Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tommib skrev:
Ja, man får väl tycka att det är konstigt att målaren inte frågade hur du hade tänkt. Det kan jag hålla med om att hen borde gjort....
Ibland är saker så absurda så att jag mår smått illa... I ena inlägget säger TS att han inte tänkt igenom tapetvalet fullt ut med tanke på förutsättningarna. I andra inlägget klankar någon på hantverkaren för att han inte stämt av med TS hur denne tänkt montaget.

Någon måtta får det väl ändå vara? En hel del ansvar vilar på hantverkaren i de arbeten som utförs åt konsumenter, men gränsen för ansvar borde rimligen vara nådd när det uppenbart är så att att inte ens beställaren vet vad han vill. I förlängningen är det väl enklare att man vid omtapetsering öppnar sin ytterdörr på vid gavel och anslår att allehanda målare är välkomna in för att tapetsera lite rum efter eget huvud och med godtyckliga tapeter. "Jag har ändå inge tänkt igenom hur jag vill ha det" kan också skrivas på skylten. I finstilt läggs till att TS har rätt att reklamera om det är så att TS, när tid finnes för kontemplation, kommer på att utförandet inte stämmer med önskemålen.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jc1972 skrev:
Ibland är saker så absurda så att jag mår smått illa... I ena inlägget säger TS att han inte tänkt igenom tapetvalet fullt ut med tanke på förutsättningarna. I andra inlägget klankar någon på hantverkaren för att han inte stämt av med TS hur denne tänkt montaget.

Någon måtta får det väl ändå vara? En hel del ansvar vilar på hantverkaren i de arbeten som utförs åt konsumenter, men gränsen för ansvar borde rimligen vara nådd när det uppenbart är så att att inte ens beställaren vet vad han vill. I förlängningen är det väl enklare att man vid omtapetsering öppnar sin ytterdörr på vid gavel och anslår att allehanda målare är välkomna in för att tapetsera lite rum efter eget huvud och med godtyckliga tapeter. "Jag har ändå inge tänkt igenom hur jag vill ha det" kan också skrivas på skylten. I finstilt läggs till att TS har rätt att reklamera om det är så att TS, när tid finnes för kontemplation, kommer på att utförandet inte stämmer med önskemålen.
Läste du möjligen mina andra inlägg? Detta var det enda jag kom på att man möjligen kan klandra målaren för.... Det mesta ansvaret ligger naturligtvis på TS som valde en tapet som garanterat inte passar och inte kommunicerade vad hen hade tänkt.
 
S
nia79 skrev:
Hahaha, många målare här som man trampar på tårna :) Härligt!!

Prata med kunden innan ni sätter upp en tapet som denna bara så blir det bra. Är tapeten i perfekt linje med dörren alltså? Hahaa, ja det är väl så man gör, öppnar upp dörren och börjar tapetsera från den linjen. Herrejösses. Allt för att skydda sin yrkesgrupp. Ifall kunden inte är nöjd, då får man väl för fasen tänka efter, vad kunde jag gjort annorlunda. Men här klankar alla ner på TS, att denna skulle tänkt på ditten och datten. Tapeten får plats bakom dörren och alla sessorna kan vara med, varför sätter man den då som man har gjort?? För att dörren stod öppen när man utförde jobbet? Haha. Vilken tur att jag stängde mina dörrar då min målare satte mina tapeter.
Det är ett småbarnsrum, små barn har nästan aldrig sina dörrar stängda. Tycker du det är helt orimligt att be om att tapeten ska vara fullt synlig med dörren öppen? Herregud, tänk efter lite.

Jag är förövrigt elektriker o ingen målare, men jag kommer alltid stå upp för när en arbetare får skit trots att jobbet är väl utfört.
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Det är ett småbarnsrum, små barn har nästan aldrig sina dörrar stängda. Tycker du det är helt orimligt att be om att tapeten ska vara fullt synlig med dörren öppen? Herregud, tänk efter lite.

Jag är förövrigt elektriker o ingen målare, men jag kommer alltid stå upp för när en arbetare får skit trots att jobbet är väl utfört.
Det är din fulla rätt att stå upp för din kår. Jag har min rätt att stötta TS och anser att målaren kunde ha valt flytta tapeten 40 cm åt höger och då bara fått kapa aningen i övre vänstra hörnet. Då hade barnen kunnat leka tittut med snövit!

Jag tycker framförallt att målaren skall fråga konsumenten. "Du, tapeten är 158 cm bred och rummet är 240 cm. Hur vill du att jag sätter upp den?"

Som TS skriver, ifall ni läser tråden, så hade hon hellre velat att tapeten gick in bakom dörren en aning. Varför är det då inte gjort så? Bristande kommunikation helt enkelt och målaren borde veta bättre som befinner sig i liknande situationer dagligen!

Men av klimaten i den här tråden är det enkelt att utläsa vilka som är hantverkare och vilka som är konsumenter.

Sen är det självklart så att målaren kanske försökte få tag i TS men hon lyckades inte svara i mobilen. Men det är endast spekulation.

Härligt med debatt, synd bara att inte målaren som TS anlitade var lika förmögen att diskutera som alla målare här inne..eller elektriker för den delen.

Sen anser jag att tapeten är fint monterad. Men just placeringen, njeaa. Ta diskussionen nästa gång.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det finns egentligen inget att debattera. Det är uppenbart att det brustit i kommunikationen. Målaren kunde ha ha frågat kunden hur denne vill ha det, men kunden kunde lika gärna ha öppnat munnen själv.
Som vanligt när nånting inte blir som man tänkt sig så ska det skyllas på alla andra utom en själv. Samhället överlag går mer och mer emot attityden att alla andra har fel men själv är man felfri. Tråkig utveckling där ingen längre vill ta nått ansvar.
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Min personliga åsikt är att "Usel" är ett ord som inte riktigt passar in i sammanhanget här.
Om tapeten hade suttit bak och fram, då hade det varit uselt.

Återigen så visas här att ett avtal på 698 sidor, troligtvis kommer att behövas för att sätta upp ett stycke tapet i framtiden.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Är ingen expert eller hantverkare.

Men hade gärna fått numret till målaren, ser ju grymt snyggt ut, vist tokigt att ena huvudet blev halvt avkapat, men alternativet hade varit att dölja bit av konstverket bakom dörren. Hade inte inte det varit bättre på annan vägg i rumet?

Motsvarande vägg på andra sidan hade varit bättre (ser det direkt när man kommer in i rummet).
 
Orkar inte läsa allt. Men e själv målare, å man frågar ALLTID hur kunden vill ha fototapeter.
Med tanken på där e rosa ram både höger å vänster så känns det som att beställaren har velat ha första våden efter dörren och inte tänkt på nästkommande våd,
Målaren gör som beställaren har sagt å tror att beställaren har koll på hur mönstret blir. oftast när man har satt den första våden så e dom väldigt sköra för dom brukar va väldigt tunna, så svårt å ta loss å flytta dom.
Hade man börjat från karmen så hade alla huvuden varit med iallafall.

Sen e det löjligt med alla påhopp om hantverkare. e så trött på alla som säger man skulle gjort så å målaren skulle tänkt på det. jobbar ni själv som målare? antagligen inte, å man får bända loss tummen från näven på er.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
hahaha ni är för roliga! Man kan spekulera i oändlighet!

Nu ska jag säga Min mening! Tapeten hade passat perfekt om bilden hade börjat direkt till vänster om dörrkarmen...

Frågan är om kunden beställde "till vänster om öppnad dörr" eller om målaren tänkte "ska synas vid öppen dörr"... Jag tror att målaren och kunden båda blev överraskade av snedtaket! :)

Så att säga "håll inne betalningen" "reklamera" osv... kan vi överhuvudtaget inte yttra oss över när vi inte vet VAD kunden beställde! Man skickar väl inte in en målare i ett rum utan att ge anvisningar över bildtapetens placering!?

Kanske har barnet inte ens reagerat över att Ariel är halshuggen?

Bilden hade ju även kunnat fortsätta ut på snedtaket ;)
 
harry73 skrev:
Placeringen av tapeten kan inte vara så komplicerad om höjd och bredd är känd. Jag förstår också att TS är besviken att en prinsessa saknas huvud. Men jag hade också förståd om han inte hade tyckt om en placering bakom dörren eller om den inte var centrerad.
Uppochner hade nog vara bäst om man vil få hela motvet med.

Bättre kommunikation hade varit bra, men det behöver inte nödvändigtvis vara hantverkarens fel. Passningen är ju inte så komplicerad att ts inte kunde lista ut problemet själv, och vi vet inte om han var tillgängligt för att svara på frågorna under arbetet.
Det där med att dörren skulle skymma Snövit tycker jag låter som en efterkonstruktion av en hantverkare som vill slingra sig.

om den lilla prinsessan som bor i rummet absolut vill se Snövit så är det väll bara för henne att stänga dörren så framträder hon.

Formellt sett kanske det står i någon rekommendation att kapa en cirkel, att kapa en logga och att kapa ett ansikte är tre fel av samma dignitet.

Men det gäller att ha sunt förnuft också jag tror att ett barn struntar i en logga hon vill se hela Ariels ansikte.

Om Ariel hade legat som en målvakt, kanske i sin sjöjungfru form, i knät på snövit och Törnrosa så hade problemet varit löst, hur tänkte den som ritade motivet? ;)

Men.....finns det någon som är bekant med uttrycket "Kunden har alltid rätt"? Så sas det ofta förr
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
I-landsproblem de luxe! Om du hade synpunkter innan på hur du ville att tapetsering skulle vara, säg det då till Målaren innan inte efter...det är du som beställer hantverkaren att utföra ett arbete efter DINA önskemål och då ingår det givetvis att förklara hur man vill ha det i slutändan.
 
harry73
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men.....finns det någon som är bekant med uttrycket "Kunden har alltid rätt"? Så sas det ofta förr
det gäller så länge kunden betalar eller kommer tillbaka tillräckligt ofta för att man kan få igen förlusten
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Marre666 skrev:
I-landsproblem de luxe! Om du hade synpunkter innan på hur du ville att tapetsering skulle vara, säg det då till Målaren innan inte efter...det är du som beställer hantverkaren att utföra ett arbete efter DINA önskemål och då ingår det givetvis att förklara hur man vill ha det i slutändan.
Som Biffen, som är målare, ovan skrev. Man sätter inte en fototapet utan att fråga kunden.
Målaren är proffs, han skall fråga, och ifall TS klagar på detta arbete kan jag lova att målaren framöver ALLTID kommer att fråga framöver.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
det gäller så länge kunden betalar eller kommer tillbaka tillräckligt ofta för att man kan få igen förlusten

Om kunden bli nöjd så är chansen stor att denne "kommer tillbakatillräckligt ofta för att man kan få igen förlusten" och att denna dessutom talar om för sina vänner vilken fantastisk målare som räddade situationen i barnrummet när tösen valde en sådan tapet.

Men nu finns det gott om jobb för hantverkare och vissa oseriösa sådan behöver inte bry sig om att få nöjda kunder.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag har då aldrig träffat på nån hantverkare som frågat hur man vill ha nåt gjort. Det är extremt viktigt att vara tydlig från början har jag märkt, och ofta hjälper inte det heller. "Ring om du undrar över nåt" betyder tydligen "gör som du tycker".
Jag tycker inte att det blev fult med tapeten. Det ser ju ut som att hon kikar fram bakom taket. Förstod inte alls problemet först.
Vi hade en kille hemma som skulle kakla badrummet en gång och jag lyckades stoppa honom precis när han var i färd med att göra hål i den enda kakelplattan med mönster för att han tyckte att den skulle sitta mitt på väggen där badkarskranen satt. Det hade varit betydligt värre, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.