Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
 
  • Gilla
stief
  • Laddar…
Maalox
85% belåningsgrad och köp av farbriksny bil låter inte sunt enligt mig. Jobbet kan man ta sig till på många andra sett en i en ny tesla, är mitt tips.
 
  • Gilla
electropura och 59 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
85% belåningsgrad och köp av farbriksny bil låter inte sunt enligt mig. Jobbet kan man ta sig till på många andra sett en i en ny tesla, är mitt tips.
Håller med dig, behöver inte vara en ny bil alls och absolut inte en Tesla. Men vore det dumt oavsett bil?
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Maalox
Risken med att ta huset som säkerhet för bilen är ju att värdeminskningen gör att ni potentiellt hamnar en bra bit över 85% belåning
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Hur stor andel av er disponibla inkomst går åt till boendeutgiften? (Ränta, amortering, drift ink fastighetsskatt försäkringar osv)?
 
Skulle läget vara så desperat att ni måste ha ett lån för att kunna köpa en 20000kronorsbil för att kunna behålla arbetet då skulle väl det där vara en möjlig desperatlösning.

Mitt råd är att anpassa bilägandet till ekonomin. Då blir det en begagnad bensinbil i prisklassen under 10000 kronor av någon modell som dels brukar vara slitstark och dels drar litet bränsle.

Själv körde jag i över 20 år med en bil som inflationsjusterat ungefär kostade motsvarande 15000 kronor och var 16 år gammal när jag började med den. När den slutligen blev för gammal och för liten för arbetet satsade jag på en 16 år gammal skåpbil för motsvarande 16000 kronor.
En ordentlig bil är en bil som rullar från punkt A till punkt B och passar den ekonomi man har. Jag tror ni skall hålla er en prisklass eller kanske rentav två prisklasser över mina bilköp men en ny bil och i synnerhet en Tesla är ingen riktig bil i ert sammanhang.

Med er skuldsättning tycker jag ni skall prioritera att amortera ned lånet. Varefter räntekostnaderna minskar blir det mer pengar över till annat.
 
  • Gilla
Guzzi och 16 till
  • Laddar…
O
ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Om ni beslutat att köpa en ny(nyare) bil och måste låna till den är det självklart bra att låna på huslånet då den räntan är lägst.

Men det kommer med risker och det är ju då självklart viktigt att ni inser dessa risker.

Men ett klokt bilval kan absolut vara okej enligt mig!
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
O
H heimlaga skrev:
Skulle läget vara så desperat att ni måste ha ett lån för att kunna köpa en 20000kronorsbil för att kunna behålla arbetet då skulle väl det där vara en möjlig desperatlösning.

Mitt råd är att anpassa bilägandet till ekonomin. Då blir det en begagnad bensinbil i prisklassen under 10000 kronor av någon modell som dels brukar vara slitstark och dels drar litet bränsle.

Själv körde jag i över 20 år med en bil som inflationsjusterat ungefär kostade motsvarande 15000 kronor och var 16 år gammal när jag började med den. När den slutligen blev för gammal och för liten för arbetet satsade jag på en 16 år gammal skåpbil för motsvarande 16000 kronor.
En ordentlig bil är en bil som rullar från punkt A till punkt B och passar den ekonomi man har. Jag tror ni skall hålla er en prisklass eller kanske rentav två prisklasser över mina bilköp men en ny bil och i synnerhet en Tesla är ingen riktig bil i ert sammanhang.

Med er skuldsättning tycker jag ni skall prioritera att amortera ned lånet. Varefter räntekostnaderna minskar blir det mer pengar över till annat.
Det finns inga sådana billiga bilar kvar! Du får inte en vettig bil under 50 tkr hur du än vrider och vänder på det. Dagens bilmarknad är något annat än där du köpte.

Kolla bara tex på Volvo V70 2016. 8 år gammal men kostar ändå runt 200 tkr för en som inte är totalt nerkörd.
 
  • Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det finns inga sådana billiga bilar kvar! Du får inte en vettig bil under 50 tkr hur du än vrider och vänder på det. Dagens bilmarknad är något annat än där du köpte.

Kolla bara tex på Volvo V70 2016. 8 år gammal men kostar ändå runt 200 tkr för en som inte är totalt nerkörd.
Bilar brukar vara billigare i Sverige än i Finland. Jag körde 600km genom Sverige för några veckor sedan och såg inga tecken på att alla billiga bilar plötsligt skulle ha försvunnit.
Vad har hänt om de har gått upp i pris sådär på två år?
 
O
H heimlaga skrev:
Bilar brukar vara billigare i Sverige än i Finland. Jag körde 600km genom Sverige för några veckor sedan och såg inga tecken på att alla billiga bilar plötsligt skulle ha försvunnit.
Vad har hänt om de har gått upp i pris sådär på två år?
Först pandemin som satte balansen på efterfråga/tillgång på spel. Sen har det varit den svaga kronan som gjort att exporten gått iväg.

Sen är det också så att bilar som idag är 8 år gamla är riktigt bra bilar fortfarande. Tänker när jag var ”liten” på 90-talet. Då kunde en 5 år gammal bil både vara genomrostad och osäker. Idag är ju en 5 år gammal bil närmast ny!
 
  • Gilla
Erik JHR och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Kolla bara tex på Volvo V70 2016. 8 år gammal men kostar ändå runt 200 tkr för en som inte är totalt nerkörd
Och för ett par år sedan när jag köpte en lika gammal Volvo gick den för runt 45 tkr
 
S
H heimlaga skrev:
Bilar brukar vara billigare i Sverige än i Finland. Jag körde 600km genom Sverige för några veckor sedan och såg inga tecken på att alla billiga bilar plötsligt skulle ha försvunnit.
Vad har hänt om de har gått upp i pris sådär på två år?
För de priserna får man en liten, fransk bil som har gått alldeles för långt... Men jag håller med i sak, att belåna sig fullt för en 500k+ bil är vansinne. Man får en bra begagnad familjebil för 150.

Men begagnatpriserna har ökat sjukt sista fem åren. 2015 köpte vi en 10 år gammal v70 med 21k mil på mätaren för 42kkr. Idag kostar en 10 år gammal v70 med 21k mil ca 150 kkr. Viss skillnad.
 
  • Gilla
Revolvermanen
  • Laddar…
Jag sitter i liknande situation och skulle även behöva(vilja) byta till en större bil än den privatleasingen jag har idag.
Idag så kör jag en xc40 helel via carebyvolvo som jag får behålla i 2.5 år till om jag vill, den betalar jag 6200 kr för i månaden för att få köra 2000 mil per år.

Att välja en tesla med 0 ränteerbjudandet är ju lockande men jag ser det som dumt att lägga den risken som det skulle innebära att köpa en sån bil och min ställning är tyvärr att det är väldigt svårt att välja en ny bil utan en väldigt stor risk att den blir en kraftig förlustaffär om man skulle behöva bli av med bilen fort.

Jag skulle säga att i våra situationer så är det bättre att ta en leasing alt. en äldre bil med mindre investering i 2-3 år till och se hur allt utvecklar sig.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Det Var strax före jul 2021 som jag köpte skåpbil för 1600 euro. Ursäkta misstaget. Det var tre år sedan. Inte två år.
 
  • Gilla
Mortlas
  • Laddar…
Unikt namn
När du skriver IVF så tänker ni bli föräldrar inom kort?
Räkna gärna vad er inkomst blir när en är föräldraledig och försök anpassa det löpande till detta. Fkassan brukar ha någon simulator för det där.

Även om företag ibland toppar upp pengen från försäkringskassan under ett antal dagar, så är det väldigt långt från en hög inkomst ned till föräldrapengens övre tak.

Det är ett dåligt läge att dra på sig långa löpande kostnader som en dyr ny (el)bil innebär.

En liten Toyota Yaris för <50k tar dig också till jobbet, utan att kosta 10' /mån.
 
  • Gilla
electropura och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.