Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bob_the_builder
Marlen Eskilsson skrev:
Vår målare frågade oss hur vi ville göra olika skarvar etc i tapeten. Det borde er också ha gjort. Det är han som är proffset och kan förutse problem, inte du.
Konsumentforum, javisst, men det måste väl inte innebära att man blundar med ena ögat och tar konsumentens parti oavsett omständigheterna. Vi vet väldigt lite om hur det här gick till. Målaren kanske försökte få kontakt med TS, misslyckades och var tvungen att välja metod själv? Att kunden inte kan förutse alla problem som ett proffs kan gäller rent generellt, men i det här fallet..?
 
  • Gilla
DjKool och 4 till
  • Laddar…
HHenrik skrev:
Fast han har ju inte satt den längst till vänster. Den ser ut att sitta mitt på väggen. Vi vet ju inte hur instruktionerna till målaren varit. Det har kanske varit att sätta tapeten mitt på väggen
Haha, nej, tur var väl det då hade vi bara fått se sensorns kjoltyg.
Men du har 80 cm dörr till höger och som TS har skrivit ovan så kunde målaren flyttat tapeten lite åt höger. Men sadist som han var kapade han huvudet på Ariel och barnen är nu förtvivlade. Betala inte, mitt enklar raka svar.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
harry73
Placeringen av tapeten kan inte vara så komplicerad om höjd och bredd är känd. Jag förstår också att TS är besviken att en prinsessa saknas huvud. Men jag hade också förståd om han inte hade tyckt om en placering bakom dörren eller om den inte var centrerad.
Uppochner hade nog vara bäst om man vil få hela motvet med.

Bättre kommunikation hade varit bra, men det behöver inte nödvändigtvis vara hantverkarens fel. Passningen är ju inte så komplicerad att ts inte kunde lista ut problemet själv, och vi vet inte om han var tillgängligt för att svara på frågorna under arbetet.
 
Om jag har förstått saken rätt, så har TS anlitat en målare...inte trollkarl.

Arbetet kunde inte gjorts bättre. Det kunde givetvis ha gjorts annorlunda, men inte bättre.
Frågan är om TS var anträffbar under arbetets gång, alltså kunde målaren fråga vad just han tyckte var finast/bäst.
Nästa fråga är om TS varit beredd att betala betydligt mer, för att målaren skulle mäta ut allt exakt, för att sedan avgöra alla möjliga alternativ/problem.
 
harry73
AG A skrev:
Nästa fråga är om TS varit beredd att betala betydligt mer, för att målaren skulle mäta ut allt exakt, för att sedan avgöra alla möjliga alternativ/problem.
Så svårt är det inte att hitta bästa placering på väggen. Tror inte att det kostar mer än några minuter.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Så svårt är det inte att hitta bästa placering på väggen. Tror inte att det kostar mer än några minuter.
Men vad är den bästa placeringen?
Flytta lite nedåt, så kommer kunden klaga på att sopan till tapetserare lämnat en vit ovankant.
Flytta lite åt höger, så har den värdelösa tapetseraren gjort så snövit hamnar bakom dörren.

Ska han vrida tapeten, sätta den upp och ner, eller rita en ny prinsessa på frihand? Hur ska han sätta tapeten för att undvika att TS skriker ut på internet hur dålig han är?

TS: Tapetseraren har inte gjort något uselt (!!!) jobb. Du har köpt en tapet som inte passar i ditt rum. Missade du att det var snedtak när du mätte rummet?
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
S
Minst hälften av alla som kommenterar lär ju sakna all förmåga av logik, om ni inte ser VARFÖR tapeten sitter som den gör så vet jag inte varför ni kritiserar målarens jobb över huvud taget.

Den sitter med högerkant i perfekt linje med dörren i full öppet läge, poängen har alltså varit att tapeten ska synas trots att dörren är fullt öppen, detta är inte svårt att se....
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Om du, nia79 åker hem till TS och gör om väggen, lägger upp en bild här och majoriteten tycker du har gjort ett bättre jobb än detta, så är jag redo att betala alla kostander som du åtagit dig, i form av resekostnad, material och tid.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
devavi skrev:
Om du, nia79 åker hem till TS och gör om väggen, lägger upp en bild här och majoriteten tycker du har gjort ett bättre jobb än detta, så är jag redo att betala alla kostander som du åtagit dig, i form av resekostnad, material och tid.
Hahaha, många målare här som man trampar på tårna :) Härligt!!

Prata med kunden innan ni sätter upp en tapet som denna bara så blir det bra. Är tapeten i perfekt linje med dörren alltså? Hahaa, ja det är väl så man gör, öppnar upp dörren och börjar tapetsera från den linjen. Herrejösses. Allt för att skydda sin yrkesgrupp. Ifall kunden inte är nöjd, då får man väl för fasen tänka efter, vad kunde jag gjort annorlunda. Men här klankar alla ner på TS, att denna skulle tänkt på ditten och datten. Tapeten får plats bakom dörren och alla sessorna kan vara med, varför sätter man den då som man har gjort?? För att dörren stod öppen när man utförde jobbet? Haha. Vilken tur att jag stängde mina dörrar då min målare satte mina tapeter.
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Trots att du stängde dörren så måste din målare ha misslyckats eftersom du drog av på hans faktura...
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Hej!

TowaTei skrev:
Det verkar vara denna: [länk]
Det är därför man själv ska sätta upp sina tapeter själv...det är inte så svårt jag lovar :)

HHenrik skrev:
Om målaren flyttat tapeten till höger hade ju nästa steg varit att han inte kan kapa i Disneyloggan som skulle varit med uppe i vänstra hörnet.
Men jag tror att ett barn vill kunna se alla prinsessors ansikten och struntar i loggan. Även om det egentligen kanske är fel att kapa Disney loggan uppe i vänster hörnet så tror jag att det är vad jag skulle göra... Jag är glad amatör.

Men sen så tror jag att ett barn inte störs lika mycket som en vuxen av detta. Jag tror att den som bor i rummet är nöjd med hur det ser ut....är det inte så?
 
Anledningen till att folk är kritisk till TS är rubriken USEL TAPETSERING! !! Jag hade köpt det om målaren inte hade kunnat tapetsera. Här är det ju kunden som köpt en tapet som inte passar på väggen. Lite som att försöka få i en fyrkantig kloss i det trekantiga hålet i burken man hade som barn. ..
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
harry73
PatrikJo skrev:
Men vad är den bästa placeringen?
Flytta lite nedåt, så kommer kunden klaga på att sopan till tapetserare lämnat en vit ovankant.
Flytta lite åt höger, så har den värdelösa tapetseraren gjort så snövit hamnar bakom dörren.
Jag svarade redan på din fråga innan du ställde den, så jag nöjer mig med ett citat här :)
harry73 skrev:
Bättre kommunikation hade varit bra, men det behöver inte nödvändigtvis vara hantverkarens fel. Passningen är ju inte så komplicerad att ts inte kunde lista ut problemet själv, och vi vet inte om han var tillgängligt för att svara på frågorna under arbetet.
 
nia79 skrev:
Man kunde lätt ha satt den så att Snövit hamnade lite bakom dörren, alt. sänkt den lite. Den målaren borde bli av med sin licens.
Angående sänkt tapet
Så då tycker du att det skulle vart snyggare att tapeten slutar 10-20 cm under taklisten, jag har svårt att se att någon skulle tycka tycka det var en bättre lösning.
Tapeten skulle max gå att sänka ett par centimeter om läser av måtten ordentligt, så även fast du har ventilerat dina åsiker här fram och tillbaka så hade du tagit ett mycket sämre beslut än målaren.
Jag måste nog säga att målaren har gjort ett godkänt jobb ändå 😉
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Jag tittade faktiskt på motivtapeter på Bauhaus/Hornbach för bara någon dag sedan. Det stod stora, tydliga skyltar att man alltid skulle lägga ut motivet på golvet för att kontroller att det inte är några skador, samt att man ska kolla att motivet går att sätta upp på väggen så som man tänkt sig.

Har TS varit hemma borde målaren frågat, men är jobbet gjort utan att TS är hemma eller enkelt nåbar, vad ska målaren göra då? Ser rubriken "Målaren fakturerade utan att jobba" om de väntat med att sätta upp tapeten.
 
  • Gilla
DjKool
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.