37 988 läst · 442 svar
38k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
ja har man plats och lust att ha extrabilar stående så visst. Likaså tid/intresse att plocka delar och sälja. Men med jobb, hus och barn med fritidsaktiviteter så är ofta inte så fallet.H Hybro skrev:
Just så har jag hållit på i 52 år. Dock inte med försäljning.
Senaste 18 åren har jag dessutom varit på Vänern och seglat i snitt 140 dygn med 70 övernattningar varje säsong.
Så visst finns det tid, om man planerar.
Senaste 18 åren har jag dessutom varit på Vänern och seglat i snitt 140 dygn med 70 övernattningar varje säsong.
Så visst finns det tid, om man planerar.
Redigerat:
H Hybro skrev:Jag kommer nog billigast undan med mitt bilåkande under de 10 sista åren genom att fortsatt köra en fossilare.
Och jag har inte och kommer inte att låna pengar till vare sig ny eller begagnad bil.
1500 mil x 0.6 liter x 17 kr x 10 år =
153 000 kr.
Plus bilar m reparationer i snitt per år 15 000 kr, blir 150 000 kr.
Totalt säg 400 000 kr, kommande 10 år.
Vilken Elbil slår detta....?
Jag köpte min Nissan leaf 2014. Den har nu rullat 20k mil.
Jag kör mellan 1000 och 1500mil per år.
Köpte för 200k.
Jag har bytt laddaren för 27k. Annars är allt original på bilen förutom däck och bromsbelägg mer eller mindre
Se4F fribygg skrev:
Överföringsavgift 18öre per kwh
Skatt 42 öre
Nätägaens pålägg 4öre
Spotpris förra månaden 18öre.
+moms=102öre.
Ska man sen vara ärlig så har elbilen laddas billigare än så vilket har dragit ner elkostnader för hela elräkningen.
Utan elbilen hade kanske spotpriset legat på 25öre.
Och elbilen har mer rimligt laddat när spotpriset legat på 5öre-10öre.
Det gäller såklart bara förra månaden.
Imorgon är en rysare med nära 5kr per kwh dagtid
Jag förstår inte grejen med att vilja köpa en bil som kostar så enorma summor som en ny Tesla gör, vi pratar typ 600tkr +.
En bil används kanske 1% av tiden, 99% av tiden står den parkerad någonstans. Då räknar jag nog lite högt med siffran 1%.
Är det inte bättre att sätta dessa pengar i något man nyttjar i större utsträckning.
Ok jag förstår om bilen används i jobbet eller om man är en sån typ som har något slags konstigt intresse till bilar.
En bil används kanske 1% av tiden, 99% av tiden står den parkerad någonstans. Då räknar jag nog lite högt med siffran 1%.
Är det inte bättre att sätta dessa pengar i något man nyttjar i större utsträckning.
Ok jag förstår om bilen används i jobbet eller om man är en sån typ som har något slags konstigt intresse till bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 854 inlägg
Det är också relevant hur hög "besvärsnivå" man klarar av. För många är basic service max vad som går. En del byter inte ens däck själv. Då tycker jag det är svårt att rekommendera dessa billiga "Skruttar" som kan gå felfritt i 5 år eller rasa motorn på en långresa, högre risk för problem.
I TS fall kanske privatleasing av en billigare bilmodell är en vettig väg. t.ex. Kia Ceed Plug-in hybrid fungerar nog för de flesta. Laddbar för det dagliga och sådär, lite billigare än en Model Y
I TS fall kanske privatleasing av en billigare bilmodell är en vettig väg. t.ex. Kia Ceed Plug-in hybrid fungerar nog för de flesta. Laddbar för det dagliga och sådär, lite billigare än en Model Y
Men du glömde kapitalkostnad, försäkring, reparationer och slitdelar.A Alexn72 skrev:Med de synsättet så blir det inte mycket sålt i Sverige.
Märkligt hur man inte ska ta lån till en elbil men billån till fossilbil verkar vara okej
Du får nog läsa mina inlägg igen.
Teslan värderades både till 0kr och 100k efter 10 år
Det är fritt fram att räkna vidare. Jag kommer inte räkna på mer än de jag gjort.
Så jag väntar med spänning på er uträkningar😅
Men du kan fortsätta vänta och förneka. Vet du ens vad en TCO-kalkyl innebär?
Men visst vill man lura sig själv så skall man räkna som du gör och utlämna flera kostnadposter.
Jag vill minnas jag räknat med 3kr/kWh för strömmen då jag även behöver ladda en viss del ström längs vägen.
Hemma kostar det 2kr/kWh dygnet runt året runt.
Inte ens förra månaden med det låga spotpriset var "bränslekostnaden" alltså så lågt som skribenten påstod, tänker man att man nån gång ibland behöver ladda på mack/ laddstation spricker ju kalkylen totalt.A Alexn72 skrev:Se4
Överföringsavgift 18öre per kwh
Skatt 42 öre
Nätägaens pålägg 4öre
Spotpris förra månaden 18öre.
+moms=102öre.
Ska man sen vara ärlig så har elbilen laddas billigare än så vilket har dragit ner elkostnader för hela elräkningen.
Utan elbilen hade kanske spotpriset legat på 25öre.
Och elbilen har mer rimligt laddat när spotpriset legat på 5öre-10öre.
Det gäller såklart bara förra månaden.
Imorgon är en rysare med nära 5kr per kwh dagtid
Tesla och egentligen vilken bil som helst nu är en stor chansning.
Marknaden är död och det är två månader nu som det kan hända mycket på.
Volvo har ju dumpat priserna på nya lagerbilar och eg allt som är producerat måste man ha bort. Övertygad om att det kommer bli riktigt fina kampanjer kommande veckorna.
Inte förvånad om många modeller tappar 100k till jul.
Marknaden är död och det är två månader nu som det kan hända mycket på.
Volvo har ju dumpat priserna på nya lagerbilar och eg allt som är producerat måste man ha bort. Övertygad om att det kommer bli riktigt fina kampanjer kommande veckorna.
Inte förvånad om många modeller tappar 100k till jul.
Fritt fram att räkna vidare.GoC skrev:Men du glömde kapitalkostnad, försäkring, reparationer och slitdelar.
Men du kan fortsätta vänta och förneka. Vet du ens vad en TCO-kalkyl innebär?
Men visst vill man lura sig själv så skall man räkna som du gör och utlämna flera kostnadposter.
Jag vill minnas jag räknat med 3kr/kWh för strömmen då jag även behöver ladda en viss del ström längs vägen.
Hemma kostar det 2kr/kWh dygnet runt året runt.
Vet inte riktigt vad jag ska vänta på... Jag har kört elektriskt sen 2004 eller om de var 2006.
Redigerat:
Läs igen.F fribygg skrev:
Förra månaden kostade elen för mig till bilen ( de du nu svarade på)
Under 1kr per kwh.
Vad exakt frågar du? Förmånsvärde är en summa, motsvarande förmånen som fiktivt läggs på din lön som gör att din inkomstskatt blir större. Det förutsätter att din arbetsgivare ger dig en förmån. Det har inget med att köpa en ny elbil eller att leasa en bil privat att göra.H Hybro skrev: