Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kirre2 skrev:
Jag har då aldrig träffat på nån hantverkare som frågat hur man vill ha nåt gjort. Det är extremt viktigt att vara tydlig från början har jag märkt, och ofta hjälper inte det heller. "Ring om du undrar över nåt" betyder tydligen "gör som du tycker".
Jag tycker inte att det blev fult med tapeten. Det ser ju ut som att hon kikar fram bakom taket. Förstod inte alls problemet först.
Vi hade en kille hemma som skulle kakla badrummet en gång och jag lyckades stoppa honom precis när han var i färd med att göra hål i den enda kakelplattan med mönster för att han tyckte att den skulle sitta mitt på väggen där badkarskranen satt. Det hade varit betydligt värre, tycker jag.
Jag håller med och inte. Jag har träffat hantverkare som jag förklarat hur jag vill ha en sak gjord. Sen har dom gjort tvärtom, för att sedan när jag sett felet, fått riva ner och göra om. Naturligtvis har jag fått betala för all tiden nerlagd. Mindre viktigt. Jag har även haft många duktiga hantverkare som jag glatt rekommenderar till mina vänner och bekanta.

Jag är själv egenföretagare, 2 firmor 18 anställda totalt. I båda firmorna, som är byggrelaterade, har vi kunden i fokus och vi frågar ALLTID hur kunden vill ha något utfört. Jag kan inte förstå hur jag skulle kunna utföra ett jobb åt en kund och få denne nöjd ifall jag inte frågar denne. Kunden anlitar oss för att vi är experter.

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
P
Allstå, det ligger nog lite på dig. Det är ju inte så att snedtaket plötligt dök upp ur intet. Du visste att det fanns där och beställde en tapet med stort mönster vars mått du visste inte skulle passa. Då är det upp till dig att förklara för hantverkaren hur du vill ha det. Rita en bild eller visa hur du mätt.
I övrigt kunde det ju varit värre, nu ser det ut som Ariel kikar fram under taket. Det hade varit värre om han kapat hennes hals eller dylikt, det hade varit skäl för att göra om. Detta får du nog leva med, alternativt köpa en ny tapet och göra om jobbet.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Excel skrev:
Det är ofta lätt att skylla på hantverkare, jag har själv råkat ut för felaktigheter. I slutändan ibland hjälper det att vara extremt tydlig mot leverantörer och hantverkare och stora ha marginaler

I en annan tråd har det strulat till sig med en annan beställning. Försök stt utvärdera din komunikation och planeringsförmåga. Säger inte att det är ditt fel men ibland behöver man lyfta blicken och se sin egen roll som beställare.

Lycka till i fortsättningen.

[länk]
Så när du lämnar bilen på service så förklara du för mekanikern hur han skall utföra jobbet? Eller, nej, Tänkte väl det!
Det man är proffs på får man utföra på ett professionellt vis eller ha det i professionen att fråga kunden om det finns flera alternativ att utföra arbetet!

Personligen tycker jag det ligger på kunden att säga hur dom vill ha det.
Om kunden säger "sätt upp tapeten på denna vägg" = tapetserare har gjort rätt.
Om kunden sagt "sätt upp den snyggast möjligt" = tapetserare har rätt då ansvaret på vad som är snyggast faller på tapetserarens åsikter.
Enda fallet kunden har rätt är om dom specifikt sagt att tapeten inte får beskäras eller att allt ska vara synligt.

Tapeten är dock inte för stor så den passar på väggen. Men vill påpeka om en viktig detalj, ungar bryr sig inte ett jävla jota om detta, det är endast vuxna som tänker på det. Jag hade bruna slitna textiltapeter när jag var liten och älskade ändå mitt rum.

SueCia skrev:
Jag hoppas det här är ett troll, det syns tydligt att målaren började med våden närmast dörren, jag tror ingen målare skulle måttat ut vart huvudena på karaktärerna kommer hamna 2 våder till vänster, iallafall inte när det handlar om 1 decimeter hit eller dit.

Min dotter är 2 år, det hon skulle vara mest impad av med den här bilden är helt klart ekorrarna i botten, hur länge till vet jag inte, men jag vet att jag skulle personligen se till att ekorrarna inte försvinner ur bilden då jag tycker dom är viktiga i just den här bilden. Löjligt av folk att kritisera målaren i den här frågan, kund har bestämt vart tapet ska sitta, och beställt tapeten efter eget behag, är man ute efter att detaljstyra in på centimetrar så får man faktiskt planerar bättre själv.

Skulle målaren ha rullat ut våderna på golvet och börjat skissa av väggen skulle du istället klagat på merkostnaden och att jobbet tar för lång tid.

Hur skulle den kunnat sänkas på ett vettigt sätt? Kollar du på sidan där du kan beställa tapeten så ser du att det inte finns något mer ovanför att kapa av, det är säkert tapetserat med överkant mot listen redan som det är.
Flytta till höger går hur bra som helst!
Det är sådant här man anlitar proffs till! Annars kan man göra jobbet själv!

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Eller bagarn med brödet??

Seriös jämförelse.

Lite skillnad på att byta ett oljefilter på en bil som sitter likadant på 400000000 andra bilar.

Sen är det väl så att inte många ger sig in på att försöka "lära mekanikern".
Däremot att lära hantverkaren är det många som tror att dom kan.

kalserud skrev:
Svårt att bedöma helheten då del av väggen skyms av dörren. Är tak - och golvlisterna ditsatta efteråt? Skyll inte bara på hantverkaren. På bilden ser det ut som den är korrekt uppsatt men att det naturligtvis finns fler alternativ i hur bilden kan beskäras. Hantverkaren borde ha diskuterat detta med beställaren vid arbetets påbörjande. Beställaren borde ha insett problemet med inpassning pga väggens oregelbundna form, kanske också vid inköpet funderat på om tapeten var lämplig på den väggen men också pratat med hantverkaren om detta.
Det är väl det man anlitar proffs til, att de skall tala om att det kan bli märkligt?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Största felet ligger i val av tapet till den väggen.
Varför? Finns gott om plats till höger!

• Gilla
helder
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag vet att jag inte borde kommentera...........:rolleyes: men ska vi verkligen alltid utgå ifrån att TS är så obildad att TS inte själv borde begripa att om man har en bild som är avsedd för en rektangulär yta och ska sätta den på en yta som har en stor del (en hörna) avskuren så kommer det att få konsekvenser.

Ska vi alltid utgå ifrån att beställarna är korkade och inte begriper något själv. I detta fallet är det ofattbart om inte TS begrep att något måste kapas eftersom det finns ett snedtak som kommer att beskära bilden på ett eller annat sätt och att TS då själv borde funderat på hur TS ville ha det.

Det börjar nästan bli smått löjligt här på BH att det inte finns någon form av självkritik, vett och sans utan att man hela tiden ska skylla på någon annan när det blir fel. Börja tänk lite själv............det är ju så uppenbart att en hörna måste bort och då kunde väl TS öppnat munnen och tagit upp diskussionen med målaren om TS nu hade åsikter om hur det borde vara. Kommunikation innebär dialog inte monolog som vissa tycker att allt ska vara, där det enbart är hantverkaren som ska sköta alla samtal. Vem som börjar dialogen är ju ganska ointressant och antagligen är det av störst intresse för TS att den kommer igång för att det är ju TS som är beställaren och ska leva med slutresultatet.
Skall en beställare alltid utgå ifrån att en hantverkare är så pass korkad att han inte kan se problem innan jobbet är färdigt?
Det är väl sådant som en utbildning och erfarenhet skall bidra med?
Det hade varit hur lätt som helst att sätta tapeten lite till höger!

• Gilla
helder
  • Laddar…
arkTecko skrev:
Jag håller personligen med de som tycker att placeringen är bra efter omständigheterna (även om jag skulle starkt ifrågasätta omdömet hos den som valt tapeten! ;) ). Jag kan förstå att det kan finnas olika åsikter om hur den borde passats in och att det borde diskuterats innan. Men jag har faktiskt svårt att förstå hur TS inte kunde ha förutsett detta. Har man behov av den nivån av planerings- och designhjälp skulle TS kanske anlitat en inredningsarkitekt?
TS hade kanske förväntat sig en placering något till höger?

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
kontorsråttan skrev:
Målaren har gjort fel, målaren skulle givetvis byggt ut väggen så tapeten passade.
:D
Enligt foto så passar tapet utmärkt lite till höger på befintlig vägg!

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Småruttet att svartmåla en yrkesman när han utfört ett bra jobb. Om man som kund inte är tydlig nog får man tyvärr skylla sig själv. Det går att jämföra med mycket annat men det är svårt att vara efterklok. Hade det varit ett "dåligt jobb" hade jag förstått. Hoppas ni blir nöjda ändå...
/
M

Biffen87 skrev:
Orkar inte läsa allt. Men e själv målare, å man frågar ALLTID hur kunden vill ha fototapeter.
Med tanken på där e rosa ram både höger å vänster så känns det som att beställaren har velat ha första våden efter dörren och inte tänkt på nästkommande våd,
Målaren gör som beställaren har sagt å tror att beställaren har koll på hur mönstret blir. oftast när man har satt den första våden så e dom väldigt sköra för dom brukar va väldigt tunna, så svårt å ta loss å flytta dom.
Hade man börjat från karmen så hade alla huvuden varit med iallafall.

Sen e det löjligt med alla påhopp om hantverkare. e så trött på alla som säger man skulle gjort så å målaren skulle tänkt på det. jobbar ni själv som målare? antagligen inte, å man får bända loss tummen från näven på er.
Det är väl därför ni är skolade och förhoppningsvis har erfarenhet för att ni skall tänka på sådant som inte är självklart för en lekman?
Annars kan jag också titulera mig som målare!

Men jag gillar vad du skriver i första stycket! "Men e själv målare, å man frågar ALLTID hur kunden vill ha fototapeter"! Det måste vara en självklarhet att fråga när man vet alternativen.

Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
nia79 skrev:
Jag håller med och inte. Jag har träffat hantverkare som jag förklarat hur jag vill ha en sak gjord. Sen har dom gjort tvärtom, för att sedan när jag sett felet, fått riva ner och göra om. Naturligtvis har jag fått betala för all tiden nerlagd. Mindre viktigt. Jag har även haft många duktiga hantverkare som jag glatt rekommenderar till mina vänner och bekanta.

Jag är själv egenföretagare, 2 firmor 18 anställda totalt. I båda firmorna, som är byggrelaterade, har vi kunden i fokus och vi frågar ALLTID hur kunden vill ha något utfört. Jag kan inte förstå hur jag skulle kunna utföra ett jobb åt en kund och få denne nöjd ifall jag inte frågar denne. Kunden anlitar oss för att vi är experter.
Detta gillar jag "Kunden anlitar oss för att vi är experter"!
Hur många hantverkare ser det så?

• Gilla
helder
  • Laddar…
zotox skrev:
Eller bagarn med brödet??

Seriös jämförelse.

Lite skillnad på att byta ett oljefilter på en bil som sitter likadant på 400000000 andra bilar.

Sen är det väl så att inte många ger sig in på att försöka "lära mekanikern".
Däremot att lära hantverkaren är det många som tror att dom kan.
Just för att många hantverkare inte kan eller vill inte göra på bästa sättet utan på billigaste och kortaste tid!

Och bilar kan du inte mycket om, för det skiljer rejält både på placering och utförande av oljefilter bilar emellan!

Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.