genom ytterligare löneväxling. I mitt fall har vi dock ett bra aktieprogram på jobbet som jag använder mig av istället.
Du verkar ju inte så klipsk faktiskt, vad har if metall och svenska kommuner med teslas ledning att göra?P PHPersson skrev:
Om en anka hade styrt din dator hade ditt konto här knappast existerat, men det betyder ju inte att det du skriver nu från ditt konto är särskilt intelligent, eller hur?
Du läser inte vad jag skriver, trots att jag skrev ut det i klartext och du förstår inte öht. Gratulerar.P PHPersson skrev:
IF Metall får man tycka vad man vill om, jag personligen är ingen supporter men dom styr inga bolag och sist jag kollade byggde inga svensk kommuner elbilar ELLER styrde nåt av Magnificent seven.
Jo sambandet för mig är tydligt, en random svensk kommun skulle kunna utföra samma arbete med säkert 30% mindre personal. Om Tesla haft motsvarade mer personal hade de kursat för länge sedan.V varpan1 skrev:
Dessutom går det inte att starta upp ett företag framgångsrikt om det tar 3månader för ett beslut (bygglov) utan det krävs ofta någon som tar beslut snabbt, tom hellre fel beslut ibland.
Måste ändå ge dig att du jämför IF metall och svenska kommuner med en anka
Redigerat: