Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Det känns nästan som ett moment 22. Hur han än sätter upp tapeten så blir det fel. Hur vill du ha den uppsatt?

• Gilla
HHenrik
  • Laddar…
Måste bara fråga: Hur löd era instruktioner till målaren som satte upp tapeten?

Ska man följa "gyllene snittet" så ska man aldrig bryta en cirkel och aldrig ett ansikte. Tycker själv att det ser fel ut med ett halvt ansikte men känns ändå inte som målaren gjort fel.

Vår målare frågade oss hur vi ville göra olika skarvar etc i tapeten. Det borde er också ha gjort. Det är han som är proffset och kan förutse problem, inte du.

• Gilla
nia79 och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker nog det kan vara OK att bryta ett ansikte om man vill framhäva ett minspel eller ett par ögon.
Fast med den här tapeten blev det nog lite väl avskuret.

• Gilla
Robex.S
  • Laddar…
Största felet ligger i val av tapet till den väggen.

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Tapeten är inga fel på, som TS skriver så fanns gott om plats bakom dörren. Hade man flyttat tapeten 20 cm till höger så hade allt fått plats. Man kan då stänga dörren om man vill se alla sessorna.

Det du skall göra. När fakturan kommer skall du betala obestridd del av fakturan, du får inte strunta att betala rakt av. Du förklarar för målaren att "jag är inte nöjd bla bla habla" och sen betalar du den del du anser arbetet är värt. Du kan helt enkelt dra av allt material på fakturan och endast betala arbetstimmarna, ifall du själv köpt tapeten drar du av summan av denna samt den tid det tog dig att handla den. Tog det dig 2 timmar drar du av 2 timmar av målarens tid samt tapetens kostnad. Har målaren material, lim mm så drar du naturligtvis av detta också.

Så gör jag personligen med alla hantverkare jag har hemma och det fungerar mycket bra!

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
........Det är han som är proffset och kan förutse problem, inte du.
Jag vet att jag inte borde kommentera...........:rolleyes: men ska vi verkligen alltid utgå ifrån att TS är så obildad att TS inte själv borde begripa att om man har en bild som är avsedd för en rektangulär yta och ska sätta den på en yta som har en stor del (en hörna) avskuren så kommer det att få konsekvenser.

Ska vi alltid utgå ifrån att beställarna är korkade och inte begriper något själv. I detta fallet är det ofattbart om inte TS begrep att något måste kapas eftersom det finns ett snedtak som kommer att beskära bilden på ett eller annat sätt och att TS då själv borde funderat på hur TS ville ha det.

Det börjar nästan bli smått löjligt här på BH att det inte finns någon form av självkritik, vett och sans utan att man hela tiden ska skylla på någon annan när det blir fel. Börja tänk lite själv............det är ju så uppenbart att en hörna måste bort och då kunde väl TS öppnat munnen och tagit upp diskussionen med målaren om TS nu hade åsikter om hur det borde vara. Kommunikation innebär dialog inte monolog som vissa tycker att allt ska vara, där det enbart är hantverkaren som ska sköta alla samtal. Vem som börjar dialogen är ju ganska ointressant och antagligen är det av störst intresse för TS att den kommer igång för att det är ju TS som är beställaren och ska leva med slutresultatet.

Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 23 till
  • Laddar…
Ifall du tittar på väggen så ser du att det finns 80 cm vägg till bakom dörren. Så, din tanke är rätt, men samtidigt helt fel. Jag håller med dig, men inte i detta fallet.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
K
Jag tycker det ser helt OK ut! Så tillvida att ni inte specifikt sagt åt målaren hur ni vill ha det så tycker jag inte att denne gjort något fel!

Är man som beställare anal av sig så ligger mycket ansvar i att förmedla sin visioner och förväntningar på slutresultatet till den som skall utföra arbetet, man kan inte förvänta sig att folk är tankeläsare eller har samma uppfattning per automatik.

• Gilla
HHenrik
  • Laddar…
Om målaren flyttat tapeten till höger hade ju nästa steg varit att han inte kan kapa i Disneyloggan som skulle varit med uppe i vänstra hörnet. Då hade tapeten fått flytta långt till höger. Neråt känns inte som ett alternativ eftersom jag förmodar att det inte är så mycket marginal att ta från ovankant av tapeten. Och att ha tapeten kapad på väggen där uppe hade inte blivit bra. Att sätta den ocentrerad på väggen bakom dörren hade inte heller blivit bra. Jag kan inte tänka mig något sätt som målaren skulle kunna sätta denna tapeten bra på denna väggen. Det enda som målaren möjligen skulle kunnat göra var att ställa frågan "Hur tänkte ni när ni valde denna tapeten? "

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ifall du har en tapet som är 158 cm bred och du har en vägg som är 240 cm bred vars vänstra del har lutande tak och du som målare väljer att påbörja tapeten så långt det går till vänster....vad skall man säga. Man föds alla olika... och snälla föräldrar säger att man är speciell.. men, asså, jag vet inte..

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Jag håller personligen med de som tycker att placeringen är bra efter omständigheterna (även om jag skulle starkt ifrågasätta omdömet hos den som valt tapeten! ;) ). Jag kan förstå att det kan finnas olika åsikter om hur den borde passats in och att det borde diskuterats innan. Men jag har faktiskt svårt att förstå hur TS inte kunde ha förutsett detta. Har man behov av den nivån av planerings- och designhjälp skulle TS kanske anlitat en inredningsarkitekt?

Redigerat:
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Fast han har ju inte satt den längst till vänster. Den ser ut att sitta mitt på väggen. Vi vet ju inte hur instruktionerna till målaren varit. Det har kanske varit att sätta tapeten mitt på väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.